پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته به گردهمایی علمی، ترویجی و تکریمی زکات در استان فارس

پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته به گردهمایی علمی، ترویجی و تکریمی زکات در استان فارس


حکمتِ تشریعِ زکات، پاک کردن اموال از آلودگی هاست و چون پاک شد، همانند درخت هرس شده، رشد و نموّ خواهد کرد‌

بسم الله الرحمن الرحیم
والصلاة علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

قبل از هر چیز لازم است از مسئولین محترم و برگزارکنندگان گردهمایی علمی، ترویجی، تکریمی زکات در استان فارس قدردانی و تشکر نموده، امیدوارم این برنامه به اهداف خود که شناخت فرهنگ زکات و تکریم از مؤدیان آن است، نائل گردد.

می دانیم که زکات در لغت به معنای رشد و نموّ و طهارت است و این معنا با حقیقت زکات، تناسب کامل دارد؛ حکمتِ تشریعِ زکات، پاک کردن اموال از آلودگی هاست و چون پاک شد، همانند درخت هرس شده، رشد و نموّ خواهد کرد و از همین روست که اهمیت زکات کمتر از نماز که عمود دین است، نبوده و در قرآن کریم، زکات همواره همنشین نماز گردیده است. «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» حج /41

بی تردید گسترش فرهنگ زکات در گرو سه نکته مذکور در عنوان این مراسم است: نخست: شناخت حقیقت زکات و فواید و آثار مترتب بر آن که از طریق پژوهش های علمی به دست می آید و مردم را با این فریضه الهی آشنا می کند. دوم: ترویج فرهنگ زکات که با استفاده از ابزارهای گوناگون و خصوصاً فضای رسانه امکان پذیر است تا مردم به آثار عام المنفعه این واجب الهی برای جامعه به خوبی آگاه گردند و سوم: تکریم و تجلیل از پرداخت کنندگان زکات تا دیگران نیز به این واجب الهی تشویق گردند. «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ» توبه /103. مدیریت صحیح زکوات و استفاده از آن نیز می باید همواره مورد توجه مسئولان و متولیان امر باشد.

اینجانب به سهم خویش از برگزاری چنین مراسمی به خصوص در استان فارس که سرزمین مردمان دیندار و خیّر است، خرسند و خداوند متعال را شاکرم و امیدوارم این نوع مراسمات در راستای گسترش فرهنگ زکات تأثیرگذار بوده باشد. برای همه برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این همایش توفیق الهی را آرزومندم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم – ناصر مکارم شیرازی
12 دی ماه 1401

captcha