علمای اسلام با تکیه بر اعتدال توطئه های دشمنان را خنثی کنند

علمای اسلام با تکیه بر اعتدال توطئه های دشمنان را خنثی کنند


علمای اسلام با تکیه بر اعتدال باید به دنبال خنثی کردن نقشه های دشمنان برآیند، دشمنان امروز مسلمانان را در مصر و دیگر کشورهای اسلامی به جان هم انداخته اند و خود در کناری ایستاده و به آنها می خندند‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز دوشنبه در همایش اعتدال، همبستگی امت اسلامی و رسالت علما که با حضور جمع کثیری از علمای اهل سنت و شیعه افغانستان در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه اعتدال در عالم تکوین و تشریع وجود دارد، فرمودند: چیزی که سبب بقای عالم آفرینش و وجود انسان می شود، اعتدال است.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به آیات قرآن دستور و برنامه اسلام را رعایت اعتدال خوانده و اظهار کردند: خداوند در آیه 43 سوره بقره می فرماید؛ همانگونه که قبله شما خط اعتدال دارد امّت شما هم امت وسط و معتدل است و در میان افراط ها و تفریط ها قرار گرفته است.

معظّم له با بیان این که علمای اخلاق نیز همیشه به اعتدال توصیه می کنند و فضایل اخلاقی را حد وسط میان افراط و تفریط می دانند، ابراز داشتند: در همه فضایل اخلاقی باید حد اعتدال و میانه را در پیش گرفت؛ طرف افراط و تفریط رذیله و حد وسط فضیلت است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که وحدت امّت اسلامی در صورت رعایت اعتدال پا می گیرد، از افراط و تفریط در مسائل مذهبی انتقاد کرده و تصریح فرمودند: این که برخی تنها بر روی افکار خود بایستند و به دیگران اهانت کنند خلاف دین و اسلام است.

ایشان توهین به مذاهب اسلامی را مورد نکوهش قرار داده و اظهار کردند: برخی در کشور مصر در مورد توهین به مذاهب اسلامی استفتاء کردند و بنده در جواب گفتم: توهین به مذاهب دیگر اسلامی گناه و حرام است.

معظّم له با انتقاد از کسانی که برای حل مشکلات خواستار کنار کذاشتن اعتقادات مذهبی و اتّحاد مذاهب هستند، ابراز داشتند: مشترکات به قدری فراوان است که در سایه آنها و رعایت اعتدال می توان به اتّحاد رسید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: نخستین باری که به مکّه مکرّمه مشرف شدم مشاهده کردم که در اعمال حج با اهل سنت تفاوت چندانی نداریم و تنها در برخی از فروع با هم اختلاف داریم و با توجه به این مشترکات می توانیم یک امّت واحده تشکیل دهیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر ضرورت مقابله مسلمانان با دشمنان اسلامی تأکید کرده و فرمودند: علمای اسلام باید به گونه ای رفتار کنند که مسلمانان را با دشمنان اسلامی که موجودیت اسلام را قبول ندارند آشنا و بر مشترکات تأکید کنند.

معظم له با تأکید بر این که دشمنان نقاط اختلاف امت اسلامی را برجسته می کنند و با تحریک هر دو طرف به دنبال ایجاد دشمنی هستند، اظهار داشتند: علمای اسلام با تکیه بر اعتدال باید به دنبال خنثی کردن نقشه های دشمنان برآیند.

ایشان کار دشمنان اسلام را آتش تفرقه و اختلاف انداختن در میان امّت اسلامی ذکر کرده و افزودند: دشمنان امروز مسلمانان را در مصر و دیگر کشورهای اسلامی به جان هم انداخته اند و خود در کناری ایستاده و به آنها می خندند.

وهابیت بلای بزرگ جهان اسلام است

ایشان وهابیّت را بلایی بزرگ در جهان اسلام دانسته و اظهار کردند: جای تعجب است وهابیتی که این همه خون افراد بی گناه را به زمین ریخته خود را سلفی می نامد، سلف صالح پیامبر هیچ گاه علیه مسلمانان عملیات انتحاری نمی کردند و افراد بی گناه را در مساجد نمی کشتند و با این امور مخالف هستند؛ قطعا اقدامات وهابیّت بدعت است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که وهابیّت امروز به دو دسته تقسیم شده اند، ابرازداشتند: گروهی تندرو و افراطی هستند که غیر از خود را کافر می دانند و قابل اصلاح نیستند اما باید کاری کرد تا گروهی از وهابیّت که معتدل هستند با صحبت و مذاکره به یکدیگر نزدیک شوند.

معظّم له یکی از مشکلات و موانع وحدت را تهمت های ناروا به مذاهب اسلامی برشمرده و تصریح فرمودند: متأسفانه وهابیت این گونه نشان می دهد که شیعه اعتقادی به خانه خدا ندارد و تنها به زیارت امام حسین(علیه السلام) می روند، بنده از صدا و سیما خواستم که یک مستندی بسازند و نشان دهند که ما بیشترین زائران خانه خدا را در میان مسلمانان داریم.

ایشان با اشاره به تهمت های وارد شده به شیعیان، خاطرنشان کردند: ‌رییس علمای یکی از جمعیت های اسلامی به بنده گفت: شنیده ام شما قرآنی غیر از قرآن ما دارید که بنده در جواب وی گفتم خود شما یا نمایندگانتان را به ایران بفرستید و در هر مسجد یا خانه ای که خواستید بروید و قرآن های ما را مشاهده کنید تا بدانید که یک کلمه یا یک نقطه تفاوتی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزاری چنین همایش هایی را سبب از بین رفتن اختلافات خوانده و تأکید کردند:‌ تهمت ها ما را از هم جدا می کند و با برگزاری چنین همایش هایی پرده های تیره و تار و تهمت های ناروا کنار می رود.

ایشان با بیان این که مفسّران شیعه در تفاسیر خود هیچ گاه به توهین و تهمت دست نزده اند، ابرازداشتند:‌ بنده در تفسیر خود در کنار تفسیر آیات ولایت به هیچ فردی توهین نکرده و این ادبیات محترمانه و منطقی سبب شده که افراد فراوانی از علمای اهل سنت در خارج از کشور خواستار این تفسیر شوند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان با ابراز امیدواری از آینده جهان اسلام نقش علمای اسلام را سنگین ارزیابی کرده و فرمودند: این گونه همایش ها سبب نزدیک شدن افکار می شود؛ همه تلاش علمای اسلام باید این باشد که نگاه ها را متوجه دشمنان اسلام کنند و با کسانی که به طرق مختلف به پیامبر و مقدّسات توهین می کنند مقابله کنند نه این که نیروهای خود را علیه هم بسیج کنند.

برچسب ها :
captcha