پیام معظم له به "نشست بین المللی هم اندیشی برای مبارزه با افراطیت" در کابل

پیام معظم له به "نشست بین المللی هم اندیشی برای مبارزه با افراطیت" در کابل


فکر تکفیری با از میان رفتن داعش ریشه کن نمی شود و ممکن است بار دیگر گروهی را فریب دهند و از جای دیگری سر بر آورند و این وظیفه علما و دانشمندان امت است که افشاگری و روشنگری کنند و ثابت کنند این تفکر بر خلاف تمام ضروریات اسلام است و آنها خوارج امتند‌

بسم ا لله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز لازم می دانم حضور شما علمای محترم شیعه و اهل سنت را در این همایش پر شکوه تبریک عرض کنم.

این حضور دلیل بر وظیفه شناسی شما علما و دانشمندان امت است که بر خود لازم می دانید در برابر خطر تکفیری ها قد علم کنید.

بحمد الله سیطره تکفیری ها از نظر نظامی در غالب کشور های اسلامی نابود شده است. در لبنان و عراق و سوریه نیز در شرف زوال است و اگر در کشور دوست و برادر ما افغانستان با ترور های کورشان اظهار وجودی می کنند ان شاء الله به زودی آن هم پایان خواهد یافت.

ولی آنچه مهم است این است که فکر تکفیری با از میان رفتن داعش ریشه کن نمی شود و ممکن است بار دیگر گروهی را فریب دهند و از جای دیگری سر بر آورند و این وظیفه علما و دانشمندان امت است که افشاگری و روشنگری کنند و ثابت کنند این تفکر بر خلاف تمام ضروریات اسلام است و آنها خوارج امتند.

در حالات امیرمؤمنان در جنگ نهروان آمده است، هنگامی که خوارج جز عده بسیار کمی تارو مار شدند فرمود: این ها ظاهراً نابوده شدند ولی ریشه های افکار آنها همچنان باقی و خطرناک است و بحمد الله بعد از آن علمای آن عصر در نابود کردند تفکر خوارج توفیقات زیادی پیدا کردند.

خوارج جهات مشترک زیادی با تکفیری های زمان ما دارند، خوارج عمدتاً غیر از خودشان را کافر می دانستند و ارتکاب کبائر را دلیل بر کفر می شمردند و خون مسلمین بی گناه و حتی و زن و فرزند را بی دلیل به صورت وحشیانه می ریختند. خوارج زمان ما یعنی تکفیری ها مانند داعش و بعضی از گروه های دیگر غیر از خودشان را مشرک و کافر می شمارند و جان و مال و ناموس آن ها را حلال می دانند.

اینکه عرض کردم باید ریشه افکار آن ها سوزانده شود منظور از طریق منطق و دلیل و استدلالاتی که از کتاب و سنت رسول الله (ص) گرفته شده است.

کتاب و سنت می گوید اسلام دین رحمت و محبت است و حتی در آیات قرآن آمده است کسانی که اسلام را نپذیرفته اند اما با شما جنگ و جدالی ندارند به آن ها محبت کنید و مبارزه تنها با کسانی است که با شما سر جنگ دارند (لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ).

این مسئله مورد اجماع علمای اسلام است. امیدوارم همگی در این کار موفق و پیروز باشید.

بار دیگر از همه شما عزیزان تشکر می کنم و سلام و درود به همه شما می فرستم.

قم ـ ناصر مکارم شیرازی

captcha