در مورد مسائل خارجی با مردم شفاف تر صحبت شود

در مورد مسائل خارجی با مردم شفاف تر صحبت شود


مردم انتظار دارند که دولتمردان ما از موضع قدرت و عزت و در عین حال با متانت و تدبیر صحبت کنند تا افرادی مثل وزیر خارجه امریکا به خودشان اجازه ندهند که چنین حرف های تحقیرآمیز و زشتی درباره ملت سرافراز ایران بزنند. مبادا آنها خیال کنند که ما در موضع ضعف هستیم و هر چه آنها دیکته کنند ما انجام می دهیم.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظلهدر دیدار مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دولت فرمودند: رأی مردم به آقای روحانی نشانگر این است که مردم به روحانیت علاقه دارند و این مایه امیدواری می شود.

ایشان با اشاره به این که این دولت وارث مشکلات بسیار پیچیده ای است خاطرنشان کردند: تاکنون دولت کارهای خوبی انجام داده ولی مشکلاتی هست که باید تدریجا حل شود و مهم این است امیدی که برای مردم پیدا شده چه در مسائل اقتصادی، چه در مسائل خارجی و چه در مسائل فرهنگی و اجتماعی روز به روز شکوفاتر شود.

ایشان افزودند: البته ما بارها گفته ایم و باز هم به مردم می گوییم که نباید انتظار داشته باشند تمام این مشکلات پیچیده یک شبه حل شود، حل این مشکلات احتیاج به زمان دارد و باید با صبر و حوصله پیش رود.

معظم له در مورد مسائل خارجی نیز اظهار کردند: باید در مورد مسائل خارجی با مردم شفاف تر صحبت شود و به صورت ملموس به مردم گفته شود که از این مذاکرات چه چیزی به دستمان آمد تا بازار شایعات رونق نگیرد.

ایشان در ادامه به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرده و فرمودند: مردم انتظار دارند که دولتمردان ما از موضع قدرت و عزّت و در عین حال با متانت و تدبیر صحبت کنند تا افرادی مثل وزیر خارجه امریکا به خودشان اجازه ندهند که چنین حرف های تحقیرآمیز و زشتی درباره ملّت سرافراز ایران بزنند. مبادا آنها خیال کنند که ما در موضع ضعف هستیم و هر چه آنها دیکته کنند ما انجام می دهیم.

معظم له افزودند: راه، پرپیچ و خم و طولانی است و امیدواریم این مذاکرات به ثمر قابل ملاحظه ای برسد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در خصوص بحث هدفمندی یارانه ها فرمودند: بحث هدفمندی یارانه ها باید با برنامه ریزی دقیق پیش برود. باید درآمدهای حاصله از فروش نفت و أخذ مالیات و غیره بین نیازمندان تقسیم شود. اعتقاد بنده این است که نباید به بیش از 50 درصد جمعیت یارانه داد. آنهایی که از زندگی مناسب و یا بالا برخوردارند اجازه دهند به نیازمندان واقعی برسد و باید برای این کار راه حلّی اندیشیده شود.

ایشان در ادامه بیانات خود در مورد مسائل اقتصادی به بحث بودجه سال آینده کشور اشاره کرده و فرمودند: باید افزایش قیمت ها با شیب بسیار ملایمی صورت گیرد، اگر افزایش تند باشد مردم در فشار واقع می شوند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) مسائل فرهنگی را مانند مسائل اقتصادی مهم برشمرده و فرمودند: دغدغه جناب آقای روحانی و افراد نزدیک به ایشان در مورد مسائل فرهنگی خوب است اما در حاشیه، کارهایی انجام می شود که ممکن است این کارها برای کشور و نظام مشکل آفرین شود.

ایشان افزودند: اگر ما به سمت و سوی تمدن اروپایی و آزادی های آمریکایی برویم و مطبوعات، روزنامه ها، کتاب ها و هنر و موسیقی را از همه نوع آزاد کنیم و خطوط قرمز را بشکنیم با مشکل مواجه می شویم.

معظم له بر حفظ نظام ارزشی اشاره کرده و فرمودند: نباید این مسائل را کم ارزش و تضعیف کنیم چون اگر ما نظام ارزشی کشور را تضعیف کنیم پشتوانه حفظ نظام و کشور را از دست می دهیم و باید توجه داشته باشیم که پشتوانه های کشور را فدای بعضی از شعارهای غربی نکنیم.

ایشان در ادامه به مشکلات استان قم اشاره کرده و فرمودند: قم پیش از انقلاب و بعد از انقلاب مظلوم واقع شده و باید برای قم کار کرد.

معظم له افزودند: سالانه بین 15 تا 20 میلیون زائر از ایران و سایر کشورها به قم می آیند که باید به آنها خدمت رسانی شود.

ایشان به حجم خدمات و سرویس هایی که قم و حوزه علمیه از طریق: تربیت قضات، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه و مسئولین سیاسی عقیدتی به نظام می دهد اشاره کرده و فرمودند: قم از این بابت هزینه های زیادی را متحمل می شود بنابراین دولت باید در مورد قم و حل مشکلات آن اهتمام کرده و حساب ویژه ای باز کند.

برچسب ها :
captcha