سعودی ها با مقدسات اسلامی بازی سیاسی می کنند/ عربستان لیاقت مدیریت حج و حرمین شریفین را ندارد

سعودی ها با مقدسات اسلامی بازی سیاسی می کنند/ عربستان لیاقت مدیریت حج و حرمین شریفین را ندارد


از نظر منطق قرآن مدیریت حج باید به همه تعلق داشته باشد چه آنهایی که ساکن هستند و چه آنهایی که از دیگر نقاط و سایر کشورها اعزام می شوند‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بر ضرورت تکیه به ظرفیت های درونی تاکید کرده و فرمودند: ملتی که وابسته به اغیار باشد همیشه سر به زیر است.
ایشان با تاکید بر این که مسلمانان باید همیشه روی پای خود بایستند، تصریح کردند: اگر یک مملکت و ملت روی پای خود بایستد همیشه سر فراز و عزیز است، اما اگر محتاج دیگران شدند عزت نخواهند داشت.
معظم له افزودند: مبادله بین ملت ها وجود دارد که البته بر اساس نفع متقابل است نه دست اندازی به منابع دیگران.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با بیان نکات اخلاقی، بر لزوم پناه بردن به قرآن و آموزه های دینی تاکید و تصریح کردند: این روزها مسائل اخلاقی در معرض خطر است، رسانه های فاسد و مفسد، فضاهای مجازی منجلاب مانند جوانان را آلوده می کنند؛ در چنین شرایطی باید هم خودمان مراقب باشیم و هم دیگران را هشدار دهیم.
ایشان خواستار توجه بیشتر اساتید حوزه به بیان نکات اخلاقی شدند و فرمودند: بیان نکات اخلاقی در دروس باید به یک سنت عمومی در حوزه تبدیل شود، استادان محترم به این مساله توجه کنند و در هفته، روزی را به نکات اخلاقی اختصاص دهند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه درس خارج فقه خود با بیان این که امسال مسلمانان ایران بر اثر کارشکنی سعودی ها موفق به حج نشدند، فرمودند: من بارها گفته و تاکید کرده ام اداره حرمین شریفین نباید بر عهده عربستان سعودی باشد.
ایشان با بیان دلایل این امر اظهار داشتند: اولین دلیل این که حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان است، علمای اسلام اجماع کنند و گروهی که واقف به مسائل حج باشند را تعیین و حج و عمره و اداره حرمین شریفین را مدیریت کنند.
معظم له با یادآوری آیه ای از قرآن کریم، تصریح کردند: همه در بیت الله مساوی هستند این صریح قرآن است، از نظر منطق قرآن باید مدیریت به همه تعلق داشته باشند چه آنهایی که ساکن هستند و چه آنهایی که از دیگر نقاط و سایر کشورها اعزام می شوند.
ایشان وقوع حوادث غم بار و خونین را دومین دلیل بر ناتوانی سعودی ها در اداره حرمین شریفین دانست و فرمودند: تجربه نشان داده عربستان به تنهایی قادر به اداره حرمین شریفین و مراسم حج نیست. حوادث مرگبار سال گذشته را همه به یاد داریم، چرا باید این همه کشته در مسجد الحرام و منا بدهیم.
معظم له ابراز داشتند: در مراسم راهپیمایی اربعین که چندین برابر جمعیت می روند به دلیل مدیریت خوب، بحمدالله اتفاقی نمی افتد، اما در مراسم حج که از نظر تعداد جمعیت کمتر است، شاهد حوادث دردناکی بودیم.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: البته بی تدبیری سعودی ها تنها منحصر به سال گذشته نبود و در گذشته نیز به کرات شاهد وقوع رخدادهای تلخی بوده ایم؛ ما تاکید می کنیم که مدیریت سعودی ها به هر دلیلی قادر نیست این کار را انجام دهد.
ایشان تاکید کردند: باید این مساله در جوامع اسلامی مطرح شود که مدیریت حج و حرمین شریفین باید بر عهده مدیران همه جوامع اسلامی باشد تا جلوی این عوارض نا مطلوب را بگیرند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با انتقاد شدید از سیاسی کاری مقامات سعودی ادامه دادند:  امسال هیچ مساله ای جز مساله سیاسی مانع حج ایرانیان نشد، آنها در عراق، یمن و سوریه شکست خوردند، می خواهند انتقام آن را در حج بگیرند، شرایطی می گذارند که از نظر ما قابل قبول نیست.
ایشان خطاب به مقامات سعودی خاطرنشان کردند: مگر حرمین شرفین، کعبه، مکه و مدینه ملک شخصی شما است که این گونه رفتار می کنید؟ این اماکن مقدسه متعلق به عموم مسلمانان است.
معظم له از انجام مطالعاتی در زمینه مدیریت حرمین شریفین خبر دادند و فرمودند: در این زمینه مطالعاتی انجام شده و اساسنامه ای در حال تکمیل و در صدد ارائه به علما و اندیشمندان جهان اسلام است تا ان شاءالله این وضع نابسامان سامان پیدا کند.
ایشان در پایان ضمن دعا برای حل مشکلات جهان اسلام تاکید کردند: امیدوارم خدای متعال ریشه کسانی که با مقدسات اسلامی بازی سیاسی می کنند را قطع بفرماید.

برچسب ها :
captcha