خروش میلیونی ملّت مؤمن و روزهدار ایران و دیگر کشورهای اسلامی و حتی دیگر جوامع بشری در آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان، تجلی حمایت هم جانبه و فراگیر امت اسلامی و دیگر آزادی خواهان جهان از مردم مظلوم فسطین است.
این خیزش عظیم برآمده از سیل خروشان وجدان های پاک بشری در محکومیت جنایات ددمنشانۀ رژیم اشغالگر قدس و دیگر قدر های حامی این رژیم کودک کش در حالی است که کارکردهای بی نظیر روز جهانی قدس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دیگر مظلومان جهان بیش از پیش خودنمایی می کند.
از این رو واکاوی چیستی کارآمدی و آثار بی بدیل خیزش امت اسلامی و دیگر جوامع بشری در روز جهانی قدس امری انکار ناپذیر است، لذا در این نگاشته ، با بهره گیری از آثار و اندیشه های ارزشمند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مهمترین شاخصه ها و کارکردهای راهپیمایی عظیم روز جهانی قدس به مخاطبان گرامی ارائه می گردد.
پیشینۀ تاریخی نامگذاری روز قدس
بدیهی است در وهلۀ نخست باید سبقۀ تاریخی نامگذاری روز قدس مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تبیین چیستی پیشینۀ تاریخی نامگذرای روز قدس فرمودند: بحمدالله بعد از انقلاب شعار اسلام در سطح خاورميانه و بلكه دنيا اوج گرفته و به ابتكار رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، جمعه آخر ماه مبارك رمضان به عنوان روز قدس نامگذارى گردید که اين فرصت بی بدیل بايد به عنوان شعارى براى تشجيع مسلمانان حفظ شود تا دشمن بداند هنوز ما به فكر قُدسيم و آن را به ورطه فراموشى نسپردهايم و هر زمان اين قدرت را احساس كنيم كه مىتوانيم ميراث از دست رفته را برگردانيم، چنين خواهيم كرد و اكنون، هم ما و هم دشمن طليعه و فجر صادق اين نور قدرت را مشاهده مىكنيم و اميدواريم هر چه زودتراين نور بر شب ظلمانى هر چه زودتر غلبه كند و صبح صادق سر رسد «الَيْسَ الصُبْحُ بِقريب»[1]، زیرا اگر از درد اين بىحرمتىهايى كه به ساحت اسلام[2] و مسلمانان رفته بميريم جاى ملامت نيست، اين گفته مولى على (عليه السلام) است كه در خطبه جهاد[3] مىفرمايد ... «فَلَو انَّ امرَءاً مُسْلِماً ماتَّ مِنْ بَعدِ هذا أَسَفاً ما كانَ بِهِ مُلوماً، بَل كانَ بِه عِندى جَدِيرا» (اگر مرد مسلمانى از شنيدن اين واقعه در اثر حزن و اندوه بميرد بر او ملامت نيست؛ بلكه به نزد من هم به مردن سزاوار است).
«فَقُبحاً لَكُمْ و تَرَحاً حِينَ صِرْتُم غَرَضاً يُرْمى»:«پس روهاى شما زشت و دلهايتان غمگين باد هنگامى كه در آماج تير آنها قرار گرفتهايد» (يعنى دشمن به سوى شما تيراندارى مىكند و شما از روى بىحميّتى و تفرقه و اختلافى كه داريد سينه خود را هدف قرار داده خاموش نشستهايد) مال شما را به يغما مىبرند، و شما غارت نمىكنيد، و با شما جنگ مىكنند، و شم[4] جنگ نمىكنيد و عصيان خدا را مىكنند و شما راضى هستيد».
چقدر مولى زيبا مطالب را بيان مىكنند، گويا مورد خطاب حضرت، ما هستيم. بعضى مسلمانان به قدرى مردانگى و غيرت و حميّت خود را از دست دادهاند كه مورد خطاب حضرت در جاى ديگر اين خطبه قرار مىگيرند.[5]
لذا ابتکار روز جهانی قدس، ابتکاری مهم و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام است، که باید آن را به عنوان یکی از یادگاری ها و بهترین ابتکارات امام خمینی(ره) دانست.[6]
ضرورت برپایی راهپیمایی روزجهانی قدس
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تشریح ضرورت حضور فراگیر مردم مؤمن و روزه دار در راهپیمایی روز قدس فرمودند: بزرگداشت روز قدس بسیار مهم است و هرچه گستره آن در عرصه بین المللی بیشتر شود، نتیجه آن نیز بیشتر می شود، لذا روز قدس باید در میان مسلمانان و افراد آزاده جهان به روز اعتراض همگانی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی تبدیل شود.[7]
هم چنین معظم له با تقبیح برخی افکار و اندیشه های منفعلانه در مقولۀ استکبار ستیزی فرمودند: نگویید این راهپیمایی ساده است و چه اثری دارد، بلکه زمانی که این موج فریاد بلند میشود، پشت اسرائیل و حامیان آنها را میلرزاند.[8]
انشاءالله همه شما، مردان و زنان، جوانان و کودکان، همه به عنوان فریضهای الهی در این راهپیمایی شرکت کنید و بدانید در نامه اعمال شما به عنوان کار برجسته و خیر ثبت و ضبط میشود و سبب آبروی اسلام و مسلمین خواهد شد.[9]
لذا روز قدس روز پیروزی جهان اسلام و آرمان فلسطین است الحمدلله امروز این عزم و اراده در میان ملت ها دیده می شود و آزادی فلسطین دور از دسترس نیست.[10]
روز قدس؛ نماد اتحاد و انسجام امت اسلامی
بدون شک راهپیمایی روز قدس و مسألۀ فلسطین را باید به عنوان شاه کلید تحقق اتحاد و وحدت امت اسلامی مورد نظر قرار داد، لذا در کلام و اندیشۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی این مقولۀ مهم به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های راهپیمایی روز جهانی قدس مورد توجه قرار گرفته است.
معظم له در فرازی فرمودند؛ اگر كشورهاى پراكنده اسلامى تنها به همين اصل اساسى عمل مىكردند و دست در دست يكديگر مىدادند و متّحد و يكپارچه مىشدند، داستان اسفبار فلسطين هر از چند گاهى تكرار نمىشد و آن مسلمانان مظلوم در مقابل چشم جهانيان پرپر نمىگشتند.[11]
بدون شک فایده روز قدس، وحدت مسلمین است. همه مسلمانان میدانند که روز قدس، عامل وحدت مسلمین است و دراین روز، همه فریاد مرگ بر اسرائیل سر میدهند و فریاد القدس لنا بلند میشودکه قبله اول مسلمین را برگردانید.[12]
لذا مهمترین شاخصۀ روز قدس این است که راهپیمایی این روز عاملی برای وحدت مسلمانان بوده و همه اقوام و ملل مسلمان با درک این حقیقت که قدس باید نجات یابد به پا میخیزند.[13]
بنابراین همه مسلمانان از هر مذهبی باید در این راهپیمایی شرکت کرده و فریاد خود را بلند کنند، [14] امت اسلامی باید از این فرصت استفاده کنند و دست به دست هم دهند و اگر برخی دولت های اسلامی کوتاهی می کنند، ملت های مسلمان به خروش آیند و بتوانند انشاء الله رژیم صهیونیستی را درتمام دنیا منفور و حامیانشان را رسوا کنند.[15]
استکبار ستیزی ؛ تحقق نابودی کامل اسرائیل
باید اذعان نمود نقش بی بدیل راهپیمایی روز قدس در تقویت استکبار ستیزی و در نهایت نابودی کامل رژیم صهیونیستی غیر قابل انکار است، از این رو در اندیشۀ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تحقق مقولۀ محو و نابودی کامل اسراییل و تزلزل روز افزون قدرت های استکباری به عنوان مهمترین کارکدهای روز قدس مورد توجه قرار گرفته است.
معظم له دراین زمینه فرمودند:راهپیمایی روز قدس پایه های رژیم صهیونیستی را متزلزل کرده است، راهپیمایی هایی که مسلمانان و ملت ایران در این روز برگزار می کنند عامل به لرزه درآمدن پایه این غده سرطانی است.[16]
لذا حضور گسترده اقشار مختلف مردم در راهپیمایی روز جمعه در نابودی اسرائیل بسیار اهمیت دارد. برخی از افراد می گفتند که راهپیمایی عده ای از مردم آیا می تواند کاری بکند، باید گفت که این راهپیمایی ها بود که مصر و تونس را عوض کرد و در حال تغییر بحرین و یمن است.[17]
حال با این اوصاف باید گفت؛ این حرکت مردمی است که لرزه بر پیکره دشمنان انداخته است[18]، زیرا امروز اسرائیل در دنیا منزوی شده است و افکار عمومی علیه این رژیم غاصب میباشد، انشاءالله حضور پرشور مردم مقدمات محو نابودی اسرائیل را فراهم خواهد کرد.[19]
وجود این حقایق یعنی تداوم روند سقوط در رژیم کودک کش اسراییل موجب گردید که حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی راهپیمایی بزرگ روز قدس را در حقیقت به عنوان عزای اسرائیل و حامیان این رژیم محسوب نماید، لذا از منظر معظم له شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس کم هزینه ترین ، ولی گسترده ترین و تاثیرگذارترین راه مقابله با اسراییل جهانخوار است.[20]
هم چنین ایشان راهپیمایی جهانی روز قدس را موجب عقب نشینی قدرت های استکباری عنوان نمودند و فرمودند: روز قدس باید به روز یک اعتراض قوی، همگانی و یکپارچه علیه غاصبان و اشغالگران تبدیل شود[21]. روز قدس منحصر به مسلمانان نیست بلکه در خارج از جهان اسلام نیز کسانی هستند که به سرنوشت فلسطین علاقهمند بوده و اسرائیل را غاصب و ستمگر میدانند. شرکت در راهپیمایی این روز نتایج بسیار مهمی برای جهان اسلام دارد و هر راهپیمایی که با قوت انجام شود، استکبار را یک قدم به عقب خواهد راند.[22]
تمامی کارکردهای موجود از راهپیمایی عظیم روز جهانی قدس نشأت می گیرد که در نهایت به تزلزل ارکان پایه های قدرت های استکباری و نجات قدس شریف از بند جنایات رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تبیین این شاخصه ها می فرمایند:روز قدس برنامه کارساز و موثر است که همگان باید در آن شرکت کنند چرا که ارکان دشمن را متزلزل میکند..[23]
هم چنین مسلمانان با گرامیداشت روز قدس خود را آماده میکنند تا سرانجام سرزمین های غصب شده اسلامی و قبله اول مسلمانان را از چنگال اسرائیل نجات دهند.[24]
راهپیمایی روز جهانی قدس، فریضۀ الهی
از جمله کارکردهای مهم راهپیمایی روز جهانی قدس در جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان و در بیان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی می توان به تبیین جایگاه معنوی خروش امت اسلامی در روز قدس در ارتقای آموزه های عبادی و دینی مؤمنین روزه دار اشاره نمود.
معظم له در این زمینه فرمودند: شرکت در راهپیمایی روز قدس یک فریضه الهی است و این عمل در نامه اعمال ما ثبت میشود.[25]
ایشان در فرازی دیگر فرمودند: همه مردم را به شرکت در راهپیمایی روز قدس دعوت می کنم و عقیده دارم از جمله مسائلی که می تواند در ماه مبارک رمضان موجب تقرب بسوی خدا شود، شرکت در این راهپیمایی است و همه می توانند از مواهب آن بهره مند شوند.[26]
شرکت در راهپیمایی روز قدس بر همه لازم است و جزء ذخایر یوم المعاد خواهد بود.[27]
حتی معظم له در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس با اشاره به جایگاه عبادی، راهپیمایی روز جهانی قدس را به عنوان اصل مسلّم واجب شرعی دانسته و فرمودند:
زمانی که کسی از من می پرسد که همسرم اجازه شرکت در راهپیمایی روز قدس را نمی دهد، چه کنم؟ می گویم که امروز با توجه به شرایط حاضر، شرکت در راهپیمایی روز قدس وجوب شرعی دارد و همسرتان نمی تواند مانع شما شود؛ این عمل مبارزه موثر با اسراییل است.[28]
هم چنین در منظر معظم له روز جهانی قدس به عنوان امر منطبق بر ثواب مورد نظر قرار گرفته است به نحوی که می تواند موجبات تقرب الهی را فراهم نماید، ایشان در فرازی فرمودند؛ این کار(حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس) به عنوان امری ثواب در نامه اعمال شرکتکنندگان به ثبت خواهد رسید. [29]
ایشان در فرازی دیگر تصریح نمودند؛ همه مردم را به شرکت در راهپیمایی روز قدس دعوت می کنم و عقیده دارم از جمله مسائلی که می تواند در ماه مبارک رمضان موجب تقرب بسوی خدا شود، شرکت در این راهپیمایی است و همه می توانند از مواهب آن بهره مند شوند.[30]
وجود شاخصه های ارزشمند عبادی در راهپیمایی روز جهانی قدس به نوبۀ خود موجب می گردد تا لقب بزرگترین نهی از منکر به این مسأله مهم و راهبردی اختصاص یابد، همانگونه که حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به خوبی بدان اشاره نموده و فرمودند؛ راهپیمایی روز قدس بزرگترین نهی از منکر است که در صورت عدم برگزاری این راهپیمایی غصب سرزمین فلسطین توسط صهیونیستها به فراموشی سپرده میشود. [31]
قبله اول مسلمین در این سرزمین است و این سرزمین جایی است که پیامبر اکرم(ص) از آنجا به معراج رفت و سالیان دراز به سمت آن نماز میخواند و باید همه مسلمانان قبله افضل مسلمین را حفظ کنند،[32] لذا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که قلب ها پاک شده و مردم متوجه اسلام و مساجد هستند لازم است همگی یکپارچه و یکصدا بر ضد رژیم صهیونیستی شعار بدهند.[33]
یقیناً شما با شرکت در راهپیمایی، با زبان روزه، عبادت انجام میدهید.[34]
تقویت جبهۀ مقاومت و سرکوب توسعه طلبی اسراییل
از جمله کارکردهای راهبردی راهپیمایی روز جهانی قدس می توان به مقولۀ تقویت جبهۀ ضد اسرائیلی جریان مقامت در منطقه اشاره نمود، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تبیین این مسأله فرمودند: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن روز قدس، ابتکار عمل در مسألۀ فلسطین اشغالی به دست جریانات چپگرا و پس از آن به دست جنبشهای نژادپرستانه بود که نتوانستند پیروزی در این زمینه به دست بیاورند. در این دوران ضربات اسرائیل بر پیکر جهان اسلام بسیار سنگین بود که نمونه آن جنگ شش روزه اسرائیل علیه اعراب است.
پس از اینکه جنبش آزادیخواهی رنگ اسلامی به خود گرفت و با انگیزههای قوی مذهبی دنبال شد، معادلات قدرت تغییر کرده و اسرائیل در موضع ضعف واقع شد. اگر این تحولات در گرایش مبارزات فلسطینی و جنبش مقاومت پیدا نشده بود، حزبالله لبنان هیچگاه نمیتوانست در برابر ارتش مجهز اسرائیل بایستد.[35]
اگر این راهپیماییها نباشد به دلیل آنکه صهیونیستها افراد توسعه طلبی هستند سرزمینهای دیگر ممالک اسلامی را نیز اشغال میکنند.[36]
بنابراین می توان مدعی شد که اگر جریان اسلامی در مقاومت فلسطین وجود نداشت، امروز حزب الله نمی توانست به رژیم صهیونیستی ضربه وارد کند.[37]
روز قدس نشانۀ رأفت امت اسلامی در حمایت از مظلوم
هم نوایی با مظلومان عالم به ویژه مردم مسلمان و مظلوم از جمله کارکردهای کلیدی در راهپیمایی روز قدس در نگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی است؛ معظم له در فرازی بیان فرمودند؛ ملتهای مسلمان باید وظیفۀ خود را در قبال مسأله فلسطین بدانند و این صدا باید از همه امتهای اسلامی بلند شود که در برابر این جمعیت زیاده خواه و پشتیبانان آنها ایستادهایم و از مردم مظلوم فلسطین حمایت میکنیم.[38]
مرجع عالیقدر و مفسر بزرگ قرآن کریم در فرازی دیگر در این زمینه فرمودند: ما معتقديم كه تمام كشورهاى اسلامى، به هر شكل ممكن، بايد به فلسطين مظلوم كمك كنند و شرّ اسرائيل غاصب و ظالم، كه هر روز ظلم و جنايت تازهاى مىآفريند، و عرصه را بر مسلمانان مظلوم آن ديار تنگ كرده، رفع نمايند. وگرنه بدون شك در پيشگاه خداوند مسؤوليّتى بس سنگين خواهند داشت، اين نوع از جنگ، هر چند جهاد ابتدايى محسوب مىشود ولى با هر منطق و عقل سليمى سازگار است، و خشونت به شمار نمىآيد. بلكه[39] مقتضاى رأفت و رحمت اسلامى نسبت به گروه مظلوم و تحت ستم مىباشد.[40]
لذا از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی راهکار نجات فلسطین بر محور حمایت همه جانبه و حساب شده منحصر شده است، از این رو ایشان در فرازی فرمودند:
مسأله فلسطين يك مسأله كاملًا جدّى...است، و شرايط بين المللى و كشورهاى اسلامى نيز با گذشته تفاوت بسيار دارد،...به همين دليل بايد اقدامات جدّى ترى صورت گيرد. ولى چون اقدامات پراكنده مخصوصاً در زمان ما، نتيجهبخش نيست، بايد يك برنامهريزى حساب شده با حضور نمايندگان ارگانهاى مختلف انجام گيرد، و به دنبال آن حمايتهاى گوناگون از فلسطينىهايى كه همه روزه آماج حملات دشمنان بىرحم و وحشى قرار دارند، صورت پذيرد.[41]
روز قدس؛ احیاء مسأله فلسطین، عزت اسلام
از جمله شاخصه های بنیادین در راهپیمایی روز جهانی قدس می توان به نقش بی بدیل خروش امت اسلامی در تقویت آرمان های مردم مظلوم فلسطین و احیاء آن و ارتقای عزّتمندی اسلام اشاره نمود، مولّفه هایی کلیدی که در اندیشۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به روشنی هویدا است، معظم له در این زمینه فرمودند: هنوز صداى رساى قرآن بلند است و ما را به جهاد با خلوص كه نتيجهاش پيروزى و سربلندى و عزّت است فرا مىخواند. هنوز نداى مولى على (عليه السلام) «كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا»: «خصم ظالم و يار مظلوم باشيد»بلند است.
بايد نهضت و قيام فلسطين تقويت شود، قيامى كه تداوم بخش مبارزات صلاح الدين ايوبىها و عزّالدين قسامها است همين مبارزه و جهاد و كشته و زخمىهاى در فلسطين نشانه حيات مردم فلسطين است، معلوم است هنوز روح اسلامى و غيرت در آنها نمرده، هنوز خود را ذليل و خوار نمىپندارند، گرچه بميرند زندهاند، به خلاف رؤسا و حكام و سلاطين بعضى كشورهاى عربى كه ذلّت را پذيرفتهاند، و گرچه زنده باشند مردهاند.[42]
هم چنین معظم له در تبیین نقش مهم روز جهانی قدس در جلوگیری از فراوشی مسأله فلسطین فرمودند: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مطرح شدن روز جهانی قدس و گرفتن رنگ و بوی اسلامی در عرصه مقاومت، امروز رژیم صهیونیستی در موضع ضعف قرار گرفته و جریان مقاومت فلسطین قدرتمند به مبارزه ادامه می دهد.[43]
لذا نخستین فایده روز قدس این است که هر سال تا آرمان فلسطین به سمت کمرنگ شدن پیش میرود، روز قدس میآید و جلوی فراموشکاری تاریخ رامیگیرد.[44] زیرا گذر زمان یکی از حربههای دشمنان است. بسیاری از دولتهای ظالم و ستمگر، وقتی ظلمی میکنند، میگویند باید از گذشت زمان استفاه کرد تا مساله آهسته آهسته فراموش شود که غالباً هم فراموش میشود.[45]
بدین ترتیب روز قدس تبدیل به روز مهمی در تاریخ اسلام شده است، ابتکاری بسیار حساب شده در مقابل اسرائیل غاصب که خاری در چشم اسرائیل میباشد.[46]
مسأله روز قدس سبب میشود هر سال مسلمانان به یاد این بیافتند که قبله اول آنها در دست اسرائیل غاصب است و سرزمین آنها در دست اسرائیل غصب شده است؛ درست است که 60 سال قبل این اتفاق افتاده بود ولی در این روز هر سال این مساله یادآور میشود و هر نسل میفهمد که «القدس لنا»، قدست مال ماست و باید به زودی از چنگال اسرائیل درآید.[47]
همه مسلمانان بدون استثنا عرب، عجم، ترک و...، همه میدانند قدس قبله اول مسلمین دنیا بوده است و برای همه مهم است. همه این را سرزمین اسلامی میدانند، از این رو در این روز همه فریاد مرگ بر اسرئیل سر میدهند.[48]
روز قدس؛ رسوایی اسراییل و حامیان غربی آن در مسأله حقوق بشر
از دیگر کارکردها و نشانه های روز جهانی قدس می توان به بُرد رسانه ای و تبلیغاتی از متن این روز عظیم در رسوایی هر چه بیشتر اسراییل و مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب اشاره نمود، رویکرد حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به غرب در این زمینه به خوبی تبیین کننده این مسأله است، ایشان در فرازی فرمودند: آيا دنيايى كه دم از رعايت حقوق بشر مىزند، و شعارهاى بشر دوستانهاش گوش جهانيان را كر كرده، هيچ يك از اين امور را در ميدان جنگ رعايت مىكند! در جنگ اسرائيل و فلسطين، نه تنها اين امور رعايت نمىشود، بلكه اين جنايتكاران بى رحم و سنگدل، خانههاى مردم فلسطين را ويران، بيمارستانهاى آنها را بر سر بيمارانش خراب، و مزارع را به آتش مىكشند و درختان را نابود مىنمايند و به كوچك و بزرگ،[49]پير زن و پير مرد ترحّم نمىكنند؛ و با اين حال، مدّعيان حقوق بشر از آنها دفاع، و ما را متّهم به خشونت مىنمايند!.[50]
اگر مدّعيان حقوق بشر در استفاده از اين عنوان خوش ظاهر صادق بودند، جهان بشريّت چهره ديگرى به خود مىگرفت، ولى اكنون كه از مسير صداقت منحرف گشته و تنها به منافع خويش مىانديشند ظلم و تبعيض فاحش غوغا مىكند، بدين جهت اگر يك جاسوس اسرائيلى در نقطهاى از جهان به محاكمه كشيده شود فرياد حقوق بشر آنها گوش جهانيان را كر مىكند، امّا اگر هزاران نفر از مردم مظلوم و ستمديده فلسطين با بدترين شيوه به قتل برسند، هيچ صدا و اعتراضى از مدّعيان حقوق بشر بلند نخواهد شد. بلكه با كمال تعجّب و تأسّف از نظر سياسى و اقتصادى و نظامى به كمك ظالم مىشتابند تا بيشتر ظلم كند!.[51]
بدین ترتیب معظم له رسوایی روز افزون اسراییل و حامیان غربی این رژیم را از جمله مهمترین کارکردهای بی بدیل در راهپیمایی روز قدس مورد اشاره قرار داده و فرمودند: ملتها با شرکت در راهپیمایی روز قدس به نسلهای جدید بیاموزند که اسرائیل غاصب است و کشور فلسطین به آغوش کشورهای اسلامی باز خواهد گشت.[52]
روز قدس روز خروش همه مسلمانان و فرصتی برای رسوا کردن رژیم غاصب صهیونیستی است، امروز اسرائیل رسواتر و منزویتر از همیشه در جهان بوده و افکار عمومی علیه این رژیم غاصب است.[53]
سخن آخر
امروز دشمن در سرازیری سقوط قرار گرفته است، از این رو باید فشار را بیشتر کرد.[54] چراکه حامیان غربی اسرائیل از جمله آمریکا، فرانسه و انگلستان گرفتار بحران اقتصادی و داخلی هستند و دیگر کمک های مالی بی دریغ چند میلیارد دلاری به این رژیم نمی شود. [55]
چقدر نادان هستند کسانی که در مسأله سوریه،عراق.. به اسراییل و آمریکا کمک می کنند و نمی دانند که فشار بر سوریه،عراق..مقدمه فشار بر خود آنها در آینده است.[56]
برخی سران کشور های اسلامی که این گونه رفتار می کنند، قبر خود را با دستانشان خواهند کند.[57]
لذا همه ملتهای مسلمان و تمام کشورهای آزادیخواه گوش به حرف دولتهایی که مانع از راهپیمایی قدس میشوند، ندهند و در این راهپیمایی مسالمتآمیز و در عین حال کوبنده، پرخروش و پرفایده شرکت کنند.[58]
زیرا روز قدس، روز شکست هیمنه پوشالی اسرائیل است، و بی شک قدس شریف، عضوی جداشده از پیکر مقدس اسلام است و باید بزودی به دنیای اسلام بازگردد.[59]
لذا همه کسانی که توان دارند باید در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند و ملتهای مسلمان با شرکت در راهپیمایی ساده، اما پرشکوه روز قدس از غاصبان صهیونیست اعلام بیزاری و برائت جسته و این بیزاری را به تمام دنیا اعلام کنند.[60]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر
جهت مشاهده پند تصویر های مرتبط کلیک کنید.
[1] سوره هود، آيه 1.
[2] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج1 ؛ ص274.
[3]. خطبه 27 از نهجالبلاغه فيضالاسلام و صبحى صالح.
[4] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج1، ص: 276.
[5] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج1، ص: 277.
[6] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی،17/4/1394.
[7] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[8] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی ،بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، حرم مطهر حضرت معصومه (س)،10/5/1392.
[9] همان.
[10] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی پس از حضور در جمع راهپیمایان روز قدس در شهر قم، 27/05/1391.
[11] آيات ولايت در قرآن ؛ ص69.
[12] پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی،10/5/1392.
[13] بیانات حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی ،درس تفسیر ، حرم مطهر حضرت معصومه(س)،10/12/1392.
[14] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[15] بیانیۀ حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی، 2/5/1392.
[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر موضوعی قرآن کریم ، حرم حضرت معصومه ( س )، شبستان امام خمینی ( ره)، 2/6/1390.
[17] همان
[18] همان.
[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس مردم شهر مقدس قم 3/5/ 1393.
[20] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[21] همان.
[22] همان.
[23] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، تفسیر قرآن کریم ، حرم حضرت معصومه ( س)، شبستان امام خمینی ( ره)، 2/6/1390.
[24] همان.
[25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، حرم مطهر حضرت معصومه (س)،10/5/92.
[26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[27] بیانیۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در محکومیت جنایات اسراییل در غزه و درخواست از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، 2/5/1393.
[28] ، ۲۴ /5/ ۱۳۹۱، http://hawzahnews.com.
[29] بیانات حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی ، درس تفسیر ، حرم مطهر حضرت معصومه(س)،10/12/1392.
[30] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم مطهر حضرت معصومه، شبستان امام خمینی(ره)، 12/6/1389.
[32] همان.
[33] ؛بیانیه حضرت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و تأکید معظم له بر شرکت گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس،16/4/1394.
[34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر موضوعی قرآن کریم ، حرم حضرت معصومه ( س )، شبستان امام خمینی ( ره)، 2/6/1390.
[34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، شبستان امام خمینی(ره)، 12/6/1389.
[35] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[36] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، شبستان امام خمینی(ره)، 12/6/1389.
[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[38] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، شبستان امام خمینی(ره)، 12/6/1389.
[39] آيين رحمت ؛ ص74.
[40] آيين رحمت، ص: 75.
[41] استفتاءات جديد ؛ ج3 ؛ ص605.
[42] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج1 ؛ ص515.
[43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ،بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، حرم مطهر حضرت معصومه (س)،10/5/92.
[45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ،بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، حرم مطهر حضرت معصومه (س)،10/5/1392.
[46] همان.
[47] همان.
[48] همان.
[49] والاترين بندگان ؛ ص31.
[50] والاترين بندگان، ص: 32.
[51] آيات ولايت در قرآن ؛ ص149.
[52] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی،30/4/1393.
[53] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در جمع راهپیمایان روز جهانی قدس مردم شهر مقدس قم، 3/5/ 1393.
[54] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر موضوعی قرآن کریم ، حرم حضرت معصومه ( س )، شبستان امام خمینی(ره)، 3/6/1390.
[55] همان.
[56] همان.
[57] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی پس از حضور در جمع راهپیمایان روز قدس در شهر قم27/05/1391.
[58] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس تفسیر قرآن، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، شبستان امام خمینی(ره)، 10/6/1389.
[59] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی پس از حضور در جمع راهپیمایان روز قدس در شهر قم27/05/1391.
[60] همان.