ضرورت و اهمیت حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس غیر قابل انکار است و هرچه گستره آن در عرصه بین المللی بیشتر شود، نتیجه آن نیز بیشتر می شود، لذا روز قدس باید در میان مسلمانان و افراد آزاده جهان به روز اعتراض همگانی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی تبدیل شود؛[1] زیرا این حرکت مردمی است که لرزه بر پیکره دشمنان انداخته [2] وپایه های رژیم صهیونیستی را متزلزل کرده است، لذا خروش مردم مسلمان ایران و دیگر جوامع اسلامی و اقشار مختلف مردم در سراسر جهان عامل به لرزه درآمدن پایه های این غده سرطانی است.[3]
روز قدس؛جنبش جهانی برای نابودی کامل اسراییل
بدیهی است عمر شکستهاى جنگى اسرائیل روز به روز کوتاهتر مىشود و بر همگان اثبات شده است افسانه ارتش شکستناپذیر و گنبد آهنین و سرزمین امن و امان به کلى بر باد رفته و همه دنیا با نهایت تعجب دیدند که به دفعات موشکهاى مقاومت اعماق اسرائیل را هدف قرار مىدهد و هواپیماى جاسوسى مىتواند تا عمق آن پیشروى کند.[4]
از سوى دیگر حمایت بىقید و شرط آمریکا از جنایات اسرائیل این کشور را روزبهروز در صحنه جهان منفورتر مىکند که باید بهاى سنگینى برای آن بپردازند.[5]
هم چنین همه دنیا دریافتند که تنها حامى مردم مظلوم فلسطین در عمل که از هیچگونه کمکى مضایقه ندارد ایران است در حالى که در طول سال های اخیر سران مرتجع عرب فقط حرف زدهاند، به این ترتیب اتحادیه عرب و گروههاى وابسته که با پولهاى سعودى و... تغذیه مىشدند، کاملا رسوا شدند و به این ترتیب نظام جمهورى اسلامى ایران به عنوان تنها یار وفادار مسلمانان مظلوم شناخته شد و این افتخار بزرگى است براى ما.[6]
لذا شور و غوغايى در جهان بر ضّد اسرائيل متجاوز و خونخوار برپا شده و عليرغم سكوت مرگبار حاميان اسرایيل مخصوصآ آمريكا و عدهاى از سران كشورهاى عربى٬ سيل اعتراضات مردمى به سوى اسرایيل غاصب سرازير شده است.[7]
با این تفاسیر اعلامیه قاطع امام خمینی(ره) درباره اختصاص آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در سراسر کشورهای اسلامی و دیگر جوامع بشری به «روز قدس و نجات فلسطین» و دعوت عام از همه قشرهای مسلمان و دیگر جوامع بین المللی برای اعلام همبستگی هر چه بیشتر در این راه، آغاز گامهای عملی برای درهم شکستن کامل رژیم صهیبونیستی است.[8]
لذا سزاوار است روز جمعه،با خروش برضّد جنايات اسرائيل آيد و ثابت كنيم كه اين بار نيز بازنده اصلى اسرائيل است كه بايد طعم تلخ شكست ، توأم با منفوريت در سراسر جهان بچشد.[9] زیرا راهپیمایی روز قدس ضربهای بر پایههای موجودیت اسراییل غاصب است و با راهپیمایی هر ساله مسلمانان در روز قدس دگرگونی و شکست اسراییل پیدا میشود.[10]
روز قدس آغاز فصل جدید در مبارزه برای آزادی فلسطین
گفتنی است هرگز مسلمانان جهان با نیروی عظیم معنوی خود که راهگشای بزرگ ترین مشکلات، در آغاز اسلام و عصر پیامبر(ص) بوده به میدان دعوت نشده اند، و هنوز آن قدرت عظیم ملتهای مسلمان، که در کوره ایمان به خدا تصفیه و آب دیده و آتشین شده باشد، به نیروهای دولتهای عربی افزوده نشده، و عیب کار نیز همین است!.[11]
حال آنکه می توان با استفاده از نمونه زنده«انقلاب بر پایه معنویت اسلام و ایمان مذهبی» که در انقلاب اسلامی ایران تجربه شد به مبارزه با صهیونیسم جهانخوار و حامیانش برخاست و با همان فرمول و روشی که ایران از بند رژیم پهلوی آزاد شد فلسطین را آزاد کرد.[12]
آری، می توان این برنامه را به سرزمین های اشغال اسلامی در قدس و فلسطین کشانید و با همان قاطعیت از نیروی همه مسلمانان جهان استفاده کرد، و این غده سرطانی را از میان برداشت.[13]
و گام نخستین آن اعلام آخرین جمعه رمضان به عنوان روز قدس و نجات فلسطین است تا دلهایی که در پرتو فریضۀ این ماه بزرگ نور و صفا و قدرتی یافته به هم نزدیک شوند، و از چهار گوشه جهان در یک روز معین یک صدای عظیم برخیزد، دیگر سخن از ارتش های عربی ، رجال سیاسی و معامله گر این کشورها در میان نیست بلکه سخن از صدای آزادی فلسطین و آزادی بیت المقدس، از سوی صدها میلیون جوان رزمنده مسلمان است که یک صدا ازادی سرزمین های اشغال شده را می خواهند، از اندونزی گرفته تا دورترین نقطه صحرا در آفریقا، و حتی این صدا از قسمتهای از آمریکا و اروپا نیز بلند خواهد شد.[14]
این بار سخن از همان نیروی عظیمی است که گوشه ای از آن در ایران، قدرت افسانه ای شاه را در هم شکست و ابرقدرتهای جهانی را که پشتیبان او بودند غافل گیر ساخت و به زانو در آورد، لذا روز قدس آغاز فصل جدیدی از مبارزه برای آزادی فلسطین است که وسعت این میدان در پنج قاره و تمام نقاطی است که هر انسان دارای وجدان بیدار و آگاه در آن زندگی می کنند.[15]
راهپیمایی روز قدس؛ رمز ماندگاری مسئله فلسطین
اين كه ظلم ظالمان به بوته فراموشى سپرده شود به نوبۀ خود عینیت با ظلم و ظالم است؛[16]زیرا تقوى مساوى است با احساس مسئوليت در برابر پروردگار، عدم بى تفاوتى نسبت به جامعه و عقايد مردم، از بى رنگى درآمدن و جامه صبغة اللهى پوشيدن «صِبْغَةَ اللّه صبْغَةً».[17]،[18]
بدیهی است خداوند حكيم و رحيم، انسان را براى هدف والايى آفريده است و اگر قرار باشد تا آخر دنيا وضع كنونى ادامه يابد؛ ظالمان بر اوضاع مسلط باشند، احكام الهى به فراموشى سپرده شود و ظلم و فساد و قتل و جنايت در مقياس هاى وسيع جهانى حكمفرما گردد، به يقين چنين امرى با حكمت خداوند درباره آفرينش انسان سازگار نيست.[19]
لذا تا زمانى كه گروهى از انديشمندان متعهد و مسئول وجود دارد كه در برابر مفاسد ساكت نمى نشينند، و به مبارزه بر مى خيزند، و رهبرى فكرى و مكتبى مردم را در اختيار دارند اين جامعه به تباهى و نابودى كشيده نمى شود.اما آن زمان كه بى تفاوتى و سكوت در تمام سطوح حكم فرما شد و جامعه در برابر عوامل فساد بى دفاع ماند، فساد و به دنبال آن نابودى حتمى است.[20]
حال نزدیک 40 سال است که مسلمین جهان آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را طبق ابتکار امام راحل(قدسسرهالشریف) به عنوان روز جهانی قدس میشناسند و با راهپیمایی پرشکوه خود اجازه نمیدهند مسأله فلسطین به فراموشی سپرده شود، هر چند دشمن صهیونیستی با تمام قوا سعی در این امر دارد تا اشغال سرزمینهای مسلمین مخصوصاً سرزمین بیتالمقدس به رسمیت شناخته شود.[21]
لیکن با نهایت تأسف بعضی از دول اسلامی از ترس صهیونیستها یا به سبب رابطۀ ننگین با آمریکا به ملت خود اجازۀ راهپیمایی نمیدهند و از این نظر به آنها ظلم و ستم میکنند، ولی خوشبختانه رسانهها پیام ملتهای بیدار را به دنیا میرسانند [22]لذا جوامع اسلامی و دیگر جوامع بشری با حضور خود در صحنه اجازه نخواهند داد که مساله فلسطین و قدس به فراموشی سپرده شود.[23]
تأثیر راهپیمایی روز قدس و حمله موشکی به داعش در امنیت منطقه
نعمت «امنيت » نخستين شرط براى زندگى و سكونت انسان در يك منطقه است.[24]لذا اسلام مى خواهد در جوامع اسلامى امنيت كامل حكم فرما باشد[25]، لیکن داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری به عنوان ابزاری برای ایجاد نا امنی در منطقه مورد استفاده قدرت های استکباری قرار می گیرند تا امنیت را برای اسراییل و غربی ها به ارمغان بیاورند.[26]
حال آيا سزاست كه متجاوزان به حريم امنيّت مردم به ویژه در سوریه و عراق.. كه منطقه اى را با جنايات خود نا امن كرده اند در امان باشند، ولى قربانیان تروریسم در اضطراب و دلهره و ترس به سر ببرند و امنيّت براى آنها تبديل به يك رؤيا شود!.[27]
تردیدی نیست که مساله داعش و تکفیری ها پیش از آنکه برای جهان بشریت مهم باشد مشکل مهمی برای جهان اسلام شده است و ائتلاف ضد داعش برای اسلام خطرناک است چراکه بعضی از اعضای این ائتلاف شریک دزد و رفیق قافله هستند. برخی از اعضای همین ائتلاف، نفت های داعش را که از چاه های نفتی شمال عراق استخراج کرده بودند به قیمت ارزان از آنها خریده اند و متاسفانه برخی دیگر از اعضای ائتلاف نیز هنوز به داعش کمک تسلیحاتی می کنند. [28]
لذا مبارزه با تروريسيم دروغی است در عصر کنونی که از سوی آمریکا و متحدانش مطرح شده است؛ در واقع با اين جمله ناامنى عجيبى در منطقه ايجاد كردند و با پررويى تمام مى گويند كه ما به اين وسيله امنيّت ايجاد كرده ايم، در حالى كه حمایت آنها از جریانات تکفیری به ویژه داعش شرم آور است.[29]
حال با این تفاسیر بدیهی است راهپیمایی امسال بعد از اصابت موشک های سپاه پاسداران که قلب مقرّ تروریست ها را با موفقیت کامل نشانه گرفت و آن را در هم کوبید مفهوم دیگری دارد.[30]
لذا برخلاف پندار افراد ساده لوح، این راهپیمایی و آن حملۀ موشکی در امنیت منطقه بسیار مؤثر است، زیرا همه فهمیدند هرگونه جنگ طلبی خواه در شکل مسخره ناتوی عربی باشد و یا هر شکل دیگر هزینۀ بسیار گزافی دارد که نمی توانند آن را تحمل کنند.[31]
راهپیمایی روز قدس؛ نماد حمایت از مظلومان
اسلام براى حمايت از مظلوم و نجات وى از چنگال ظالم، به مسلمانان دستور مى دهد كه با ظالم بجنگند؛ حتّى اگر مظلوم غير مسلمان باشد.[32]
بنابر آیۀ شریفۀ«وَمَا لَكُمْ لَاتُقَاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنْكَ وَلِيّاًوَاجْعَل لَّنَا مِنْ لَّدُنْكَ نَصِيراً؛[33] چرا در راه خدا، و (براى رهايى) مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمى كنيد؟! همان افراد (ستمديده اى) كه مى گويند: «پروردگارا! ما را از اين شهر (مكّه) كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر (و رهايى ببخش)؛ و از سوى خود، براى ما سرپرستى قرار ده؛ و از جانب خود، يار و ياورى براى ما مقرر فرما».[34]
لذا اگر ملّت سرافراز ايران شعار حمايت از ملت مظلوم فلسطين و ديگر ملّتهاى مورد ظلم و ستم ستمگران را سر مى دهد جاى تعجّب نيست، چرا كه به مضمون کلام وحی عمل مى كند. و بايد به نداى هر مظلومى در هر كجاى جهان از آمريكا گرفته تا آفريقا و از اروپا گرفته تا آسيا و استراليا لبيك گفت، و در حدّ وسع و امكانات به يارى آنها شتافت، و آنان را از چنگال ستمگران و استثمارگران نجات داد، تا جرأت تكرار ظلم را نداشته باشند. تعجّب از بعضى دولتهاى اسلامى است كه بر خلاف آيه شريفه مورد بحث نه تنها از مسلمانان تحت ظلم و ستم فلسطين حمايت نمى كنند، و آنها را از چنگال صهيونيسم اشغالگر ظالم نجات نمى دهند، بلكه با دشمنان آنها رابطه برقرار كرده، و مبادله سفير نموده، و براى برچيدن حكومت مردمى مردم مظلوم فلسطين دست در دست يهوديان ظالم مى گذارند.[35]
بر همين اساس، ما معتقديم كه تمام كشورهاى اسلامى، به هر شكل ممكن، بايد به فلسطين مظلوم كمك كنند و شرّ اسرائيل غاصب و ظالم، كه هر روز ظلم و جنايت تازه اى مى آفريند، و عرصه را بر مسلمانان مظلوم آن ديار تنگ كرده، رفع نمايند. وگرنه بدون شك در پيشگاه خداوند مسؤوليّتى بس سنگين خواهند داشت.[36]
در این میان روز قدس روز وفاداری مسلمانان به قدس شریف و حمایت از مظلومان فلسطینی و اعلام بیزاری از غاصبان و پشتیبانان غاصبان است.[37]
سخن آخر
در خاتمه باید تأکید کرد روز قدس روز وحدت مسلمین و پیروزی بر دشمنان است لذا همه در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کنند[38].
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir
[1] بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد انتفاضه و قدس؛ ۲۴ /5/ ۱۳۹۱.
[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ شبستان امام خمینی ( ره) ؛حرم حضرت معصومه (س )؛ 2/6/1390.
[3] همان.
[4] متن بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛6/9/1391.
[5] همان.
[6]همان.
[7] متن بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛27/4/1393.
[8] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ روزنامۀ کیهان؛25/5/1358.
[9] متن بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛27/4/1393.
[10] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛11/5/1392.
[11] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ روزنامۀ کیهان؛25/5/1358.
[12] همان.
[13] همان.
[14] همان.
[15] همان.
[16] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص22.
[17] سورۀ بقره؛آيه 138.
[18] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص23.
[19] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 13 ؛ ص609.
[20] تفسير نمونه ؛ ج 9 ؛ ص274.
[21] متن پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛31/3/1396.
[22] همان.
[23] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛11/4/1395.
[24] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 2 ؛ ص512.
[25] تفسير نمونه ؛ ج 22 ؛ ص186.
[26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛16/7/1393.
[27] والاترين بندگان ؛ ص110.
[28] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛16/7/1393.
[29] مشكات هدايت ؛ ص150.
[30] متن پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛31/3/1396.
[31] همان.
[32] از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) ؛ ص75.
[33] سورۀ نساء؛آیۀ75.
[34] از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) ؛ ص76.
[35] همان.
[36] آيين رحمت ؛ ص74.
[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛مدرسۀ امام کاظم (ع)؛9/4/1395.
[38] متن پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛31/3/1396.