تذکرات لازم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مسئولین کتاب سال حوزه

تذکرات لازم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مسئولین کتاب سال حوزه


متأسفانه امروز برخی با استفاده از اثرات دیگران و یا گرد‌آوری از منابع دیگر بدون تولید علم سرمایه‌ای‌ را هدر می‌دهند و دست به تألیف می‌زنند که این امر پسندیده نیست‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مسؤولان چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه، برگزاری همایش کتاب سال حوزه را اقدامی ارزشمند توصیف کرده و فرمودند: این همایش به تشویق حوزویان برای نوشتن کتاب کمک شایانی می‌کند.

ایشان با بیان این‌که کتاب بهترین حلقه اتصال تاریخ گذشتگان به امروز است، ابراز داشتند: اگر کتاب وجود نداشت رابطه ما با پیشینیان قطع می‌شد؛ بیشتر علوم، دانش‌ها، تمدن‌ها، مسائل اقتصادی و سیاسی و علوم الهی با کتاب در ارتباط است.

معظم له با بیان این‌که علم و دانش مخصوص گروه خاصی نیست، اظهار کردند: دانشمندان فراوانی بعد از دانشمندان گذشته آمده‌اند و این‌که در برخی موارد از القابی برای برخی از بزرگان همچون خاتم الفقها و خاتم المحدثین استفاده ‌شده تعبیرات نا پسندی است و باید از آن پرهیز کرد، چون تداعی می‌کند که دیگران از فکر بلند برخوردار نیستند.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: راه باید باز باشد و همه باید برای پیشبرد و تولید علم تلاش کنند.

ایشان در ادامه کتاب‌های تکراری را یکی از آسیب‌ها در عرصه تألیف خوانده و فرمودند: متأسفانه امروز برخی با استفاده از اثرات دیگران و یا گرد‌آوری از منابع دیگر بدون تولید علم سرمایه‌ای‌ را هدر می‌دهند و دست به تألیف می‌زنند که این امر پسندیده نیست.

معظم له بیان داشتند: در تألیف کتاب گاهی به کمیت بیشتر از کیفیت توجه می‌شود و این‌که عدد کتاب را بالا ببریم افتخار نیست و باید به کیفیت توجه کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی همچنین با انتقاد از سرقت‌های ادبی و کتابی، فرمودند: این امر از نظر اخلاقی خوشایند نیست و این افراد بدانند که بالاخره رسوا می‌شوند.

ایشان در ادامه با بیان این‌که در تألیف کتاب گاهی موضوعاتی انتخاب می‌شود که مورد نیاز نیست، افزودند: برخی در اولویت‌ها اشتباه می‌کنند و راه حل آن این است که از سوی محققان حوزه سرفصل‌هایی ارائه شود.

معظم له با بیان این‌که ضعف‌ها و نقاط قوت اثر برای مؤلفان باید بیان شود، افزودند: سزاوار است در بخش داوری، کتاب‌ها بدون نام مؤلف در اختیار آنها قرار گیرد چون ممکن است خدای ناکرده روابط در آن دخیل شود و حق به حق دار نرسد.

ایشان بر ضرورت استفاده از تجربیات همایش‌های گذشته تأکید کرده و خطاب به مسؤولان همایش کتاب سال حوزه فرمودند: این تجربیات را ثبت کنید و در اختیار عموم قرار دهید تا از آنها بهره برداری لازم صورت گیرد.

ایشان با تأکید بر این‌که بحث فقه و اصول و تفسیر و علوم قرآن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشتند: همه چیز ما قرآن است، مفاهیم قرآن نامحدود است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

معظم له در پایان بیان داشتند: بنده 70 سال است که دست به قلم هستم و قلم از دستم نیفتاده از این‌رو آسیب‌های قلم را خوب می‌شناسم و اظهار امیدواری کردند که همگی در کارشان موفق باشند

captcha