رمز موفقیت امام راحل تکیه بر جوانان بود/ جوانان هدف اصلی دشمنان هستند

رمز موفقیت امام راحل تکیه بر جوانان بود/ جوانان هدف اصلی دشمنان هستند


اگه سه ضلع مثلث تربیتی، یعنی «خانواده»، «مدارس و دانشگاه» و «جامعه و رسانه های اجتماعی» به وظیفه خود عمل کنند، با همه خطراتی که متوجه جوانان است، می توانیم آنان را در مسیر تقوا، سعادت، پاکی، تقوا، انقلاب و نظام حفظ کنیم.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه بسیاری از پدران و مادران به ما می گویند برای جوانان دعا کنید، اظهار کردند: بنده از سخن این عزیزان احساس می کنم که جوانان خود را در خطر می بینند و به راستی نیز خطرهای بسیاری در این زمان، جوانان را تهدید می کند.

معظم له به تبیین و تشریح خطرهای تهدید کننده جوانان در دوران فعلی پرداختند و تصریح کردند: بیکاری یکی از خطرات است و منشأ انواع مفاسد به شمار می رود.

ایشان از فراهم نبودن اسباب ازدواج جوانان به عنوان یکی دیگر از خطرهای تهدیدکننده یاد کردند و افزودند: متأسفانه بسیاری از کسانی هم که ازدواج می کنند، در همان ماه ها و سال های نخستین ازدواج از یکدیگر جدا می شوند.

معظم له دوستی با افرادناباب و اعتیاد را از دیگر خطرهایی دانستند که جوانان را تهدید می کند و ابراز کردند: اعتیاد یک جوان، بلایی برای خانواده و اقوام و تمام جامعه است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین خطر فضای مجازی را به عنوان یکی دیگر از عوامل تهدید جوانان دانستند و گفتند: خطر دیگر دشمنان خارجی هستند؛ دشمنان، جوانان را هدف قرار می دهند زیرا جوانان نیروی فعال و سرمایه اصلی جامعه هستند.

ایشان با اشاره به فرمایش امیرمؤمنان علی(علیه السلام) درباره اینکه قلب جوان مثل زمین بکر است و هر بذری در آن بریزند، قبول می کند، اظهار کردند: بر این اساس هم بذر اخلاق نیک و هم بذر فساد در قلب جوانان قابل رشد است و از آنجا که جوانان تأثیرپذیرتر از دیگران هستند، وضع حساس می شود و آنان را به خطر نزدیک می کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به حدیث دیگری از حضرت علی(علیه السلام) مبنی بر اینکه انسان ارزش دو سرمایه «جوانی» و «تندرستی» را نمی داند مگر زمانی که از او گرفته می شود، تصریح کردند: همچنین در حدیثی از رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) روایت شده که بهترین جوانان شما، کسانی هستند که شبیه بزرگسالان از نظر تجربه، وقار و دقت در مورد زندگی هستند و بدترین بزرگسالان شما، کسانی هستند که خود را شبیه جوانان کنند و فکر جوانی به سر آنان بیفتد.  

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به روایت جریان تاریخی تبلیغ «احول» از یاران امام صادق(علیه السلام) در بصره پرداختند و افزودند: بصره بندرگاهی بود که افکار التقاطی به آنجا منتقل شده بود و مردم در خطر بودند که از اسلام خارج شوند یا اسلام التقاطی داشته باشند؛ امام صادق(علیه السلام) به احول که منطق و فکر قوی داشت و در مسائل کلامی و اعتقادی سرآمد بود، دستور دادند برای تبلیغ به بصره برود.

ایشان افزودند: احول به بصره که وارد شد، سران قبایل را جمع کرد و پیام های از امام صادق(علیه السلام) بیان کرد اما هرچه گفت فایده نداشت و مأیوسانه خدمت امام(علیه السلام) بازگشت و شرح ماجرا داد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: امام صادق(علیه السلام) از احول پرسید مخاطب تو چه کسانی بودند که او توضیح داد من با سران قبایل و بزرگسالان و متنفذین صحبت کردم؛ امام(علیه السلام) به او فرمودند آنان مسیرهایی دارند که به آسانی رها نمی کنند اما به سراغ جوانان برو و آنان را تشویق کن.    

ایشان تصریح کردند: احول مجدد به بصره عازم شد اما این بار، جوانان را گردهم آورد و شروع به تبلیغ کرد و تبلیغات او مؤثر واقع شد و این حقیقت را دریافت که جوانان برای امر تبلیغ، تأثیرپذیرتر هستند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود، رمز توفیق امام راحل را تکیه بر جوانان عنوان کردند و افزودند: جوانان بودند که در راهپیمایی های عظیم انقلاب، شعارهای کوبنده سر می دادند و نهضت را پیش بردند و در هشت سال دفاع مقدس درخشیدند.

ایشان در پایان به مثلث تربیتی «خانواده»، «مدارس و دانشگاه» و «جامعه و رسانه های اجتماعی» اشاره کردند و افزودند: اگه این سه ضلع به وظیفه خود عمل کنند، با همه خطراتی که متوجه جوانان است، می توانیم آنان را در مسیر تقوا، سعادت، پاکی، تقوا، انقلاب و نظام حفظ کنیم.

captcha