بیانیه پایانی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

بیانیه پایانی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی


با عنایت الهی و در ظل توجهات امام عصر (عج) کنگره عظیم نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که به امر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ـ دامت برکاته ـ سامان یافت و طی دو سال فعالیت توانست با ارائه پنجاه و پنج جلد عنوان کتاب فاخر توسط دانشمندان برجسته حوزه و دانشگاه، خدمتی بزرگ به جهان اسلام ارائه کند و نقش بی‌بدیل اهل‌بیت (ع) و عالمان شیعه را در پایه‌گذاری و گسترش علوم اسلامی (همچون علوم قرآن، علوم حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، علوم ادبی، تاریخ، علوم انسانی، اخلاق و عرفان و حتی نجوم و طب) به نمایش بگذارد.‌

بسمه تعالی

بیانیه پایانی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

 

با عنایت الهی و در ظل توجهات امام عصر (عج) کنگره عظیم نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که به امر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ـ دامت برکاته ـ سامان یافت و طی دو سال فعالیت توانست با ارائه پنجاه و پنج جلد عنوان کتاب فاخر توسط دانشمندان برجسته حوزه و دانشگاه، خدمتی بزرگ به جهان اسلام ارائه کند و نقش بی‌بدیل اهل‌بیت (ع) و عالمان شیعه را در پایه‌گذاری و گسترش علوم اسلامی (همچون علوم قرآن، علوم حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، علوم ادبی، تاریخ، علوم انسانی، اخلاق و عرفان و حتی نجوم و طب) به نمایش بگذارد.

اینک این کنگره پربار با حضور دانشمندان شیعه و اهل‌سنت و مستشرقان شیعه‌پژوه برگزار گردید و با ارائه سخنرانی‌ها و مقالات علمی پربار در اجلاس و 9 نشست تخصصی به پایان رسید و هر یک از گروه‌های علمی در نشست‌های تخصصی جمع‌بندی و پیشنهادات خاص خود را داشتند که در یک جمع‌بندی کلان می‌توان مهم‌ترین نتایج و راهبردهای کنگره را به شرح ذیل عنوان کرد.

1ـ اهل‌بیت(ع) و عالمان شیعه، پایه‌گذار بسیاری از علوم بوده‌اند و در گسترش علوم اسلامی نقش برجسته‌ای داشته‌اند که این امر در عصر حاضر نیز ادامه دارد و باید در آینده با نوآوری‌ها و نظریه‌پردازی‌های علمی با همکاری علمای سایر مذاهب اسلامی استمرار یابد.

2ـ این کنگره‌ی بزرگ به عنوان سرحلقه نشست‌های علمی بعدی خواهد بود. در این رابطه ضروری است نشست‌های تخصصی در مورد نقش شیعه در هر یک از علوم و نیز نشست‌های منطقه‌ای در مورد نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی در کشورها و مناطق مختلف جهان با همکاری ملیت‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی در آینده تشکیل شود.

3ـ ضروری است دبیرخانه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی جهت استمرار سلسله نشست‌های فوق و نیز تکمیل و نشر مکرر آثار آن ادامه یابد.

4ـ بر همه صاحب‌نظران تاریخ علوم و شیعه‌پژوهان لازم است که با ارائه نظرات خود این سلسله نشست‌ها و دبیرخانه آن را یاری رسانند.

5ـ ما به خدمات علمای سایر مذاهب اسلامی ارج می نهیم و نقش آنها را در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نیز برجسته می دانیم و به آن احترام می گذاریم و همه این تلاش‌ها را به نفع اسلام و تمام مسلمین جهان می‌دانیم.

6ـ با توجه به راه‌اندازی پایگاه نسخ خطی به دستور مرجعیت معظم در کنار این کنگره، ضروری است که مراکز علمی و کتابخانه‌های داخل و خارج ایران برای بارگزاری نسخ خطی همکاری کنند تا میراث گرانبهای اسلامی پایدار شود و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

7ـ شرکت کنندگان این کنگره عظیم و جامعه علمی مسلمانان و حوزه علمیه قم و مراکز همسو با کنگره برخود لازم می‌دانند که از مرجع نواندیش و زمان‌شناس حضرت آیةالله مکارم شیرازی که خود از گسترش دهندگان علوم اسلامی هستند تشکر کنند که با برپایی این کنگره و آثار گرانسنگ آن خدمتی بزرگ به ساحت اسلام، علم و مکتب اهل‌بیت(ع) نمودند.

والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته

قم ـ 21/2/1397

24 شعبان 1439 ق

captcha