باز کردن باب گفت‌وگو میان مذاهب از دستاوردهای علامه حلی بوده است

باز کردن باب گفت‌وگو میان مذاهب از دستاوردهای علامه حلی بوده است


تمدن مسلمانان را می‌توان به دو دوره از قرن اول تا هفتم به‌عنوان دوره صعود و شکوفایی و از قرن هشتم تا دوازدهم به‌عنوان دوره افول تقسیم‌بندی کرد که در این دوره‌ها قرن‌های هفتم و هشتم خاصیت‌های متفاوتی دارند چراکه در حقیقت این قرن‌ها همانند حلقه‌ای میان دو دوره نخست و دوم اتصال ایجاد می‌کند و متکلمان نیز در این قرن‌ها نقش قابل توجهی را ایفا کردند.‌

مدير گروه اديان و مذاهب مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه از نقش آفرینی علامه حلی در حوزه علوم عقلی یاد کرد و گفت: یکی از دستاوردهای این شخصیت باز کردن باب گفت‌وگو میان مذاهب بوده است.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول رضوی عصر امروز در نشست کمیسیون کلام_علوم عقلی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در تولید و گسترش علوم اسلامی که در سالن جلسات اویس قرنی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، طی سخنانی ضمن ارائه مقاله نقش متکلمان امامیه در دوره ایلخانان با محوریت علامه حلی اظهار کرد: تمدن مسلمانان را می‌توان به دو دوره از قرن اول تا هفتم به‌عنوان دوره صعود و شکوفایی و از قرن هشتم تا دوازدهم به‌عنوان دوره افول تقسیم‌بندی کرد که در این دوره‌ها قرن‌های هفتم و هشتم خاصیت‌های متفاوتی دارند چراکه در حقیقت این قرن‌ها همانند حلقه‌ای میان دو دوره نخست و دوم اتصال ایجاد می‌کند و متکلمان نیز در این قرن‌ها نقش قابل توجهی را ایفا کردند.

وی از روند تاسیس حوزه علمیه حله و جریان‌های نقش‌آفرین در این مجموعه یاد کرد و افزود: سنت کلامی متأثر از فلسفه مشا توسط نصیرالدین طوسی وارد این حوزه علمیه شد و مباحث عقلی را رشد داد و در ادامه به جریان‌هایی تقسیم‌بندی شد که توانست مباحث عقلی جهان اسلام را مدیریت کند.

مدير گروه اديان و مذاهب مركز مطالعات و پژوهش‌هاي فرهنگي حوزه علميه از نقش آفرینی علامه حلی در حوزه علوم عقلی یاد کرد و ادامه داد: یکی از دستاوردهای این شخصیت باز کردن باب گفت‌و گو میان مذاهب بوده است؛ در دورانی که انحصارگرایی را در جامعه اسلامی ایجاد و نفس کشیدن را برای جریان‌های مختلف سخت کردند به صورت منحصری به تبلیغ اشعری‌گری می‌پرداختند اما علامه حلی این روند را شکست و با تلاش این شخصیت جریان‌های جدید شکل گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از نقش‌آفرینی‌های علامه حلی مشارکت در تاسیس دانشگاه‌های اسلامی در دوران از بین رفتن بخش قابل توجهی از مدارس بوده است، این شخصیت در آن دوران با تربیت شاگردان بسیار در حوزه ترویج علوم عقلی خدمات ارزنده‌ای را از خود به‌جای گذاشت.

رضوی با بیان اینکه علامه حلی کتاب‌های متعددی در عرصه منطق و فلسفه نوشته است، مطرح کرد: ماندگاری این کتاب‌ها نشانه‌گر تلاش‌های علامه برای ترویج علوم عقلی در دوران جاهلیت و حاکمیت ظالمان است؛ این شخصیت با عملکردهای علمی خود به تقویت عقل‌گرایی می‌پردازد و به علوم کلامی استحکام می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه علامه حلی در تقویت نظریه حکومتی شیعه نقش قابل توجهی داشته است، گفت:‌ دولت‌های دوران زندگی این اندیشمند شیعی نتوانستند حکومت مورد نیاز مردم را تثبیت کنند اما شیعیان با طرح بحث امامت توانست نظریه حکومتی شیعه را تقویت کرده و به نتیجه مورد نظر برسند.

captcha