واکاوی ریشه های تاریخی قیام عاشورا از منظر معظم له

واکاوی ریشه های تاریخی قیام عاشورا از منظر معظم له


حادثۀ خونین کربلا؛ در سایۀ دشمنی بنی امیه با بنی هاشم / کینۀ اموی نسبت به اسلام؛ منشأ عاشورای حسینی / حكومت جنايت‏بار و استبدادی يزيد؛ شاخصۀ کلیدی قیام عاشورا‌

بی تردید حوادث تاريخى را نمى ‏توان جداى از يكديگر مورد مطالعه قرار داد؛ در حقيقت، يك حادثه تاريخى چه كوچك و چه بزرگ، ريشه‏ اى در گذشته دارد.[1]

حادثه بزرگى همچون حادثه عاشورا نيز از اين قاعده مستثنا نيست و نمى ‏توان آن را فقط در ظرف تحققش، يعنى سال 61 هجرى، مورد تحليل و بررسى قرار داد؛[2] زیرا چگونه مى‏توان باور كرد، امت اسلامى، فرزند پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، تنها بازمانده خمسه طيبه و جگرگوشه فاطمه زهرا عليها السلام را به آن صورت فجيع به شهادت برساند؛ به كودك و پير و جوان و زن و مرد اين خانواده رحم نكند؛ جمعى را از دم تيغ بگذراند و جمعى ديگر را به اسارت برد و از هيچ ستمى در حق آنان دريغ نورزد.[3]

از اين رو لازم است، براى شناسايى ريشه‏ هاى حادثه محرم سال 61 هجرى و علل و عوامل اصلى تشكيل دهنده آن، سال‏ها به عقب برگرديم چرا كه در سال‏هاى نسبتا طولانى، حوادثى دست به دست هم داده است كه هر يك در پيدايش آن حادثه بزرگ سهمى به سزا داشته‏ اند.[4]

حادثۀ خونین کربلا ؛در سایۀ دشمنی بنی امیه با بنی هاشم

دشمنى ديرينه بنى‏ اميه با بنى‏ هاشم‏ از جمله ريشه‏ هاى اين حادثه عظيم به شمار می رود؛ واقعيت‏ هاى تاريخى نشان مى‏ دهد با اين‏كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله خود از قبيله قريش بود ولى سر سخت‏ ترين دشمنان اسلام نيز از همين قبيله برخاسته ‏اند.[5]

دو تيره بنى‏ هاشم و بنى ‏اميه كه خونين ‏ترين برخوردها بين آنان رخ داده است، از همين قبيله بودند، مهمترين اختلافات اين دو طايفه  ناشى از بزرگى و عظمت چشم‏گير بنى‏ هاشم از يك سو، و تحمل حقارت و بدنامى بنى‏ اميه از طرف ديگر است.[6]

آراستگى به علم و فضيلت‏، برخوردارى خاندان بنى‏ هاشم از معنويت آشكار،آنان را در سطحى قرار داد که درخت «نبوت» و «امامت» در خاندان آنان غرس شد و خانه‏ هايشان محل آمد و شد فرشتگان الهى گرديد و علوم و معارف از آنان سرچشمه گرفت،[7]هم چنین پاكى و تقوا و اصالت خانوادگى‏ بنی هاشم که آيه تطهير[8] در شأن سران و بزرگان آنان نازل می شود،[9]و شايستگى‏ هاى فردى[10]‏ از جمله امتیازات بنی هاشم به شمار می آید لذا آنان همواره مورد حسادت و بغض رقيبان خود از بنى‏ اميه قرار داشتند.[11]

لیکن با ظهور اسلام يك باره بغض و كينه‏ هاى ديرينه بنی امیه تركيد،[12]و آنان با تمام‏ قدرت به مبارزه با اين آيين تازه برخاستند،[13]لیکن پس از فتح مکه توسط پیامبر و شکست خفت بار ابوسفيان رئيس طايفه بنى ‏اميه، به شدت كينه پيامبر صلى الله عليه و آله و بنى‏ هاشم را علاوه بر كينه ‏هاى موروثى سابق در دل گرفتند.[14]

بنابراين، تعجب نمى‏ كنيم اگر ببينيم حادثه خونين كربلا به دست همين طايفه رقم خورده است و يزيد پس از داستان كربلا با صراحت از انتقام گرفتن از بنى‏ هاشم سخن گفت.[15]

کینۀ اموی نسبت به اسلام؛ منشأ عاشورای حسینی

يكى ديگر از ريشه ‏هاى ماجراى خونين كربلا، انتقامى بود كه بنى ‏اميه از شكست‏ هاى خود در زمان رسول خدا عليه السلام مى‏ گرفتند،[16] شكست سخت بنی امیه از مسلمانان در جنگ معروف بدر؛ به نحوی بود که بنى‏ اميه همچنان كينه «بدر» را در دل داشته و در پى انتقام از اسلام بودند.[17]

هم چنین نقش اميرمؤمنان على عليه السلام در شكست مشركان قريش‏ ، به گونه ای رقم خورد که بنی امیه منتظر فرصتى جهت انتقام‏ گيرى از بنى‏ هاشم بودند.[18]

لذا وقتى كه امام حسين عليه السلام، روز عاشورا در برابر سپاه يزيد قرار گرفت و فرمود:براى چه مرا مى‏ كشيد؟ آيا حقى را ترك كرده ‏ام؟ يا سنتى را تغيير داده ‏ام؟ جمعى پاسخ دادند: جنگ ما با تو به علت بغض و كينه ‏اى است كه از پدرت على علیه السلام داريم؛ چرا كه او در جنگ بدر و حنين اجداد ما را كشته است.[19]

اینچنین است که وقتی سرهاى مقدس شهيدان كربلا را وارد مجلس يزيد ساختند، يزيد در حالى كه با چوب­ دستى خود بر لب و دندان امام حسين عليه السلام مى‏زد، اين اشعار را مى‏ خواند:«... امروز كيفر ماجراى بدر را به آنان داديم و همانند بدر با آنان معامله كرديم و در نتيجه برابر شديم!..»و یا می گفت« يوم بيوم بدر؛ امروز روزى است در برابر روز بدر».[20]،[21]

حكومت جنايت‏بار و استبدادی يزيد؛ شاخصۀ کلیدی قیام عاشورا

از جمله حوادثى كه به ماجراى خونين كربلا ختم شد، بدست گرفتن خلافت توسط يزيد بن معاويه بود.[22]حوادثى كه از سقيفه شروع شد و هر دوره ‏اى بيش از گذشته سبب تقويت «جبهه اموى» و منافقان گرديد، در نهايت كار را به آن‏جا رساند كه با نهايت تأسف خلافت مسلمين به دست يزيد فاسد، شراب‏خوار و هوس‏باز افتاد.[23]

مجموعه فسادهاى اخلاقى و انجام كارهاى سبك و جلف توسط به اصطلاح خليفه مسلمين! (يزيد بن معاويه) در عبارت كوتاهى از ابن كثير مورخ و دانشمند متعصب و معروف اهل سنت چنين آمده است:«يزيد به نوازندگى، شراب‏نوشى، خوانندگى، شكار، به خدمت گرفتن غلامان و كنيزان خنياگر(آواز خوان )، سگ‏ بازى و به جان هم انداختن قوچ‏ ها، چهار پايان و بوزينه ‏ها شهرت داشت. هر بامدادان مست و مى زده بر مى ‏خاست. او بوزينه‏ اى را بر پشت اسب زين شده ‏اى سوار مى‏ كرد و  می گرداند و بر بوزينه و غلامان، كلاه ‏هاى زرين مى‏ پوشانيد و هنگامى كه بوزينه‏ اش مرد، بر او اندوهگين شد».[24]

يزيد در ابتداى حكومت خويش نامه ‏اى به «وليد بن عتبه» والى مدينه نوشت و از وى خواست به هر قيمتى كه شده از امام حسين عليه السلام، عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير براى او بيعت بگيرد.[25]،[26]

مطابق نقل «ابن عثم» هنگامى كه يزيد از خوددارى امام حسين عليه السلام و عبدالله بن زبير آگاه شد، نامه ديگرى به وليد نوشت و در آن تأكيد كرد كه در صورت امتناع حسين عليه السلام از بيعت، سرش را براى من بفرست، تا جوايز فراوانى نصيب تو شود.[27]، با امتناع امام عليه السلام از بيعت و حركت به سمت مكه و كوفه، در نهايت كار به حادثه كربلا ختم شد[28].

سخن آخر

در خاتمه باید گفت يزيد در مدت كوتاه خلافتش، جنايت بزرگ عاشوراى سال 61 هجرى را پديد آورد. که نفرين تمام نفرين كنندگان جهان بر او باد!،[29] لیکن دشمنى ديرينه بنى‏ اميه با بنى‏ هاشم‏[30]،كينه‏ هاى متراكم شده در دل امويان و انتقام آنان از شكست‏ هاى خويش در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله؛[31] نقش سقيفه در پايه ريزى حكومت امويان،[32] شوراى انتصابى عمر، و به قدرت رسيدن عثمان‏[33]؛ پيامدهاى خلافت عثمان و نقش آن در تحكيم قدرت بنى‏ اميه‏؛[34] توطئه‏ ها در عصر اميرمؤمنان عليه السلام‏؛[35] شكل‏ گيرى توطئه ‏ها در عصر امام مجتبى عليه السلام‏[36]و دوران بيست ساله خلافت معاويه‏[37] نیز از دیگر عوامل زمينه‏ ساز ماجراى خونین كربلا به شمار می رود.[38]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir


[1] عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص93.

[2] همان.

[3] همان.

[4] همان؛ص94.

[5] همان؛ص95.

[6] همان.

[7] همان؛ص98.

[8] سورۀ احزاب؛آیۀ33.

[9] عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه  ‏ها، رويدادها، پيامدها ؛؛ص99.

[10] همان؛ص100.

[11] همان؛ص98.

[12] همان؛ص102.

[13] همان؛ص103.

[14] همان؛ص104.

[15] همان.

[16] همان؛ص105.

[17] همان؛ص106.

[18] همان.

[19]  فقالوا: بل نقاتلك بغضا منا لأبيك و ما فعل بأشياخنا يوم بدر و حنين ...( موسوعة كلمات الامام الحسين، ص 492؛ معالى السبطين، ج 2، ص 11).

[20]  مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 123.

[21] عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه ‏ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص110.

[22] همان ؛ ص211.

[23] همان.

[24]  البداية و النهاية، ج 8، ص 239.

[25] « ... أما بعد! فخذ حسينا وعبدالله بن عمر و عبدالله بن الزبير بالبيعة أخذا شديدا، ليست فيه رخصة، حتى يبايعوا»؛( تاريخ طبرى، ج 4، ص 250 و كامل ابن اثير، ج 4، ص 14).

[26] عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص218.

[27] « ... وليكن مع جوابك إلى رأس الحسين بن على، فإن فعلت ذلك فقد جعلت لك أعنة الخيل، و لك عندي الجائزة و الحظ الأوفر؛( فتوح ابن اعثم كوفى، ج 5، ص 26).

[28] عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه ‏ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص218.

[29] همان ؛ ص223.

[30] همان؛ص95.

[31] همان؛ص113.

[32] همان؛ص115.

[33] همان؛ص127.

[34] همان؛ص132.

[35] همان؛ص141.

[36] همان؛ص155.

[37] همان؛ص161.

[38] همان.

برچسب ها :
captcha