فرهنگ در جامعه مظلوم است | اختلاس و سوء استفاده های مالی نتیجه بی تقوایی است

فرهنگ در جامعه مظلوم است | اختلاس و سوء استفاده های مالی نتیجه بی تقوایی است


ما جمهوری اسلامی هستیم و باید فرهنگ اسلام را زنده کنیم؛ مسائل فرهنگی در مسائل اجتماعی، قضایی و سیاسی تاثیرگذار است.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با استناد به حدیثی از حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه وآله و سلّم) «أَخْلِصْ دِينَكَ، يَكْفِيكَ الْقَلِيلُ مِنَ الْعَمَلِ» به بیان نکات اخلاقی پرداختند.

معظم له با بیان این که کیفیت کار انسان مهم است نه کمیت، گفتند: گاهی انسان کار کوچکی را خالصانه انجام می دهد و همین اقدام او منشأ آثار و برکات بسیار در جامعه می شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: در تاریخ مکرر آمده است کسانی که کارهای کوچکی کردند و در عین حال منشأ تحولاتی برای خودشان و جامعه شدند؛ علت آن نیز خلوص نیت در عمل بود؛ البته خلوص نیت کار آسانی نیست.

ایشان با بیان این که ریا عمل انسان را تباه می کند، اضافه کردند: ریا در عمل همچون حرکت مورچه سیاه در شب تاریک روی سنگ سیاه است؛ امیدواریم همه سعی کنیم اعمال فردی و اجتماعی خود را خالصانه انجام دهیم.

معظم له در بخش دیگری از بیانات خود یکی از مسائل مظلوم در شرایط فعلی کشور را مسائل فرهنگی بویژه فرهنگ دینی و مذهبی دانستند و گفتند: ما جمهوری اسلامی هستیم و باید فرهنگ اسلام را زنده کنیم؛ مسائل فرهنگی در مسائل اجتماعی، قضایی و سیاسی تاثیرگذار است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآور شدند: اگر فرهنگ دینی و اسلامی زنده باشد، مسائل اقتصادی و قضایی نیز حل می شود. این همه پرونده تشکیل می شود بسیاری از اینها ناشی از نبود تقوا و فرهنگ مذهبی است.

ایشان با بیان این که متاسفانه فرهنگ مذهبی در جامعه مظلوم واقع شده است، ابراز داشتند: شرایط مردم به گونه ای است که کتاب نمی توانند بخرند؛ کاغذ و کتاب بیش از چهار برابر شده است؛ چه کسی می تواند کتاب مذهبی بخرد؟

معظم له یادآورشدند: برای برخی امور، ارزِ ارزان قیمت اختصاص می یابد اما برای مسائل فرهنگی باید با قیمت بالا تهیه شود و متاسفانه روز به روز ضربه های آن را می خوریم.

ایشان بیان داشتند: بی تقوایی ها سبب اختلاس، دزدی ها، سوء استفاده ها و قاچاق ها می شود؛ اگر تقوا باشد که این طور نمی شود؛ ما نگران کمرنگ شدن فرهنگ دینی و حاکم شدن فرهنگ غربی هستیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: همه مسؤولان محترم، مردم و حوزه ها ان شاءالله از خواب غفلت بیدار شوند و اهمیت به فرهنگ مذهبی را لازم و واجب بدانند و برای زنده شدن آن در جامعه تلاش کنند.

captcha