کاندیداها با سخنان امروز خود فردا را خراب نکنند/ صحنه رقابت انتخابات نباید به عداوت تبدیل شود

کاندیداها با سخنان امروز خود فردا را خراب نکنند/ صحنه رقابت انتخابات نباید به عداوت تبدیل شود


ما از مردم در این انتخابات دو کار را انتظار داریم: اول این که صحنه رقابت انتخابات را تبدیل به عداوت نکنند؛ دیگر این که حضور مردم در پای صندوق های رأی باید دشمن شکن باشد.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام گفتند: آرامش غنیمت بزرگی بوده و سلب آرامش غرامت سنگینی دارد.
ایشان افزودند: یکی از مشکلات مهم در دنیای امروز کمبود آرامش است. نسبت به گذشته آرامش بسیار کمتر شده است، یکی از اطبا بیان می کرد که 70 درصد مردم دچار استرس و افسردگی هستند، یکی از عوامل سلب آرامش حرص بر دنیا و مال و مقام است؛ حریص بودن آرامش انسان را از بین می برد.
معظم له عامل دیگر سلب آرامش را بی اعتمادی دانستند و اظهار داشتند: وقتی مردم به یکدیگر اعتماد نداشته باشند آرامش نخواهند داشت، وقتی همه از یکدیگر بترسند و کسی جرأت نکند مال خود را به دست دیگری بدهد چنین مشکلی ایجاد می شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: زندگی ماشینی عامل دیگر سلب آرامش است که آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک های سنگین از جمله مشکلات آن است، فقط ماشین تولید می کنند و می فروشند در حالی که باید به ازای ماشین ها خیابان و راه درست شود.
ایشان با بیان این که مهم ترین عامل عدم آرامش ضعف ایمان است، ابراز داشتند: خداوند در دل های با ایمان آرامش ایجاد می کند، ایمان سبب می شود که انسان احساس تنهایی نکند و بداند که تکیه گاهی بسیار قدرتمند دارد، انسان با ایمان می داند که اگر در برابر مشکلات صبر کند اجر بسیار دارد و هر زمانی که مشکلی پیدا کند ذکر خدا را می گوید و آرام می شود.
معظم له با تبریک سالروز ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنوان کردند: یکی از عوامل آرامش انتظار ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، امید و انتظار به ظهور انسان را آرام می کند، چیزی که به جوانان و ایثارگران در جنگ تحمیلی آرامش می داد ارتباط با خدا واهل بیت علیهم السلاک و انتظار ظهور بود. اگر انسان تمام دنیا را داشته باشد اما از آرامش بهره ای نبرد فایده ای ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به انتخابات پیش رو خاطرنشان کردند: ما از مردم در این انتخابات دو کار را انتظار داریم، اول این که صحنه رقابت انتخابات را تبدیل به عداوت نکنند. دشمن بذر عداوت را در تبلیغات انتخاباتی می پاشد که بعدا نتوانیم با هم زندگی کنیم، بعد از انتخابات و هرکس که انتخاب شد می خواهیم دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم و در برابر هجوم دشمن خارجی بایستیم.
ایشان اضافه کردند: اگر بذر عداوت و اختلاف را امروز بپاشیم و فردا کینه ها در سینه ها باقی بماند نمی توانیم دست به دست یکدیگر بدهیم و مملکت را از مشکلات رهایی ببخشیم، نباید تعبیراتی صورت گیرد که سبب عداوت و دشمنی شود، همه کاندیداها باید زبان خود را حفظ کرده و رعایت کنند، باید بدانند که فردایی وجود دارد و فردا را خراب نکنند.
معظم له گفتند: کدام عقلی اجازه می دهد که رقابت را تبدیل به عداوت کنیم و فردا مقابل یکدیگر جبهه گرفته، کارشکنی کنیم و نگذاریم کارها پیش رود. مسیر انتخابات باید مسیر محبت، ادب، دوستی، اتحاد و صمیمیت باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: مسأله دیگر این است که حضور مردم در پای صندوق های رأی باید دشمن شکن باشد؛ ممکن است کسی دین و مذهبی نداشته باشد اما به کشور علاقه دارد و دوست دارد که مملکت امنیت داشته باشد و پیشرفت کند از این رو باید پای صندوق رأی بیاید تا دشمن مأیوس شود.
ایشان تأکید کردند: بنده نسبت به هیچ از کاندیداها اظهار نظر نکرده و نخواهم کرد و هر کدام از آن ها هرچه نوشتند و گفتند یا می گویند خلاف و اشتباه است، بنده مطلقا نگفته و نمی گویم و مصحلت هم نیست، این که به چه کسی رأی می دهم خود و خدای من می داند و حتی به نزدیکان خود هم نگفته ام.
معظم له با اشاره به تحولات اخیر بحرین اظهار داشتند: اخیرا آل خلیفه مجددا فشار بر شیعیان را تشدید کرده و دوباره صحبت از محاکمه شیخ عیسی قاسم می کند و می خواهند فشار بیاورند. حکام بحرین باید سر عقل بیایند، این حکام باید بدانند و تجربه نشان داده که چنین فشارهایی نتیجه عکس می دهد و مردم را مصمم تر می کند، ممکن است که اگر فشارها بیشتر شود رشته از دست آن ها خارج شود و تظاهرات مسالمت آمیز تبدیل به تظاهرات دیگری شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز داشتند: حکام بحرین باید درد مردم را ببینند و خواسته های آنان را بدانند، خواسته های مردم چیز زیادی نیست؛ از این رو این خواسته ها را باید عمل کنند و بر شیعیان فشار نیاورند، چشم تمام شیعیان دنیا به آنجا دوخته شده که بیینند نتیجه چه می شود، از این رو حکام بحرین نباید کینه و عداوت صدها میلیون نفر را به خود بخرند، مسیر در بحرین باید تغییر کند هرچند که آمریکا و عربستان سعودی اجازه نمی دهد و می خواهند دشمنی و عداوت وجود داشته باشد.
ایشان با اشاره به حادثه دردناک معدن گلستان، توجه به کارگران مظلوم معدن را ضروری دانستند و عنوان کردند: این کارگران مظلوم کار بسیار سختی دارند اما شنیده ایم حقوق آن ها زیر یک میلیون است، در حالی که باید این افراد چند برابر کارکنان دیگر حقوق بگیرند، جان آن ها در معرض خطر است و هزار و 800 متر زیر زمین باید کار کنند.
معظم له خاطرنشان کردند: گفته می شود چندین ماه است که بخش خصوصی حقوق این کارگران معدن را نداده اند؛ عجب انصافی است! چرا به این موارد رسیدگی نمی شود؟ باید یقه کسی را که از این معدن استفاده می کند و سرمایه می اندوزد بگیرند و حقوق کارگران را زنده کنند، خانواده های کارگران معدن به ویژه کسانی که اخیرا جان باختند باید حمایت شوند. چه بی انصافی هایی در گوشه و کنار می شود و کسی خبر ندارد و وقتی حادثه ای پیش می آید معلوم می شود که چه خبر است؛ مسؤولان نباید نسبت به این مسائل بی تفاوت باشند.

captcha