بازتاب کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری در مطبوعات

بازتاب کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری در مطبوعات


کنگره جريان هاي تکفيري و افراطي از ديدگاه علماي اسلام که دوم و سوم آذرماه گذشته، با حضور شخصيت هاي علمي و علماي بيش از ۸۰ کشور جهان در قم برگزار شد، بازتاب گسترده اي داشته است‌

آيت الله العظمی مکارم شيرازي از تشکيل دبيرخانه دائمي براي گفت وگوي مستمر با علماي جهان اسلام خبر داد.

به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد در پاسخ به نامه حجت الاسلام عباس اسکندري، مديرکل تبليغات اسلامي استان قم، که از اين مرجع تقليد به دليل برگزاري کنگره جهاني جريان هاي تکفيري و افراطي قدرداني کرده بود، آورده است: «مرقومه گرامي که از اظهار محبت جنابعالي نسبت به کنگره جهاني خطر جريان هاي تکفيري از ديدگاه علماي اسلام حکايت مي کرد، رسيد و بسيار متشکر شدم.
حقيقت اين است آنچه انجام شد بيش از انتظار ما بود، گويي يک دست الهي آن را هدايت مي کرد(الحمدلله) به هر حال بزرگواري شما را فراموش نخواهم کرد.
الان گفت و گوي آن را داريم که دبيرخانه دائمي براي آن تشکيل شود و ارتباط ما با علماي جهان اسلام مستمر باشد.»

يادآوري مي شود، کنگره جريان هاي تکفيري و افراطي از ديدگاه علماي اسلام که دوم و سوم آذرماه گذشته به رياست آيت الله العظمی مکارم شيرازي و دبيري علمي آيت ا... سبحاني با حضور شخصيت هاي علمي و علماي بيش از ۸۰ کشور جهان در قم برگزار شد، بازتاب گسترده اي داشته است.

عربستان ثروت سرشار خود را به تکفيري ها مي بخشد
آيت الله العظمی مکارم شيرازي همچنين گفت: عربستان سعودي ثروت سرشار خود را به تکفيري ها بذل و بخشش مي کند.

به گزارش ايرنا، اين مرجع تقليد در ديدار مسئول و طلاب موسسه آموزشي پژوهشي «دارالاعلام» اظهار کرد: عربستان علاوه بر درآمد نفت، سالانه درآمدهاي فراواني را نيز از مراسم حج به دست مي آورد و همه آن‌ها را براي ترويج وهابيت هزينه مي کند.

آيت الله العظمی مکارم شيرازي با اشاره به صرف هزينه هاي حکام آل سعود براي انتشار کتاب هايي بر ضد شيعه، خاطرنشان کرد: در اندونزي يک کتاب با محتواي ضد شيعي در پنج ميليون نسخه چاپ و منتشر شده است که اگر قيمت هر کدام از آن‌ها را تنها 10 هزار تومان فرض کنيم، قيمت تمام آنها پنج ميليارد تومان مي شود، که همه آن را عربستان پرداخت کرده است.

اين مرجع تقليد با بيان اينکه منطق وهابيت ضعيف و مسير آن منحرف است، افزود: سعودي ها هر چقدر هم که براي ترويج آيين خود هزينه کنند، باز متاع آنها خريداري ندارد.

وي افزود: پيروان وهابيت نيز ديگر از اين آيين خسته شده اند، چراکه دست به هر کاري مي زنند از نظر وهابيت شرک است و بدون شک روزي برسد که همه پيروان وهابيت آن را نفي کنند.

آيت الله العظمی مکارم شيرازي با اشاره به ضرورت پر رنگ تر کردن رابطه تکفيري ها با وهابيت، تصريح کرد: هر چند يکي از وهابيون معتدل که مفتي سعودي نيز است، اقدامات داعش را محکوم کرده، ولي بدون شک، اين ميوه تلخ ثمره همان شجره خبيثه است که آنها، آن را به بار نشانده اند.

اين مرجع تقليد با اشاره به جنايات داعش، اين جنايات را در طول تاريخ بشريت بي سابقه دانست و گفت: حتي از جنايات مغول ها و ديگر اقوامي که به جنايت پرداختند، نيز بدتر است، و آنها در بين جنايتکاران تاريخ جنايتکارترين هستند.

آيت الله العظمی مکارم شيرازي ، مقابله با وهابيت را مهم و ضروري عنوان کرد و افزود: همان گونه که عده اي بدون توجه به حرمت قمه زني اقدام به اين کار مي کنند، چه بسا کساني نيز از روي غفلت جذب داعش و تکفيري ها شوند.

وي با تاکيد بر لزوم افشاگري عليه تکفيري ها با هدف کشيدن خط بطلان و ابطال بر عقايد آنها، تصريح کرد: بايد با ارائه اسناد معتبر، ارتباط اين گروه با انديشه محمد بن عبدالوهاب بنيانگذار وهابيت را روشن کرد، چرا که در تضعيف وهابيت تاثير زيادي دارد.

وي با بيان اينکه تکفيري ها در وضعيت سخت و بدي به سر مي برند، افزود: امروز همه مردم جهان به جنايات آنها عليه بشريت پي برده اند.

بانک کتاب با 200 هزار جلد در نقد وهابيت تهيه شده است
در همين حال، مسئول موسسه آموزشي پژوهشي «دارالاعلام» از تهيه بانک کتاب با 200 هزار جلد در نقد وهابيت خبر داد.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام «حسين رجبي» در ديدار با آيت ا... ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليد، اظهار کرد: اين نرم افزار مشتمل بر تمامي مجموعه هاي انتشار يافته در نقد وهابيت است که سرمايه ارزشمند و گران سنگي به شمار مي آيد.

وي با اشاره به موجود بودن 10 هزار جلد کتاب تخصصي در نقد وهابيت در کتابخانه اين مؤسسه و همچنين شرکت در نمايشگاه هاي بين المللي کتاب شارجه، عربستان و قاهره به عنوان بخشي از فعاليت هاي آن در حوزه کتاب، تصريح کرد: اين موسسه براي کنگره بين المللي جريان هاي تکفيري در قم لوح فشرده اي حاوي 300 جلد کتاب در موضوع نقد وهابيت تهيه کرد و در اختيار شرکت کنندگان قرار داد.

رجبي با بيان اينکه سايت مؤسسه «دارالاعلام» به دو زبان عربي و فارسي، محتواي غني از مجموعه آثار ارائه شده در نقد وهابيت را در خود دارد، افزود: در اين سايت که به شکل نوآورانه طراحي شده است، به شکل درختواره اي امکان دسترسي به آثار گوناگون در نقد وهابيت براي کاربران فراهم شده است.

وي با اشاره به وجود يک هزار و 400 مقاله به زبان فارسي و همچنين 600 مقاله به زبان عربي در سايت «دارالاعلام» با محتواي نقد وهابيت، تصريح کرد: 600 کتاب به زبان فارسي و 400 کتاب نيز به زبان عربي در سايت موسسه قرار دارد.

وي با اشاره به قرار داشتن 450 پايان نامه در نقد وهابيت در سايت اين موسسه آموزشي پژوهشي، افزود: 150 کليپ و همچنين 120 فايل صوتي نيز با محتواي نقد وهابيت در دسترس کاربران قرار داده شده است.

رجبي با اشاره به فعاليت هاي گسترده آموزشي پژوهشي اين مؤسسه گفت: اين مؤسسه آموزشي پژوهشي با جمع آوري اطلاعات جامع و کاملي درباره وهابيت، ظرفيت خوبي را براي پاسخگويي به نيازهاي موجود در اين زمينه به وجود آورده است.

وي ضمن تقدير از حمايت هاي آيت الله العظمی مکارم شيرازي از موسسه «دارالاعلام»، تصريح کرد: اين موسسه براي توليد و انتشار آثار بيشتر در زمينه موضوع وهابيت و همچنين گسترش فعاليت‌هاي آموزشي پژوهشي خود نيازمند حمايت هاي مالي بيشتري است

برچسب ها :
captcha