پیام معظم له به همایش آسیب شناسى امر به معروف و نهى از منکر در دانشگاه سمنان

پیام معظم له به همایش آسیب شناسى امر به معروف و نهى از منکر در دانشگاه سمنان


مى دانیم امر به معروف و نهى از منکر از ارکان مهم تعلیمات اسلام است، تا آنجا که در روایات اسلامى انجام این وظیفه مهم تر و با ارزش تر از انجام تمام عبادات شمرده شده است و مى دانیم امر به معروف و نهى از منکر نوعى جهاد اجتماعى است که سببِ اجراى سایر احکام و مقررات اسلام مى گردد.‌

قبل از هر چیز لازم مى دانم تشکیل این همایش را به همه شما برادران و خواهران عزیز و دست اندرکاران محترم تبریک گفته و تشکر کنم.
مى دانیم امر به معروف و نهى از منکر از ارکان مهم تعلیمات اسلام است، تا آنجا که در روایات اسلامى انجام این وظیفه مهم تر و با ارزش تر از انجام تمام عبادات شمرده شده است و مى دانیم امر به معروف و نهى از منکر نوعى جهاد اجتماعى است که سببِ اجراى سایر احکام و مقررات اسلام مى گردد.

ولى به همان اندازه که این دو وظیفه بزرگ داراى اهمیّت است، آسیب هاى آن نیز ممکن است مهم باشد.
 از جمله اینکه; امر به معروف، واجد شرایط نباشد، و یا اینکه به خشونت منتهى شود که نتیجه آن نه تنها منفى است بلکه گاهى نتیجه معکوس مى دهد.
 در دستورات اسلامى داریم که این دو وظیفه را با نهایت ادب و محبّت بى آنکه آبروى طرف به خطر بیفتد، یا حسّ لجاجت او تحریک شود و یا او را نسبت به آینده خود در پیشگاه خدا مأیوس سازد، انجام گیرد.
 توسّل به شیوه هاى فرهنگى و استفاده از استدلال هاى متین بهترین راه براى امر به معروف و نهى از منکر است.
 تمام این امور در آیه شریفه (ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ)جمع است زیرا مى فرماید: براى دعوت به راه خدا باید از حکمت و دانش و اندرزهاى نیکو استفاده کرد و گفتگوها و گفتمان ها با استفاده از بهترین روش ها باشد.
 متأسفانه استفاده از روش هاى خشونت آمیز یا سخنان تند یا تعبیراتى که در جمع به حیثیت طرف لطمه مى زند، سبب شده است که بعضى به هنگام شنیدن جمله امر به معروف و نهى از منکر فوراً خشونت براى آنها تداعى مى شود; باید بکوشیم که این ذهنیت را پاک کنیم.
 من امیدوارم شما عزیزان بتوانید به خوبى از عهده این کار برآیید و با ارائه روش هاى صحیح و کاربردى این دو فریضه بزرگ الهى را که ضامن پاکى و قداست جامعه است، احیا کنید. بار دیگر از همه شما عزیزان به خصوص دست اندرکاران این همایش تشکر و تقدیر مى کنم، و موفقیّت همه را از خداوند خواستارم.

برچسب ها :
captcha