مملکت نباید به صورت جزایر پراکنده اداره شود

مملکت نباید به صورت جزایر پراکنده اداره شود


مملکت نباید به صورت جزیره ای اداره شود و هر اداره و سازمانی برای خود تصمیم بگیرد، اگر منطق اداره اقتصاد کشور، جزیره ای باشد مشکلات حل نخواهد شد، و این از وظایف رئیس جمهور است که بخش های مختلف اقتصادی کشور را به هم مرتبط کند‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور با تبریک اعیاد و مناسبت های مذهبی ماه ذی الحجه با بیان اینکه همواره از رییس جمهور حمایت کرده ام، فرمودند: ما معتقدیم که باید رئیس جمهور را حمایت کرد، چون منتخب مردم است و حکم او نیز از سوی رهبری تنفیذ شده، و عبور از رئیس جمهور نیز درست نیست.

ایشان افزودند: ما در عمل هم از رئیس جمهور حمایت کرده ایم. ولی این بدین معنا نیست که اگر کاستی یا آسیبی دیدیم آن را گزارش ندهیم و اعلام نکنیم، اتفاقا حمایت در آن است که آسیب ها گفته شود و برطرف شود. بنابراین هم حمایت از رئیس جمهور و هم بیان مسائلی که گاه به صورت آسیب و ضعف و مشکل است، هر دو را وظیفه خود می دانیم. البته نقد و تذکر نباید با زبان گزنده باشد، بلکه باید با زبان و ادبیات دوستانه انجام شود.

 معظم له اصلاح نظام بانکی و مالیاتی را از دیگر ضرورت ها شمرده و تصریح کردند: کاهش نرخ سود در روزهای اخیر اقدام خوبی بود که باید تداوم یابد. همچنین نظام مالیاتی کشور باید به سوی حمایت از تولیدکنندگان باشد.

ایشان افزودند: مالیات باید بر درآمد باشد نه بر باید، اینکه به کارگاهی گفته شود تو فلان مبلغ سرمایه گذاری کرده ای و باید فلان مبلغ سود داشته باشی و فلان مبلغ هم باید مالیات بپردازی این یعنی مالیات بر باید و این درست نیست (چنانچه در سرمایه گذاری سودی عایدش نشد، طبعا باید از پرداخت مالیات معاف باشد نه اینکه پرداخت مالیات امر محتوم باشد).

معظم له افزودند: البته باید جلوی فرارهای مالیاتی کسانی که رقم های کلان بدهکار هستند را نیز گرفت، ولی ملاحظه افراد ضعیف و کارهای تولیدی کوچک را نیز باید داشت.

حضرت آیت الله العظمی تصریح کردند: مملکت نباید به صورت جزیره ای اداره شود و هر اداره و سازمانی برای خود تصمیم بگیرد، اگر منطق اداره اقتصاد کشور، جزیره ای باشد مشکلات حل نخواهد شد، و این از وظایف رئیس جمهور است که بخش های مختلف اقتصادی کشور را به هم مرتبط کند.

معظم له مسألۀ قاچاق را از دیگر معضلات نظام اقتصادی کشور برشمرده و بر لزوم انجام یک جراحی بزرگ برای حل این مشکل تأکید کردند.

ایشان بر اصلاح نظام پرداخت یارانه ها اشاره کرده و فرمودند: نکته مهم دیگری که قبلا نیز بر آن تاکید کرده ام، اصلاح نظام پرداخت یارانه است. یارانه افراد غنی باید حذف شده و یارانه افراد ضعیف بیشتر شود. همچنین عمده یارانه باید به بخش تولید اختصاص یابد.

معظم له خاطرنشان ساختند: مردم باید نتیجه پایین آمدن تورم و رشد اقتصادی کشور را بر سر سفره های خود ببینند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: مشکلات اقتصادی و تولید کار برای جوانان نباید سبب غفلت از رسیدگی به مسائل فرهنگی و اخلاقی و دینی شود و یا تحت الشعاع قرار گیرد. باید در کنار مسائل اقتصادی مسائل فرهنگی را نیز پررنگ تعقیب کرد و تحت تأثیر فرهنگ های خارجی قرار نگیریم. ما یک ملت مستقل هستیم و مسائل فرهنگی باید مطابق اعتقاداتمان دنبال گردد.

معظم له ضمن تشکر از نیروهای امنیتی ـ انتظامی کشور امنیت حال حاضر کشور را حاصل وحدت و انسجام نهادهای مختلف امنیتی، نظامی و انتظامی کشور و از خودگذشتگی افرادی مثل شهید محسن حججی دانسته و فرمودند: باید در آموزش و پرورش، دانشگاه ها، رسانه ها، در همه اینها اعتقادات مردم را محکم کنیم تا هم تأثیر در اقتصاد بگذارد و هم دشمن را مرعوب کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر ضرورت وحدت بین همه دستگاه ها و نهادهای کشور، تصریح کرده و خاطرنشان کردند: باید از فضای انتخابات عبور کنیم و به فکر ساختن کشور باشیم و همه بدانیم که در برابر دشمنان، راهی جز اتحاد نداریم و لازمۀ این اتحاد گذشت است، و اینکه در مدیریت ها از همۀ جناح ها استفاده شود. پیشنهاد می کنم جلسات سران قوا به جلساتی مستمر و منظم با فواصل زمانی کوتاه تر تبدیل شود، چرا که گفت و گوهای رو در رو و مستقیم بسیاری از سوءتفاهمات را رفع می کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان به مسأله فضای مجازی اشاره کرده و فرمودند: به رئیس جمهور بگویید که مسأله فضای مجازی را فراموش نکند که مسأله ای حیاتی است و در اصلاح فرهنگ ما خیلی مؤثر است. شبکه ملی را باید جدی بگیرند که اگر جدی نگیرند دشمن از این فضا خیلی استفاده می کند و این کار راه حل دارد که قبلا عرض کرده ام.

captcha