اجازه ندهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شود / بدحجابی و بی حجابی سرچشمه ناامنی های فراوان اجتماعی است

اجازه ندهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شود / بدحجابی و بی حجابی سرچشمه ناامنی های فراوان اجتماعی است


مسؤولان مساله حجاب را به عنوان یک مساله امنیتی، قضایی، اجتماعی و واقعی مرتبط با تمام جامعه حساب کنند، نه یک مساله صرفا شرعی.‌

حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با استناد به کلام حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله) که می فرمایند « لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ الْکَبیرَ وَلَمْ یَرْحَم الصَّغیرَ وَلَمْ یَأمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ یَنْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ» بیان کردند: حضرت در این حدیث می فرمایند؛ چهار گروه از ما نیستند، کسانی که بزرگ ترها را احترام نکنند، کسانی که نسبت به کوچک ترها مهربان نباشند، کسانی که امر به معروف نکنند و کسانی که نهی از منکر نداشته باشند.

ایشان تصریح کردند: احترام به بزرگ ترها تنها احترام ظاهری نیست، احترام به افکار، تجارب و سخنان شان هم هست. برخی از جوانان از خودراضی هیچ گونه احترامی به بزرگ ترها نمی کنند، بعد که دچار مشکل شدند به التماس کردن و ناله کردن می افتند.

معظم له افزودند: اگر جوانی به بزرگ ترها احترام نگذاشت، وقتی بزرگسال شد فرزندان او و دیگران نیز برای او احترام و ارزشی قائل نخواهند بود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کردند: یکی از امتیازات مهم دین اسلام داشتن امر به معروف و نهی از منکر است.

ایشان یادآورشدند: با وجود تاکیدات قرآنی و دینی و  تصریح اصل هشتم قانون اساسی به مساله امر به معروف و نهی از منکر این دو واجب در بین ما کمرنگ و به تدریج در حال فراموشی است.

معظم له افزودند: مولا علی (علیه السلام) نیز تاکید می کنند اگر این دو فریضه را ترک کردید اشرار بر شما مسلط خواهند شد و دعاها مستجاب نخواهد شد.

ایشان با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم این دو فریضه الهی در جامعه کمرنگ شود، گفتند: برخی بد تعبیر می کنند و امر به معروف و نهی از منکر را به معنای خشونت می دانند در حالی که امر به معروف و نهی از منکر شرایط خاصی دارد و باید تؤام با احترام و محبت باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه طوماری ممهور به امضای جمع کثیری از طلاب، اساتید و اقشار متدین، درباره جلوه های بدحجابی و بدپوششی مغایر با ارزش های اسلامی در قم را قرائت کردند.

معظم له تاکید کردند: بدحجابی و بی حجابی تنها یک تکلیف شرعی نیست، چرا که نتیجه بسیار بدی همچون فساد اخلاق جوانان، متلاشی شدن خانواده ها، ارتباط های نامشروع و ارتکاب جنایات را درپی دارد.

ایشان افزودند: در رسانه ها نوشته شده بود در یکی از کشورهای اروپایی ده درصد جمعیت کشورشان فرزندان نامشروع هستند و این باعث نگرانی آنها شده بود. نه به خاطر مسائل اخلاقی بلکه به خاطر ناامنی های اجتماعی که از ناحیه فرزندان نامشروع به وجود می آید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز داشتند: مسؤولان مساله حجاب را به عنوان یک مساله امنیتی، قضایی اجتماعی و واقعی مرتبط با تمام جامعه حساب کنند، نه یک مساله صرفا شرعی.

معظم له گفتند: دولت مساله مبارزه با بدحجابی را از ارگان ها و ادارات زیرمجموعه خود شروع کند؛ متاسفانه در خصوص این مساله مشاهده می شود که کم توجه و یا بی توجه هستند؛ ما این تذکر را بیان کردیم امیدواریم گوش بدهند و بدانند این بی بندوباری ها مشکلات زیادی در جامعه ایجاد می کند.

captcha