طی دهه‌های اخیر معادل هفت قرن در حوزه تفسیر و علوم قرآن پیشرفت کرده‌ایم

طی دهه‌های اخیر معادل هفت قرن در حوزه تفسیر و علوم قرآن پیشرفت کرده‌ایم


طی نزدیک به نیم قرن بعد از انقلاب اسلامی به اندازه هفت قرن گذشته در حوزه تفسیر و علوم قرآن کریم کارهای مختلفی انجام شده است.‌

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر در اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به اینکه 110 مقاله فراخوانی و سفارشی به این کمیسیون قرآن رسیده است، اظهار کرد: در مجموع 15 مقاله پذیرفته شده که در مجموعه‌ای به چاپ رسیده و در مورد نقش علمای شیعه در حوزه‌های مختلف از جمله فقه قرآن در این مقالات مباحث مختلف مطرح شده است.

وی از حضرت علی(ع) به‌عنوان نخستین مفسر قرآن کریم یاد کرد و افزود: ابن عباس نیز تمام تفسیر و علوم خود را وام‌دار حضرت علی(ع) می‌داند و نخستین اعراب‌گذاری و نقطه‌گذاری قرآن کریم نیز توسط شیعیان ائمه اطهار(ع) انجام شده است.

رئیس کمیسیون قرآن کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با تاکید بر اینکه نخستین تفسیر در قرن دوم از فرزند امام سجاد(ع) به دست آمده است، تصریح کرد: نخستین دانشمند علوم قرآنی و متبحر در حوزه دانش مفردات، قرائات و دانش‌های وابسته از شادگران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است.

وی ادامه داد: نخستین تفسیر آیات مربوط به اهل‌بیت(ع) توسط احمد بن اسفراینی و گسترده‌ترین کار تفسیر با محوریت روایی توسط اهل‌سنت تهیه شده است اما شیعه نیز چندین تفسیر تاثیرگذار و جامع را ارائه کرده است.

علوی‌مهر خاطرنشان کرد: نخستین تفسیر فارسی توسط ابوالفتوح راضی عرفانی، تفسیر فلسفه‌ای توسط سید حیدر آملی، گسترده‌ترین تفسیر قرآن به قران توسط علامه طباطبایی با عنوان المیزان، نخستین تفسیر موضوعی شیعه توسط جعفر سبحانی و گسترده‌ترین کار علوم قرآنی توسط آیت‌الله معرفت نوشته شده است.

وی تصریح کرد: طی نزدیک به نیم قرن بعد از انقلاب اسلامی به اندازه هفت قرن گذشته در حوزه تفسیر و علوم قرآن کریم کارهای مختلفی انجام شده است که مراکز و سایر مجموعه‌ها باید این دستاورد را تبیین کنند.

captcha