گزارشی از فعالیت های پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له در زمینه موشن گرافی

گزارشی از فعالیت های پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له در زمینه موشن گرافی


تولید بیش از ۱۰۰ قطعه موشن گرافی احکام نماز، روزه (به همراه زبان اشاره)، وضو، غسل و تیمم‌

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تشریح تولید بیش از ۱۰۰ موشن گرافی احکام از سوی پایگاه، عنوان کرد: با توجه به اینکه نسل جدید تمایل چندانی به مطالعه متون سخت ندارد با استفاده از تجربیاتی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید با روش جذاب احکام را برای مردم بیان کنیم و در این زمینه سراغ کارهای صوتی و تصویری رفتیم.

وی افزود: در معاونت فقهی محتوای فقهی آثار جمع آوری و سپس این محتواها تبدیل به نمودار شد. نمودارها توسط نویسندگان زبده تبدیل به فیلمنامه و فیلم نامه ها در قالب موشن گرافی تولید شد.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت  آیت الله مکارم شیرازی گفت: موشن ها در قطعات یک الی دو دقیقه ای تولید شده که برای سنین مختلف مناسب است به نحوی که اگر تصویر در دسترس نباشد، صدای موشن ها نیز برای فهم مطالب کافی است و روشن دلان عزیز هم می توانند از این تولیدات بهره ببرند.

وی افزود: با توجه به ضرورت بیان احکام شرعی برای ناشنوایان با زبان مناسب آنها، با بهره گیری از متخصصان این حوزه، تاکنون مجموعه کامل موشن احکام روزه به زبان اشاره ترجمه شده و در دسترس می باشد.

وی تاکید کرد: در آغاز راه تولیدات گرافیکی در اولویت بندی ها، مسائل مورد نیاز و ابتلای مردم مبنا قرار گرفته و تاکنون موشن گرافی احکام نماز و روزه تولید شده است و موشن گرافی احکام وضو، غسل و تیمم نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این تولیدات از کیفیت مطلوبی برخوردار است، ابراز کرد: ما نخستین مجموعه ای بوده ایم که در بیان احکام سراغ تولید محتوا در قالب موشن گرافی رفته ایم و پیش از این کاری با این کیفیت و گستردگی انجام نشده است.

وی اضافه کرد: در این تولیدات معدود مسائلی که حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با سایر مراجع تقلید اختلاف فقهی دارند، گنجانده نشده که این امر باعث شده عموم مکلفین بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی بیان کرد: محصول نهایی در زبان های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، روسی، آذری، اردو و عربی در حال تولید بوده و در حال رایزنی برای تولید محتوا به زبان مالایی نیز هستیم.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: بستر اصلی انعکاس این تولیدات پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له می باشد اما سایر موسسات و رسانه ها نیز در عرضه این آثار مشارکت می کنند و از طریق شبکه های مجازی نیز منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در عرصه ناشنوایان در زمینه مسائل شرعی کار بسیار اندکی صورت گرفته است انجمن ناشنوایان استقبال زیادی از تولیدات کردند و در قدم های بعدی در زمینه ادعیه نیز همکاری هایی در حال شکل گرفتن می باشد. در خارج از کشور نیز استقبال خوبی از این تولیدات شده و افرادی از خارج از کشور نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: یکی از انتقاداتی که در بخش روزه متوجه ما  بود این بود که حجم بالایی از اطلاعات در دو دقیقه بیان می شود که همین موضوع باعث شد که در تولید موشن گرافی های احکام نماز، این مسئله اصلاح شود.

وی یادآور شد: تصاویری که در تولیدات وجود دارد، کاملا اختصاصی بوده و در فضاهای اینترنتی وجود ندارد و تماما زیر نظر این پایگاه طراحی شده است.

وی اضافه کرد: ما از دو سال گذشته آغاز به جمع آوری محتواها کردیم و از اوایل سال گذشته به سمت تولید موشن گرافی حرکت کردیم؛ طرح اولیه، پیش تولید، جمع آوری محتوا، تهیه نمودار، متن خام، فیلم نامه، نریتور، دکوپاژ، استوری برد، تصویرسازی، استوری ریل، انیمیت، صداگذاری و تدوین، مراحل کار این تولیدات بودند.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: در تمام بخش های محتوایی و نظارتی، از طلاب استفاده شده و کارهای فنی هم به متخصصان امر واگذار شد. به عبارتی در هر بخش از متخصصین زبده بهره برده شده و محصول مشترکی بین حوزه و دانشگاه تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در زمینه طراحی های از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده کنیم.

وی افزود: دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی روزانه بیش از ۴۰ هزار مورد پاسخگویی به سوالات شرعی از طریق درگاههای ارتباطی مختلف دارد.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: در این کار حجت الاسلام علیان نژاد به عنوان تهیه کننده و ارائه دهند ایده، احمد غفاری به عنوان کارگردان و مدیر برنامه ریزی، حجج اسلام فاضل، مطهری فرد، طالبی، زارع شحنه، رضایی سنجدکی در گروه تولید محتوا، ابوالفضل بلغندر به عنوان نویسنده متن، خانم هانیه فتحی به عنوان تصویرگر، محمدصادق حقیقیان در بخش موشن، تدوین و صداگذاری و ابراهیم عبایی در بخش انیماتور و در تولید نسخه ناشنوایان حجج اسلام محمد صادق محسن زاده، میثم رسولی، یاسر فلاح، خانم فاطمه رضا پور، سید بهنام خدامی، علی غفاری و در پشتیبانی آقایان، حسن حایری، رضا عباسی،محمد شعبانی  همکاری داشته اند.

موشن گرافی احکام روزه

موشن گرافی احکام نماز

موشن گرافی احکام روزه به زبان اشاره

captcha