گزینه‌های روی میز یعنی بازگشت به قانون جنگل

گزینه‌های روی میز یعنی بازگشت به قانون جنگل


کسانی که می‌گویند همۀ گزینه ها روی میز است، آن‌ها در واقع می‌گویند ما تابع هیچ قانونی نیستیم و همانند وحشیان جنگل‌ها هر کجا منافعمان را در خطر دیدیم حمله می‌کنیم‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، در رابطه با مسائل روز فرمودند:

دنیای امروز دنیای بسیار ناامنی است، دلیل آن هم روشن است زیرا قانون ثابتی بر آن حاکم نیست.

بعد از جنگ جهانی که ده‌ها میلیون کشته و ده‌ها میلیون مجروح داشت و بسیاری از کشورها را به ویرانه کشید، جمعی از سیاستمداران جهان دور هم نشستند و تصمیم گرفتند قانونی تأسیس کنند که در سایه‌ی آن این گونه فاجعه‌ها در جهان رخ ندهد.

شورای امنیت و سازمان ملل را تأسیس کردند تا بتوانند نسبت به وضع دنیا کنترلی داشته باشند، و دیگر جنگی رخ ندهد.

البته از همان زمان حق وتو که نشانه‌ی خوی دیکتاتوری عده‌ای از دولت‌ها بود در آن قرار داده شد، که شورای امنیت را به صورت نیمه جان درآورد.

با گذشت زمان سازمان ملل تبدیل به یک تریبون سخنرانی شد، که هر سال نمایندگان کشورهای دنیا در آن دور هم جمع می‌شوند و یک مشت سخنرانی کم‌خاصیت یا بی‌خاصیت برگزار می کنند و می‌روند.

شورای امنیت هم که باید بر رابطه‌ی کشورها نظارت کند به حاشیه رانده شد و کم کم دولت‌های زورمند هر جا منافع خود را در خطر دیدند شورای امنیت را دور زدند و بدون اطلاع به آن به هر جا خواستند حمله کردند.

حمله صدام با پشتیبانی دولت‌های زورمند به کشور ما و بعد حمله آمریکا به صدام از این نمونه بود. کم کم دولت‌های ضعیف هم جرأت کردند به کشورهای دیگری حمله کنند که نمونه‌اش حمله عربستان سعودی به کشور یمن است که بدون هیچ مجوزی صورت گرفت و بمب افکن‌ها به ویرانی این کشور آباد و کشتن کودکان و زن‌ها و بیماران و قتل‌عام مردم یمن پرداخت.

مجموعه این اعمال بازگشت به دوران جنگل را ترسیم کرد.

کسانی که می‌گویند همه گزینه روی میز است، آن‌ها هم در واقع می‌گویند ما تابع هیچ قانونی نیستیم و همانند وحشیان جنگل‌ها هر کجا منافعمان را در خطر دیدیم حمله می‌کنیم.

این سخن بسیار زشت و قبیح است اما متأسفانه بس که تکرار شده زشتی آن هم رنگ باخته است.

به هر حال با این وضعیت دنیای امروز ناامن‌تر از همیشه است مگر این که ملت‌های آزاد دست به دست هم بدهند و عقلای جهان به پا خیزند و جلوی این بی‌قانونی‌ها و لجام‌گسیختگی‌ها را بگیرند.

برای دسترسی به فایل صوتی کلیک کنید

برچسب ها :
captcha