پیام معظم له خطاب به مداحان اهلبیت (علیهم السلام) در آستانه ایام عزاداری

پیام معظم له خطاب به مداحان اهلبیت (علیهم السلام) در آستانه ایام عزاداری


آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیامی از مداحان خواست که آگاهی مردم را نسبت به اهداف مقدس حسینی بیافزایند و از اشعار موهن یا آلوده به غار و آهنگ‌های مناسب مجالس لهو و فساد بپرهیزند.‌

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی(ع)، محرم را فرصت بسیاری خوبی نه تنها برای پیروان مکتب اهل بیت (ع) بلکه برای تمام مسلمین جهان دانسته و اظهار داشتند: مسلمانان جهان در محرم با الهام از عاشورای حسینی راه نجات از چنگال ستمگران بی منطق جهان را پیدا کنند و اصول این مکتب را بیاموزند و به کار گیرند. دشمنان اسلام یک سال بر ضد اسلام در داخل و خارج کشور‌های اسلامی تلاش می‌کنند، ولی حماسه‌ی عاشورای حسینی فرصت بی نظیری برای خنثی کردن آنها به دست ما می‌دهد.

معظم له  در این پیام توجه به نکات زیرا را بجا دانسته و آورده است:

1- سزاوار است در محافل دانشگاهی استادان محترم و دانشجویان عزیز به تحلیل ریشه‌ها و نتایج این قیام بزرگ بپردازند و از آن الگویی برای پیروزی در برابر دشمنان که این روز‌ها مرتباً تهدید می‌کنند و به زورگویی متوسل می‌شوند، بسازند. دشمن این ننگ را پذیرفته که در دنیای امروز همانند قرون وسطی ملتی را به خاطر دستیابی به علوم، تهدید به مجازات کند. چرا که ما این عزت را نپذیریم که همچون امام حسین و یارانش در برابر آنها ایستادگی کنیم و حق خود را بگیریم.

2- خطبای محترم سزاوار است، ضمن تحلیل حوادث عاشورای حسینی مردم را توجه دهند که امروز دشمنان اسلام دست به دست هم داده‌اند تا نور اسلام را خاموش کنند، کاریکاتور‌های زشتی که از پیامبر اسلام در روزنامه‌های دانمارک و چند کشور دیگر اروپایی کشیده‌اند و قرآن محرفی که در آمریکا چاپ شده و فشاری که به بهانه‌های واهی بر بسیاری از کشور‌های اسلامی وارد می‌کنند و موضع گیری زشت و غیرانسانی که در برابر حجاب اسلامی دارند، همه نشانه‌ی این توطه است. مسلمان نیز باید دست به دست هم دهند و یک صدا همه این اعمال را محکوم کنند و با شجاعت برخاسته از حماسه‌ی عاشورا در برابر آنها بایستند.

3- مداحان عزیز نیز باید همچون مداحان حماسه ساز عصر ائمه‌ی معصومین همچون دعبل‌ها و کمیت‌ها و فرزدق‌ها مفاهیم عالی کربلا را به نظم درآورند و مردم را به آن آشنا کنند و بر آگاهی مردم بر اهداف مقدس حسینی بیافزایند و از اشعار موهن یا آلوده به غار و آهنگ‌های مناسب مجالس لهو و فساد بپرهیزند. قرائن مختلف و حتی نقل مستند نشان می‌دهد دشمن سعی دارد از طریق افراد نفوذی یا فریب خورده چهره‌ی تابناک حادثه‌ی عاشورا را زشت یا خرافی جلوه دهد و با کارها و سخنان خلاف شرع و عقل ابهت عاشورا را بشکند، باید بیدار بود و جلو این انحرافات را گرفت.

4- تشکیل دهندگان مجالس سوگواری و هیات‌های سیار عزاداری از اسراف و تبذیر بپرهیزند و سادگی و خلوص نیت و هداست جلسات را بر هر چیز ترجیح دهند، اوقات نماز را محترم بشمرند و مجالس و هیات‌ها را پاک نگه دارند تا مشمول عنایات حسینی شوند.

5- از عزاداران عزیز مخصوصا قشر جوان که اکثریت را تشکیل می دهند، انتظار می‌رود که با پرهیز از کارهایی که موجب وهن مذهب است یا آسیب به بدن می‌رساند یا برهنه شدن در جمع عزاداران مانند آن که بهانه به دست دشمن می‌دهد، جاذبه‌ی این مراسم باشکوه را بیشتر سازند و دور افتادگان را از این طریق به اسلام و مکتب اهل بیت آشنا کنند.

در پایان این پیام آمده است که آغاز جلسات عاشورا نشان می‌دهد که ان شاء الله مراسم عاشورای حسینی امسال مخصوصاً با تقارن به دهه‌ی فجر شکوه بیشتر و آثار عمیق تری خواهد داشت. از درگاه خداوند بزرگ برای همه‌ی کسانی که به نحوی در این مراسم بزرگ سهمی دارند، پاداش عظیم مسالت دارم.

برچسب ها :
captcha