بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت ایام محرم

بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت ایام محرم


آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در آستانه ماه محرم، برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) را سبب برطرف شدن مشکلات فرهنگی جامعه دانستند و فرمودند: این مجالس، یک عمل مستحبی نیست تا بتوان آن را تعطیل کرد و باید به هر قیمتی ادامه یابد، ولی مراقب باشید دشمنان را تحریک نکنید.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز آخرین جلسه درس خارج فقه خود پیش از تعطیلی دهه محرم در مسجد اعظم قم، با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین حضرت امام حسین(ع)، قیام عاشورا را در راستای اهداف پیامبران توصیف کردند.

ایشان افزودند: به استناد قرآن، هدف پیامبران، تعلیم، تزکیه، قیام برای عدالت و نجات دادن انسان‌ها از گمراهی بوده است و حضرت سید الشهدا (ع) خون قلبش را در راه رسیدن به این ارزش‌ها نثار کرد.

معظم له ادامه دادند: اگر حکومت بنی‌امیه، رسوا نمی‌شد، معلوم نبود کار اسلام به کجا می‌کشید.

عاویه فرزند ابوسفیان، مادرش هند جگرخوار و دشمن اسلام بود. فرزند چنین کسی را خلیفه رسول‌الله (ص) و امیرالمؤمنین (ع) کردند. حضرت امام حسین‌(ع) این‌ها را رسوا کرد.

ایشان بر هدفمند شدن مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تأکید کردند و فرمودند: امر به معروف، تعلیم و تربیت اسلامی و ارزش‌های والای اسلام باید در مجالس حضرت امام حسین (ع) زنده شود.

معظم له با اشاره به این که این ارزش‌ها را می‌توان در ضمن تاریخ عاشورا بیان کرد، خاطر نشان ساختند: مجالس عزاداری باید مشکلات فرهنگی یک سال کشور را برطرف و سم پاشی‌های دشمنان را خنثی کند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، بدعت‌گذاری در سوگواری را کار انسان‌های نادان و دشمنان اسلام دانستند و فرمودند: با این بدعت‌ها باید با زبان خوش و مؤدبانه مبارزه کرد. گروهی که یا نادانند یا تحریک شده دشمن هستند، می‌خواهند این مجالس را به پوسته‌ای توخالی تبدیل کنند.

آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به گروهی از مسلمانان پاکستان که پرسیده‌ بودند «برگزاری مجالس سوگواری در پاکستان سبب کشته شدن مؤمنان به دست وهابی‌های افراطی می‌شود. با این حال آیا باید عزاداری را ادامه دهیم؟»  اظهار داشتند: این مجالس، یک عمل مستحبی نیست تا بتوان آن را تعطیل کرد و باید به هر قیمتی ادامه یابد، ولی مراقب باشید دشمنان را تحریک نکنید.

برچسب ها :
captcha