انتقاد شدید از فضای پرخاشگری در بعضی مراکز علمی و دانشگاهی

انتقاد شدید از فضای پرخاشگری در بعضی مراکز علمی و دانشگاهی


‌ ‌ ما مخالف فضای نقد و انتقاد در مراکز علمی و دانشگاهی نیستیم، طلبه و دانشجو باید انتقاد و ایرادات خود را بیان کند، اگر انتقاد و یا نقدی صورت می گیرد باید در حوزه علمیه و یا دانشگاه مؤدبانه و محترمانه و به دور از فضای پرخاشگری باشد.‌

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز دروس خارج فقه امروز خود بر حضور هر چه باشکوه مردم در راهپیمایی روز سیزده آبان تأکید کرده و اظهار داشتند: امیدوارم مردم در این روز بسیار مهم تاریخی همچون حضورشان در دیگر راهپیمایی ها حضوری پرشور و باشکوه داشته باشند و انزجار خود را نسبت به دشمنان اعلام بدارند.

معظم له افزودند: امیدواریم خداوند شر همه اشرار جهانخوار را از تمام بلاد مسلمان جهان برچیند و همه جناح های سیاسی بیدار باشند و سخنانی نگویند که دشمنان خوشحال شوند.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به طلاب و دانشجویان اظهار داشتند: هم اینک فضای برخی دانشگاه ها فضای پرخاشگری شده است و برخی دانشجویان متأسفانه از تعالیم اسلامی فاصله گرفته اند، ما انتظار داریم از دانشگاهی که مرکز علم و ادب است دانشجویان مؤدبانه و با ادب برخورد کنند و به مردم درس ادب دهند.

ایشان یادآور شدند: اگر قرار شود امروز بعضی دانشجویان به اساتید و شخصیت های کشور پرخاشگری کنند به یقین آنها نمی توانند الگوی خوبی برای جامعه ما باشند، مردم از کسانی که در مرکز علم و ادب تحصیل می کنند انتظار دارند هر قدر بر علم آنها افزوده می شود ادب و تواضع آنها نیز افزایش یابد تا مردم از آنها الگو بگیرند.

معظم له تأکید کردند: ما مخالف فضای نقد و انتقاد در مراکز علمی و دانشگاهی نیستیم، طلبه و دانشجو باید انتقاد و ایرادات خود را بیان کند، اگر انتقاد و یا نقدی صورت می گیرد باید در حوزه علمیه و یا دانشگاه مؤدبانه و محترمانه و به دور از فضای پرخاشگری باشد.

ایشان افزودند: متأسفانه این روزها حتی برخی از جوانان در کانون خانواده ادب و احترام را کامل رعایت نمی کند و رعایت احترام پدر و مادر یا برادر و خواهر را ندارند، باید احترام پیشکسوتان، استادان و بزرگان را حفظ کرد، ما نمی گوییم سخنی نگویید و یا اینکه دهانتان را ببندید، می گوییم مؤدبانه بگویید. مردم از حوزه های علمیه و دانشگاه انتظار ادب دارند.

معظم له در پایان فرمودند: من واقعا از فضای به وجود آمده در بعضی از مراکز علمی و دانشگاهی رنج می برم، بدانید خداوند به جمعیتی رحم می کند که احترام دیگران را حفظ کنند. ما در یک کشور اسلامی درس می خوانیم و زندگی می کنیم اینگونه رفتارها شایسته کشور ما نیست.

13/8/88

برچسب ها :
captcha