سوء مدیریت سعودی ها ضربه بزرگی به قداست حج وارد کرد/ آل سعود از فرافکنی دست بردارد

سوء مدیریت سعودی ها ضربه بزرگی به قداست حج وارد کرد/ آل سعود از فرافکنی دست بردارد


یکی از آثار سوء این مساله ضربه دیدن قداست حج است که متاسفانه به آن آسیب بزرگی وارد شد؛ اینها ضایعاتی است که جبران آن به همین آسانی و سادگی نیست‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تسلیت حادثه غم بار فاجعه منا، برای شادی روح جان باختگان در این فاجعه و همچنین کشته شدگان حادثه سقوط جرثقیل که در مسجد الحرام اتفاق افتاد، فاتحه قرائت کردند.

معظم له فرمودند: ان شاءالله این فاتحه را تا آخر هفته هر روز تکرار کنیم، از خداوند متعال می خواهیم ارواح جان باختگان را با ارواح شهدای کربلا محشور بفرماید، مجروحان را شفای عاجل عنایت کند، به بازماندگان صبر عطا کند و ان شاءالله مفقودین نیز هرچه سریعتر پیدا شوند.

ایشان در ادامه با تاکید بر سوء مدیریت سعودی ها در این حادثه و فاجعه جای تردید ندارد، فرمودند: این حادثه قطعا بر اثر سوء مدیریت بوده که البته قابل پیشگیری بوده و اینها نخواستند یا نتوانستند این کار را انجام دهند.

معظم له با اشاره به این که برخورد نامناسب با این حادثه سوء مدیریت دیگری است، اظهار داشتند: چنین حادثه ای با این وسعت یا کم نظیر و یا بی نظیر بوده است؛ متاسفانه اینها به جای اینکه اولا همدردی با خانواده های داغدیده کنند، ثانیا تعیین گروهی برای بررسی علت حادثه داشته باشند و متخلفان را مجازات کنند و ثالثا خسارات وارده را جبران نموده و رابعاٍ تدابیری اتخاذ کنند (هر چند با کمک دیگران باشد) که در آینده تکرار نشود، گفتند قضا و قدر الهی بوده است! این نهایت سوء مدیریت است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با انتقاد از این فرافکنی سعودی ها، فرمودند: آیا ما می توانیم کنترل ها را از جاده ها برداریم و بگوییم کشته شدگان سوانح رانندگی بر اثر قضا و قدر الهی بوده است؟

ایشان با بیان این که اینها معنای قضا و قدر الهی را نفهمیده اند، افزودند: از همه بدتر این که مفتی اعظم آنها گفته بود، برخی دلشان می خواهد در منا کشته شوند و به مقامات والا برسند و به همین دلیل خودشان را زیردست و پا می اندازند؛ یا این که مقامات سعودی اعلام کنند این حادثه بر اثر بی نظمی حجاج بوده است!

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: اگر آنها تدبیر می کردند و برخورد درستی با این فاجعه داشتند، این فاجعه این قدر گسترده نمی شد، این واقعا مایه تاسف و تعجب است.

ایشان بیان کردند: از همه عجیب تر این که آل خلیفه به سعودی ها به خاطر برگزاری حج موفق تبریک گفته اند، آیا این نادانی و حماقت نیست؟ ما دل مان می خواهد اینها سر عقل بیایند و برخورد خود را اصلاح کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر این که حج متعلق به تمام امت اسلام است، خاطرنشان کردند: یکی از آثار سوء این مساله ضربه دیدن قداست حج است که متاسفانه به آن آسیب بزرگی وارد شد؛ اینها ضایعاتی است که جبران آن به همین آسانی و سادگی نیست.

معظم له در پایان بیان کردند: امیدواریم خدای متعال این ضایعه بزرگ که به عالم اسلام وارده شده است، را به طرق مختلف جبران بفرماید.

جهت دسترسی به فایل صوتی کلیک کنید

برچسب ها :
captcha