عبادت بدون معرفت فایده ای ندارد / قرآن کریم سرچشمه معرفت است

عبادت بدون معرفت فایده ای ندارد / قرآن کریم سرچشمه معرفت است


امیرمؤمنان(علیه السلام) می فرماید مؤمن قرآن را همراه با تدبر می خواند و درمان درد خود را از قرآن کریم می گیرد، مؤمنان وقتی به آیه ای می رسند که پاداش پرهیزکاران را بیان می کند خوشحال شده و دارای شوق می شوند و وقتی به آیاتی مراجعه می کنند که درباره عذاب بدکاران و سرنوشت آن ها است گوش دل را به آیه می دهند و احساس می کنند که صدای غرش آتش جهنم را می شنوند.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دیشب در نخستین برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، شکرگزاری برای درک ماه مبارک رمضان را ضروری دانسته و فرمودند: ماه مبارک رمضان، ماه نورانیت و صفا، ماه روحانیت و معنویت، ماه اصلاح و تربیت و ماه خودسازی و تقرب به خداوند است.

ایشان افزودند: در آیات و روایات چندین نام برای ماه مبارک رمضان آمده است، یکی از نام ها که در قرآن کریم آمده ماه نزول قرآن کریم است، پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز می فرمایند ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است، همچنین ماه مبارک رمضان ماه تقوا و پاکیزگی است.

معظم له با بیان این که باید با حقیقت ماه مبارک رمضان آشنا شویم و از برکات آن استفاده کنیم، اظهار داشتند: عبادت بدون معرفت فایده ای ندارد و سرچشمه معرفت قرآن کریم است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: عبادت باید با معرفت همراه باشد، روزه عبادت عملی است اما عبادت گفتاری نیز لازم است که آیات قرآن کریم به شمار می رود، وقتی انسان آیات را می خواند گفتار و رفتار هماهنگ شده و نتیجه مطلوبی برای انسان به دست می آید.

ایشان با بیان این که مسأله مهم این است که انسان در قرآن کریم تدبر کند، ابراز داشتند: قرآن کریم دستور به تدبر می دهد، تدبر یعنی انسان نهایت و اسرار درونی چیزی را درک کند و وقتی آیات را می خواند حقیقت آیات راپیدا کرده و در روح و جان خود پیاده کند.

معظم له عنوان کردند: امیرمؤمنان(علیه السلام) می فرماید مؤمن قرآن را همراه با تدبر می خواند و درمان درد خود را از قرآن کریم می گیرد، مؤمنان وقتی به آیه ای می رسند که پاداش پرهیزکاران را بیان می کند خوشحال شده و دارای شوق می شوند و وقتی به آیاتی مراجعه می کنند که درباره عذاب بدکاران و سرنوشت آن ها است گوش دل را به آیه می دهند و احساس می کنند که صدای غرش آتش جهنم را می شنوند.

ایشان خاطرنشان کردند: تدبر در قرآن کریم بسیار کارساز است، البته ختم قرآن کریم خوب است اما بهتر از آن تدبر در آیات و هماهنگ کردن روح و جان با آیات قرآن است.

captcha