رشد اقتصادی باید در زندگی مردم دیده شود

رشد اقتصادی باید در زندگی مردم دیده شود


تا زمانی که مسأله قاچاق، یارانه و بانک ها حل نشود، مشکلات اقتصاد حل نمی شود.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرمودند: تا زمانی که مسأله قاچاق، یارانه و بانک ها حل نشود، مشکلات اقتصاد حل نمی شود.
ایشان با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر این که تورم کاهش یافته و رکود تک رقمی شده است، تصریح کردند: ما هم این حرف های رییس جمهور را رد نمی کنیم؛ ولی تا زمانی که این مشکلات حل نشود رشد اقتصادی در زندگی مردم خود را نشان نمی دهد.
معظم له با اشاره به بی توجهی بانک ها به برخی مسائل شرعی افزودند: باتوجه به دستوراتی که بانک مرکزی داده باز هم بیشتر بانک ها تمرد می کنند؛ باید اهرم های فشار برای بانک های متمرد تعریف شود.
ایشان بیان داشتند: درد بی درمان در مسائل اقتصادی نداریم و همانطور که دیگران درمان کردند، ما هم باید درمان کنیم؛ مسأله یارانه ها مثل سنگی بود که به چاه افتاد و باید از چاه بیرون بیاید؛ نیازی نیست که ده ها میلیون افراد بی نیاز از این یارانه ها استفاده کنند و پولی که باید صرف تولید شود، در جیب این افراد برود.
معظم له از وجود قاچاق در کشور ابراز تعجب کرد و افزودند: مسؤولان می گویند که کالای قاچاق به صورت انبوه و پشت سر هم از مرزها وارد کشور می شوند و این یعنی این که قاچاقچیان برای خود یک حکومت دارند که امکان کنترل آن ها وجود ندارد!
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به آمار میلیاردی قاچاق در کشور، ادامه دادند: امروز آمار قاچاق کاهش یافته است، اما همین رقم هم پذیرفتنی نیست.
ایشان تصریح کردند: دستگاه های نظارتی و امنیتی باید نسبت به ورود قاچاق بی رویه در کشور به صورت جدی وارد شوند و نگذارند که ورود قاچاق به اقتصاد کشور لطمه وارد کند.
معظم له ادامه افزودند: مبارزه با قاچاق ابعاد مختلفی مثل جلوگیری از ورود، تقویت و بهبود کیفیت کالای داخلی دارد؛ زمانی که جنسی در داخل تولید می شود و پشت آن نام کشورهای خارجی درج می شود یعنی مردم به کالای داخلی اعتماد ندارند و تا کیفیت کالاها بالا نرود، نصیحت ها کارساز نخواهد بود.
ایشان اظهار داشتند: کارخانه های از کار افتاده باید به کار بیفتند، چون زمانی که تولید نباشد با کمبود کالا مواجه می شویم و برای قاچاقچیان هم به صرفه است که کالاها را به شکل غیر رسمی وارد کشور کنند.
معظم له در بخش دیگری از بیاناتشان با بیان این که مسائل فرهنگی همه جا حرف اول را می زند، تأکید کردند: تا زمانی که مسائل فرهنگی حل نشود، مشکلات همچنان وجود خواهد داشت؛ فرهنگ سازان جامعه در این زمینه نقش مهمی دارند و باید با صدور فتوای حرمت قاچاق و این که دور زدن قانون حرام است، در این زمینه فرهنگ سازی کنند.
ایشان ادامه دادند: مردم هم نباید کالای قاچاق استفاده کنند، حتی رییس جمهور آمریکا که اعتقادی به مسائل فرهنگی ندارد اعلام کرده است که همه مردم آمریکا باید از کالای آمریکایی استفاده کنند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی اشاره کرد و بیان داشتند: رسانه ها هم در مسائل فرهنگی باید همکاری کنند و به شکل فیلم، کارتون و میزگرد و روزنامه ها و جراید از یک طرف و و تریبون های نماز جمعه از طرف دیگر باید وارد این کار شوند و نقش آفرینی کنند.
ایشان تأکید کردند: خوشبختانه جامعه مقداری به این مسائل حساس شده است و باید با صدای رسا گفت که بسیاری از این کالاهای خارجی، تاریخ مصرف شان گذشته و مضر هستند و دچار حساسیت می شوند.
معظم له در پایان با بیان این که باید مسائل حساسیت انگیز را دنبال کنید، ابراز داشتند: اگر مسأله قاچاق حل نشود، چرخ اقتصادی کشور لنگ است و اگر حتی تورم به صفر هم برسد باز هم فایده ای نخواهد داشت؛ بدون تعارف موانع پیش رو را شفاف در رسانه ها بازگو کنید تا ما هم علنی و آشکارا آن ها را اعلام کنیم.

captcha