حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ظهر امروز در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) کریمه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد به تفسیر آیه ششم سوره احزاب پرداخت و با بیان این که چهار دستور الهی در این آیه داده شده که دارای اهمیت خاصی است، نخستین دستور را اولویت همه جانبه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نسبت به مومنان عنوان کرد.
ایشان با بیان این که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با وحی الهی سر و کار دارد و نسبت به مردم از آنها سزاوارتر و اولاتر است، فرمودند: فخر رازی در ذیل آیه ششم سوره احزاب، چهار اولویت را که نسبت به هم متفاوت هستند، برمی شمارد؛ اولویت هایی است که نسبت به حل مشکلات مردم بیگانه از خود داریم یعنی غیر از خویشاوندان و بستگان که البته اگر بتوانیم مشکلات مسلمانان، همسایه ها، برادران و خواهران دینی را حل کنیم افتخار است.
معظم له افزودند: بخش بعد خویشاوندان هستند که نسبت به غیر اولویت دارند و مشکلات آنها زودتر باید از دیگران حل شود و مرحله بعدی پدر، مادر، فرزند و همسر نسبت به سایر خویشاوندان اولویت دارند و مشکلات اینها را باید زودتر حل کنیم و اولویت نخست خودمان هستیم که اگر مشکلی داریم حل آن را بر حل مشکلات دیگران مقدم می داریم مگر در مقام ایثار و فداکاری برآییم.
ایشان اظهار داشتند: قرآن مجید می فرماید پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) اولی و سزوارتر به مومنان است یعنی مومنان باید حکم و اراده او را بر اراده خود مقدم بدارند و هرچه او اراده کند تابع شوند و از جان و مال در اطاعتش مضایقه نکنند، یعنی اگر واقعا خواست خدا را بر خواست خود مقدم بداریم مومن واقعی هستیم و اگر خواست خدا را بر خواست خود مقدم نداریم به معنای ایمان واقعی نرسیده ایم و شاید به مرحله ای از ایمان دست یابیم.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به خدایی که جانش در دست اوست قسم خورد و فرمودند: «ایمان واقعی نمی آورید مگر زمانی که من در نظر شما از خودتان، مالتان، فرزندتان و همه مردم محبوب تر باشم»، تصریح کرد: ایمان واقعی آن است که ولایت مطلقه و همه جانبه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امام معصوم(علیه السلام) یعنی ولایت خدا را بر خودمان بپذیریم.
ایشان با تأکید بر این مطلب که یا قانون و مکتبی را نپذیریم و یا وقتی پذیرفتیم همه جانبه بپذیریم، افزودند: اگر به ایمان واقعی رسیدیم آن زمانی که در مقابل قبر امام حسین(علیه السلام) بایستیم و بگوییم «یا لیتنا کنا معک»، حاضر می شویم جان و همه چیزمان را در راه امام حسین(علیه السلام) بدهیم وگرنه تنها الفاظی است که می گوییم و فکر می کنیم به تنهایی کافی است، در صورتی که گفتن این الفاظ خوب است اما به تنهایی کافی نیست.
ایشان با بیان این که معنای به ابی انت و امی و نفسی و مالی و اهلی تسلیم کامل در مقابل فرمان خدا است، فرمودند: برخی سوال های زشتی مطرح می کنند و می گویند که معنای ولایت همه جانبه پیامبر این است که اگر گفت همسرت را طلاق بده می خواهم به پسرم بدهم و یا از خانه ات بلند شو، من می خواهم بنشینم شامل حالش می شود و فکر می کنند پیامبر بی حساب و کتاب فکر می کند، در حالی که از ما هم دلسوزتر است، بی حساب و کتاب چیزی نمی گوید و مصلحت همه افراد جامعه اسلامی را در نظر می گیرد و از همه دلسوزتر است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به بیان حکم دوم آیه ششم سوره احزاب پرداخته و فرمودند: در این بخش آیه آمده است که همسران پیامبر ام المومنین یعنی مادر همه مسلمانان هستند که این حکم الهی سه فلسفه دارد که با توجه به این فلسفه های سه گانه خواهیم دانست که تضادی بین آیه قبل و این آیه وجود ندارد و این یک استثنا به سبب سه مصلحت مهمی است که به آنها اشاره می شود.
ایشان در توضیح این مطلب با طرح این سوال که اگر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) که همسران متعددی داشتند از دنیا می رفت و فردا یکی از منافقان به وسیله مال دنیا یکی از همسران ایشان را فریب می داد و می گفت همسر من شو آیا توهین به پیامبر نبود، اظهار داشت: اگر اجازه داده می شد که با همسران پیامبر پس از ایشان ازدواج کنند یک عده پیش دستی می کردند و ازدواج می کردند و این امر وسیله ای برای فرصت طلبان سودجو می شد که از موقعیت استفاده کرده و در جامعه اسلامی جولان دهند.
معظم له ادامه دادند: چه بسا بر سر ازدواج زنان پیامبر پس از ایشان کشمکش هایی بین افراد متعدد و اختلاف های زیادی صورت می گیرد، اما قرآن بسیار حساب شده این استثنا را قائل می شود و پیش از این که فکرهای اینچنینی در ذهن افراد مطرح شود، می فرماید که زنان پیامبر مانند مادران شما هستند و کسی با مادر خودش نمی تواند ازدواج کند و این آب پاکی را روی دست همه ریخت.
ایشان با بیان این که اسلام روی حساب و مصلحت حکم می کند و احکام اسلام بهترین دلیل برای حقانیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است، ابراز امیدواری کردند: به مرحله ای برسیم که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، معصومان(علیهم السلام) و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را از خودمان به خودمان اولا بدانیم و وقتی می گوییم به ابی انت و مالی و نفس و اهلی، حاضر شویم در راه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) همه چیزمان را فدا کنیم.
احکام اسلام بهترین دلیل برای حقانیت پیامبر اکرم است
به مرحله ای برسیم که پیامبر اکرم(ص)، معصومان(ع) و امام زمان(عج) را از خودمان به خودمان اولا بدانیم و وقتی می گوییم به ابی انت و مالی و نفس و اهلی، حاضر شویم در راه امام زمان(عج) همه چیزمان را فدا کنیم