نشانه های منافقان در قرآن

نشانه های منافقان در قرآن


یکی از نشانه منافقان این است که به هنگام پیروزی سهم خواهی شان زیاد است و می گویند ما مردم را تشویق و ترغیب به حضور در میدان نبرد کردیم و باید سهم ما را نیز بپردازید،‌ اما اگر خدایی ناکرده لشکر اسلام شکست خورد می گویند ما گفتیم به جنگ اینها نروید‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، به تفسیر آیات هجدهم و نوزدهم سوره مبارکه احزاب پرداخت.
ایشان منافقان را خطرناک ترین دشمنان اسلام دانسته و فرمودند:‌ خطر مهم آنها این است که در بین مؤمنان هستند و در حالات عادی ممکن است شناخته نشوند.
معظم له با بیان این‌که منافقان افرادی دو چهره با ظاهری ایمانی هستند، شناخت آنان را نیازمند توجه به نشانه های نفاق دانست و با استناد به آیاتی از قرآن کریم در سوره های مختلف، به تشریح این نشانه ها پرداخت.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: در سوره احزاب چهار نشانه برای منافقان ذکر شده است،‌ نخست این‌که اهل مبارزه نیستند و وقتی به میدان جنگ هم می آیند در فکر فرارند، نشانه دوم منافقان این است که اهل ایثار نیستند نه شهیدی داده اند نه مجروحی نه در صحنه حضور مؤثر داشته اند، نشانه دیگر آنان این است که در لحظات بحرانی دستپاچه می شوند و روحیه خود را می بازند در حالی که در این گونه مواقع مؤمنان واقعی آرامش خاصی دارند.
ایشان اضافه کردند:‌ چهارمین نشانه منافقان این است که به هنگام پیروزی سهم خواهی شان زیاد است و می گویند ما مردم را تشویق و ترغیب به حضور در میدان نبرد کردیم و باید سهم ما را نیز بپردازید،‌ اما اگر خدایی ناکرده لشکر اسلام شکست خورد می گویند ما گفتیم به جنگ اینها نروید. 
معظم له با اشاره به آیه أُوْلَئِکَ لَمْ یُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ وَکَانَ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا بیان داشتند: قرآن کریم از جمله مجازاتی برای منافقان قائل است و اگر کار خیری هم داشته اند به واسطه نفاق شان آثار آن از بین می رود‌.
ایشان با اشاره به احباط عمل از سوی خداوند تبارک و تعالی «فأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ» فرمودند: بعضی از گناهان حکم آتش را دارد و همچون صاعقه ای است که خرمن را می سوزاند، برخی از ثواب ها نیز به گونه ای است که آثار معاصی و گناهان را از بین می برد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به نمونه های اعمالی بدی که آثار اعمال نیک را از بین می برد، فرمودند: حسد، غیبت و بی ایمانی از جمله اعمال بدی است که آثار عمل نیک را از بین می برد و سبب می شود که انسان عاقبت به خیر نشود.
ایشان با اشاره به مذمت و حرمت غیبت کردن در دین مبین اسلام، خاطرنشان کردند: آبروی مردم گاهی از جان آنها نیز مهم تر است؛ غیبت، بازی کردن با آبروی مردم و افراد است و خداوند تبارک و تعالی به واسطه ارتکاب گناه غیبت، اعمال خوب و نیک او را از بین می برد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: کسانی در دوران انقلاب بودند که شهامت‌ها، رشادت‌ها و شجاعت ها داشتند، اما آرام آرام خط شان عوض شد و عاقبت بدی پیدا کردند؛ در میان اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) نیز طلحه و زبیر از جمله افرادی بودند که مایه دلگرمی رسول الله(صلی الله علیه وآله) بودند، اما عاقبت کار در جنگ جمل شمشیر به روی جانشین پیامبر(صلی الله علیه وآله) کشیدند و هزاران مسلمان را به کشتن دادند و خودشان هم کشته شدند و این جای تأسف است.
معظم له افزودند:‌ در مقابل آنچه مایه امیدواری است این است که برخی اعمال سبب می شود گناهان از نامه اعمال انسان پاک شود، ‌آیات 195 سوره آل عمران و 114 سوره هود بر این امر دلالت می کند، روایاتی نیز داریم که تاکید می کند بیماری نیز گناهان را از بین می برد؛ زیارت ائمه اطهار به ویژه امام حسین(علیه السلام) از جمله اعمال دیگری است که سبب می شود گناهان انسان پاک شود اگر مجدداً آلوده نشود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان با اشاره به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، خواستار استفاده اقشار مختلف از این فرصت جهت راز و نیاز با خدا و استغفار از گناهان و معاصی شد.

برچسب ها :
captcha