تقوا موجب مقاومت انسان در مقابل اموال نامشروع می‌شود

تقوا موجب مقاومت انسان در مقابل اموال نامشروع می‌شود


امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «هنگامی که روزه می گیرید، باید چشم و گوش از حرام و آلوده شدن به حرام بازداشته شود و تمام جوارح و اعضا از کارهای زشت دور بمانند؛ انسان باید در روزی که روزه است با سایر روزهایی که روزه نیست، تفاوت داشته باشد».‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، بر لزوم آشنایی با حقیقت ماه رمضان تأکید کردند و اظهار داشتند: باید با آغاز این ماه، وارد مرحله تحول روحانی، معنوی، فردی و اجتماعی شویم.

ایشان تصریح کردند: «ماه نزول قرآن»، «ماه مهمانی خداوند»، «ماه تقوا» و «ماه طهارت و پاکی» از نام های ماه رمضان است. 

معظم له با اشاره به اینکه قرآن مجید می فرماید «روزه بدارید تا روح تقوا در شما زنده شود»، بیان کردند: تقوا، حالت بازدارندگی روح انسان در مقابل گناه و کارهای خلاف است.

ایشان تصریح کردند: اگر بازدارندگی روحی در انسان نباشد، هنگامی که مال نامشروعی از طریق تقلب، رانت خواری و قاچاق به او برسد، توان مقاومت ندارد و تسلیم می شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: ما سلسله هوس های درونی و سلسله وسوسه های شیطانی بیرونی داریم؛ در مقابل این دو سلسله باید یک حالت بازدارنده باشد که نام آن تقواست.

ایشان تصریح کردند: گاهی افراد از طریق مصرف دارو، نیروی دفاعی بدن خود را تقویت می کنند و هنگامی که به محیط آلوده هم وارد می شوند، بیمار نمی شوند چراکه نیروی بازدارندگی و دفاعی درونی آنان بالاست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: درباره بیماری های روح هم همین است؛ باید حالت تقوا، بازدارندگی، روحانیت و معرفت باشد تا انسان وسوسه های نفس و شیطان را کنترل کند.

ایشان با بیان اینکه روزه موجب رسیدن به تقوا می شود، تصریح کردند: روزه گرفتن در هوای گرم و خودداری از آشامیدن و خوردن، یک نیروی بازدارنده در انسان ایجاد می کند.

معظم له با اشاره به اینکه در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) شرایط روزه ای که منجر به تقوا می شود، تبیین شده است، گفتند: ایشان فرمودند: «هنگامی که روزه می گیرید، باید چشم و گوش از حرام و آلوده شدن به حرام بازداشته شود و تمام جوارح و اعضا از کارهای زشت دور بمانند؛ انسان باید در روزی که روزه است با سایر روزهایی که روزه نیست، تفاوت داشته باشد».

ایشان تصریح کردند: روزه ای منجر به تقوا می شود که سرچشمه تحول روحانی و معنوی، توبه از گناه و جبران کوتاهی های گذشته شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به دعای امام سجاد(علیه السلام) در دعای 44 صحیفه سجادیه اشاره کردند و افزودند: ایشان می فرماید: «شکر می کنم خدایی که راه های احسانش را به ما نشان داد تا از این مسیر برویم و به احسان پروردگار برسیم. یکی از راه های احسان پروردگار که به سوی ما گشوده شده، ماه مبارک رمضان است که ماه «روزه داری»، «تجدید اسلام» و «پاکی و طهارت» است».

معظم له در پایان با بیان اینکه «طهور» در لغت یعنی آنچه «پاک» و «پاک کننده است»، اظهار کردند: آب طهور است؛ هم پاک است هم آلودگی ها را از بین می برد. ماه رمضان نیز هم پاک و هم پاک کننده است.

captcha