از فرزانگان و گذشتگان، آداب و رسوم خوبی برای ما مانده که باید از آنها پیروی کرد

از فرزانگان و گذشتگان، آداب و رسوم خوبی برای ما مانده که باید از آنها پیروی کرد


کدام عقل سلیم اجازه می دهد که چنین کارهایی انجام شود؟ کدام آداب و سنن چنین مساله ای را اجازه می دهد؟‌

حضرت آیت ‌الله العظمی ناصر مکارم ‌شیرازی امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله اعتمادی، تصریح کردند: آن عالم بزرگوار از اساتید مسلم، ممتاز و موفق حوزه بود؛ ایشان شاگردان بسیاری را تربیت کرد و همواره دلسوز طلاب بود.
سپس به همراه طلاب و فضلای حاضر در جلسه برای شادی روح مرحوم آیت الله اعتمادی فاتحه ای قرائت شد.
ایشان در ادامه نکات و تذکراتی را درباره چهارشنبه پایان سال ارائه کردند و فرمودند: از فرزانگان و گذشتگان، آداب و رسوم خوبی برای ما مانده که باید از آنها پیروی کرد، اما آداب خرافی همچون چهارشنبه سوری هست که توسط افراد نادان وارد زندگی مردم شده است و همه باید از آن اجتناب کنند.
ایشان با تأکید بر این که خرافات از سوی افراد نادان مطرح شده است، مراسم چهارشنبه پایان سال را از این جمله دانستند و فرمودند: چقدر خلاف شرع در این کار انجام می شود؛ این کارهای خطرناک باعث بروز مشکلات بسیاری برای مردم و جامعه و خود افراد می شود؛ اینها مسؤولیت الهی دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: افراد بسیاری به خاطر همین کارها نابینا و قطع عضو می شوند و یک عمر با تبعات و پیامدهای آن درگیر هستند؛ یکی از بدترین مصائب سوختگی است که علاج آن نیز مشکل است و تا سال ها آثار آن در بدن انسان باقی می ماند.
ایشان پرش از روی آتش را خرافه دانستند و یادآور شدند: کدام عقل سلیم اجازه می دهد که چنین کارهایی انجام شود؟ کدام آداب و سنن چنین مساله ای را اجازه می دهد؟
در پایان مسؤولیت والدین را در برابر فرزندان گوشزد و تصریح کردند: رسانه ها بویژه صدا و سیما نیز در برابر تبیین این خطرات نقش مهمی دارند و باید تبعات این گونه کارهای دور از عقل و منطق را برای مردم تبیین کنند.

برچسب ها :
captcha