شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له

شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان از منظر معظم له


دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان/ توفیق بهره‌مندی از نوافل/مستحبات بی ارزش/ کرامت الهی، تلاش عمومی، سعادتِ انسانی/ نزدیک ترین وسیله «تقرب الی الله»/ خدا از شنیدن دعای بنده خسته نمی شود‌

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

«اللهُمَّ وَفِّرْ حَظّى‏ فيهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَاكْرِمْنى‏ فيهِ بِاحْضارِ الْمَسآئِلِ، وَقَرِّبْ فيهِ وَسيلَتى الَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسآئِلِ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ الْحاحُ الْمُلِحّينَ؛ خدايا در اين ماه بهره‏ام را از نافله‏ها فراوان گردان و با برآوردن‏ خواسته‏هايم گراميم دار، و از ميان وسائل، وسيله تقرّبم به درگاهت را به من نزديك گردان ای کسی که سرگرمش نكند اصرار و سماجت اصراركنندگان.‏»[1]

اهمیت انجام مستحبات در ارتقای عبودیت و بندگی و لزوم تقدم مصالح فرائض دینی بر نوافل، ضرورت هماهنگی دعا و عمل و راهکارهای رسیدن به قرب الهی از جمله مهمترین آموزه های دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان به شمار می آید.

توفیق بهره‌مندی از نوافل

باید عبادت را به طور كامل انجام داد به‏ گونه ‏اى كه نه كمبودى از نظر واجبات داشته باشد و نه مستحبات، مبادا وجود گرفتارى‏هاى زياد سبب شود كه انسان خود را از عبادات مستحب و نوافل‏ معاف بداند كه اين اشتباه بزرگى است.[2]

البته انسان نبايد در عبادات مستحب به خود فشار آورد مبادا از آن دلزده شود، بلكه بايد در اوقات فراغت و حالت نشاط به سراغ آن برود تا هميشه آتش عشق و علاقه به عبادات مستحب در او فروزان باشد.[3]

مستحبات بی ارزش

بسيارند كسانى كه به پاره‏اى از مستحبات آن‏چنان اهميت مى‏دهند كه واجبات را فداى آن مى‏كنند و اين برخلاف دستور شرع اسلام است.[4]

اين در واقع همان چيزى است كه در علم اصول فقه به عنوان تعارض اهم‏ و مهم عنوان مى‏شود كه اگر دو عمل، يكى مستحب و ديگرى واجب و يا دو عمل واجب كه يكى از ديگرى مهم‏تر است با هم تعارض كنند، حكم عقل و شرع هر دو بر اين است كه أهم را مقدم دارند و مهم را رها كنند.[5]

به تعبیر دیگر فرائض و واجبات، مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مى‏زند در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مى‏ماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد.[6]

کرامت الهی، تلاش عمومی، سعادتِ انسانی

يكى از بزرگ‏ترين مواهب خدا است كه به انسان كرامت‏ فرموده و او را شايسته «تكليف و مسئوليت» قرار داده است.[7]

 این مهم از طريق تلاش و كوشش حاصل می شود؛[8] البته آنچه از توان ما بيرون است به لطف خدا می سپاريم، و با دعا حلّ مشكل را از او می خواهيم.[9]

در حقیقت «دعا» انسان را به تلاش‏، جهت بر طرف ساختن موانع استجابت وا مى‏دارد كه ساده‏ترين آنها پاك و حلال بودن مأكول و ملبوس و پرهيز از اموال حرام و سعى و كوشش براى اداى حقوق ديگران و ترك گناهانى همچون غيبت و تهمت و شراب و قطع رحم است كه از موانع مهمّ اجابت‏ دعا شمرده شده است.[10]

نزدیک ترین وسیله «تقرب الی الله»

«وسيله»،( الْوَسآئِلِ) در دعای فوق معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار ‏شود را در بر می گیرد كه مهم ترين آنها ايمان به خدا و پيامبر اكرم (ص) و جهاد و عبادات همچون نماز و زكات و روزه و زيارت خانه خدا و همچنين صله رحم و انفاق در راه خدا اعم از انفاق هاى پنهانى و آشكار و همچنين هر كار نيك و خير مى‏باشد.[11]

سخن آخر:( خدا از شنیدن دعای بنده خسته نمی شود)

فراز پایانی دعا «يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ الْحاحُ الْمُلِحّينَ؛ ای کسی که سرگرمش نكند اصرار و سماجت اصراركنندگان.‏»[12] با عبارت صریح، اين حقيقت را بر ملا مى‏سازد كه تكرار سؤال و درخواست و الحاح‏ و اصرار در گسترش عطا و سخاى او اثرى ندارد؛ در حالى كه انسان ها هر قدر سخىّ و بخشنده باشند، در مقابل تمام اين امور آسيب پذيرند و دليل آن يك چيز است و آن اينكه امكانات و عطاياى همه محدود است و عطا و نعمت‏هاى خدا همچون ذات پاك او نامحدود.[13]

 

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

 

 

[1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص817.

[2] همان ؛ ج‏11 ؛ ص85.

[3] همان ؛ ص356.

[4] همان ؛ ج‏14 ؛ ص333.

[5] همان؛ ج‏14، ص 334.

[6] همان ؛ ج‏12 ؛ ص265

[7] لغات در تفسير نمونه ؛ ص577.

[8] كليات مفاتيح نوين ؛ ص1100.

[9] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص519.

[10] همان ؛ ج‏3 ؛ ص264.

[11]نهج البلاغه؛ خطبه 110.

[12] كليات مفاتيح نوين ؛ ص817.

[13] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏4 ؛ ص31.

 

captcha