بقای انقلاب در گرو خدمات حوزه علمیه است/ شبکه ملی اطلاعات هر چه سریع‌تر ساماندهی شود

بقای انقلاب در گرو خدمات حوزه علمیه است/ شبکه ملی اطلاعات هر چه سریع‌تر ساماندهی شود


مسؤولان دولت ها باید به حوزه ها توجه ویژه کنند؛ خاستگاه و حافظ انقلاب حوزه علمیه است؛ اهمیت حوزه نباید بر کسی پوشیده باشد؛ امام و رهبر معظم انقلاب فرزند حوزه علمیه هستند‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در آیین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، گفت: امروز روز مبارکی برای مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و حوزه ها و روز خدمت بیشتر به عالم اسلام است.

ایشان افزودند: امام هادی(علیه السلام) فرمود اگر در زمان غیبت علمایی نباشند که چهار وظیفه دعوت کردن، راهنمایی، در برابر دشمنان ایستادن و نجات دادن از دام ها و شبکه های شیطان را انجام دهند همه مرتد از دین خدا می شوند و کسی باقی نمی ماند، این حدیث پیام روشنی دارد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که وظیفه طلاب فقط درس خواندن نیست، اظهار داشتند: طلاب باید درس بخوانند و ثروت علم را فراهم  کنند و آن را در مسیری که امام هادی(علیه السلام) بیان فرموده صرف کنند.

ایشان در ادامه فرمودند: حوزه های علمیه سرمایه های بزرگ جهان اسلام هستند؛ دفاع از عقاید، اخلاق و احکام اسلام وظیفه حوزه های علمیه است، سرمایه بزرگی است که از زمان رسول خدا که حوزه علمیه به وسیله آیه نفر تأسیس شد امروز بر عهده داشته طلاب است.

ایشان با بیان این که انقلاب شکوهمند اسلامی از حوزه های علمیه برخاسته است، ابراز داشتند: بقای انقلاب در گرو خدمات حوزه های علمیه  است، از این رو مسؤولان دولت ها باید به حوزه ها توجه ویژه کنند؛ حوزه علمیه خاستگاه و حافظ انقلاب است؛ اهمیت حوزه نباید بر کسی پوشیده باشد؛ امام و رهبر معظم انقلاب فرزند حوزه علمیه هستند.

معظّم له افزودند:  باید حافظ این سرمایه بزرگ باشیم، در برابر سرمایه عظیم حوزه چند وظیفه داریم، نخستین وظیفه این است که برای حفظ حوزه ها بکوشیم که از دو راه حاصل می شود که یکی تحصیل علم و گسترش مباحث علمی و دیگری اخلاق است، باید اخلاق حوزه ها حافظ آن باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: نباید در کنار حوزه ها دادگاه ویژه باشد مگر این که افراد نفوذی بخواهند در امور حوزه ورود کنند وگرنه هیچ تخلفی نباید از بانیان اخلاق سر بزند که نیاز به دادگاه باشد، حوزه را باید بالنده تر کنیم و به آینده بسپاریم؛ سنت های حوزه نتیجه زحمات بسیاری ازعلما در طول بیش از هزار سال است که باید حفظ شود، اخیرا دیده می شود که فرهنگ دانشگاهی می خواهد در برخی جاها بر فرهنگ حوزوی سلطه پیدا کند.

ایشان در ادامه افزودند: در حوزه ها مدرک گرایی درست نیست بلکه هدف اصلی علم است، مسائل مادی نباید بر مسائل علمی و پژوهشی غلبه کند؛ تمام حوزه های اهل تسنن وابسته به دولت ها هستند، الازهر شریف یکی از کانون های مهمی اسلامی است که سابقه بسیار دارد و ما احترام قائل هستیم اما وابسته به دولت است، تنها جایی که مستقل است و به وسیله مراجع اداره می شوند حوزه های علمیه شیعه است نباید این استقلال خدشه دار شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که هرگونه وابستگی به دولت و نفی استقلال حوزه ها ارزش ها حوزه های شیعه را پایین می آورد، فرمودند: باید مراقب باشیم، اخیرا در دیدار بزرگان شورای عالی بودم گفتم که منابع مالی مستقلی برای حوزه درست شود تا برای توسعه کارها، تقویت شهریه طلاب و دیگر موارد استفاده شود و نخواهند از منابع دولت استفاده کنند، استقلال سرمایه مهمی است و ما سربلند هستیم؛ رهبر انقلاب می فرمایند که من به عنوان یک مرجع در امور حوزه ها دخالت می کنم نه این که رییس حوزه های علمیه باشم، واقعا ایشان چقدر حساب شده صحبت کرده و به استقلال حوزه اهمیت می دهند.

ایشان با تأکید بر ضرورت هجرت طلاب فرمودند: یکی از هجرت ها هجرت از گناه است، نوع دیگر هجرت برای علم و دانش است، یعنی افراد برود و بیاموزد و سپس برگردد و یاد دهد، این مسأله در آیه نفر وجود دارد، حوزه علمیه مرکز تعلم است، تا مدتی طلاب درس می خوانند و سرانجام باید تکلیف مشخص باشد که اگر مسؤولیت دیگری ندارد همانند تدریس و تحقیق؛ وظیفه شرعی این است که هجرت کند.

معظّم در ادامه افزودند: شهرستان ها خالی از علما شده و کمبود استاد احساس می شود و بسیاری از مساجد امام جماعت ندارد، طلاب نباید در قم متراکم شود؛ کسانی که در حوزه قم درس خواندند و اشتغال دیگری ندارند باید تبلیغ کنند، راه حل این است که مراجع از این طلاب حمایت کنند و بنده گفتم که شهریه را دو برابر می کنم، طلاب مادام العمر همانند دانشجوی مادام العمر فایده ندارند.

ایشان با بیان این که معصوم می فرماید علما مرزبانان دین هستند، اظهار داشتند: باید نگاه کنیم که کدام شهر آسیب پذیر تر است تا عده ای تحت برنامه حضور پیدا کرده و تبلیغ کنند، علمای امت باید جلوی نفوذ لشکر شیطان را در جامعه بگیرند، علمای واقعی کسانی هستند که این کارها را انجام دهند وگرنه همیشه در قم ماندن مورد نظر امام صادق و اهل بیت(علیهم السلام) نیست.

معظّم له با اشاره به تعطیلات حوزه ها ادامه داد: درس های حوزه 4 ماه در 12 ماه است، برای شورای عالی گفتم که پنج‌شنبه ها نصف روز زنده شود که خود این 26 روز بر درس ها اضافه می کند، باید روی این مسأله فکر کرد؛ طلاب و حوزه باید آشنای به نیازهای زمان باشند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که الان رسانه های فاسد و مفسد دارند عقاید و اخلاق مسلمین را بمباران می کنند که باید هوشیار بود، ابراز داشتند: تکفیری ها بزرگترین خطر برای جهان اسلام است باید ثابت کنیم که داعش و تکفیر از عربستان سعودی به وجود آمده است، در مدارس آن ها درس تکفیری می دهند؛ در حوزه های علمیه آنها مفصل درس تکفیر و خشونت می دهد؛ فتاوای مفتیان بزرگ آنها و رسانه های خارجی نیز به خشونت دعوت می کنند.

ایشان عنوان کردند: باید ثابت کنیم به دنیا که سرچشمه خشونت ها و خون ریزی ها چه کسانی هستند، اخیرا همایشی در چچن دایر شد که بسیاری از علمای اهل سنت و شیخ الازهر  بیانیه ای به صراحت دادند که وهابیت جزو اهل سنت نیستند، عربستان سعودی از این همایش بسیار عصبانی هستند؛ برخی از کسانی که در این هماش بودند از عربستان نیز پول گرفته بودند اما در عین حال حقیقت را فاش کردند تا این لکه ننگ را از دامان اسلام پاک کنند و نشان دهند آینده ای روشنی در پیش خواهیم داشت.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که امروز خطر مهمی که دنیا را تهدید می کند شبکه های فاسد مجازی است، خاطرنشان کردند: وقتی نزدیک شدیم و بررسی کردیم معلوم شد درون این شبکه ها غوغا است و دین را هدف گرفته اند و تمام اهانت ها به خدا پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) صورت می دهند، اگر موضوعی جست وجو شود بدترین چیزها می آید.

معظّم له اضافه کردند: طلاب باید مراقب خطرات شبکه های مجازی باشند و اجازه ندهند که خانواده های آنان آلوده شوند، بیش از 90 درصد طلاق ها از شبکه های مجازی نشأت می گیرد، کسی که وارد شبکه مجازی می شود باید خود را بفروشد چون آنها می توانند بر اطلاعات و حتی پیام های فردی دسترسی داشته باشند.

ایشان با بیان این که روند ایجاد شبکه ملی اطلاعات باید سریعتر انجام شود، فرمودند: با این شبکه ملی باید نیازهای مردم را تأمین کنند و پهنای باند را باید به شبکه ملی بدهند، دولت هرچه برای این کار خرج کند به جا است، این شبکه ها همه چیز را ویران می کند، دولت باید این مسأله را در سرلوحه کار خود قرار دهد،  ما تا زمانی که شبکه مفید ملی اطلاعات نداشته باشیم استقلال نداریم بلکه بردگی است.

معظّم له افزودند: یکی از وظایف حوزه های علمیه کمک به وحدت مسلمین است، امروزه مسلمانان را به جان یکدیگر انداختند و ایجاد اختلاف کردند، هرچه جنگ بیشتر باشد آن ها خوشحال می شوند چون دلشان می خواهد یمن، سوریه و جاهای دیگر ویران شود، از عواملی که ایجاد اختلاف می کند باید پرهیز کرد که نقاط وحدت بسیار است، باید آتش اختلاف را خاموش کنیم.

حضرت آیت العظمی مکارم شیرازی در پایان از زحمات شورای عالی حوزه های علمیه و خدمات مدیر سابق حوزه تقدیر و تشکر کرد و برای آیت الله اعرافی مدیر حوزه و طلاب در مسیر خدمت به اهل بیت و جامعه آرزوی موفقیت و توفیق کردند.

برچسب ها :
captcha