سخنرانی آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه

سخنرانی آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه


تنها راه بازگشت به عظمت اسلامی گفتمان اجتهادی و عقلانی است/ از بازتولید اندیشه های تکفیری غافل نباشیم‌

امام جمعه قم گفت: گفتمان اجتهادی و عقلانی و پرهیز از تفسیر به رأی تنها راه بازگشت به عظمت اسلامی است.

 به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز، آیت الله علیرضا اعرافی در این همایش اظهار کرد: این اجتماع باشکوه در قم و زیر نظر مراجع تقلید، نشان دهنده اهتمام حوزه علمیه و علمای اسلام برای رفع خطر تکفیری ها و رنج هایی است که امت اسلامی از آن رنج می برند.

وی با بیان اینکه در مورد علل پیدایش جریان های تکفیری سخن فراوان است افزود: از دیدگاه های مختلف می توان به این عوامل نگاه کرد و تقسیم بندی گسترده ای برای آن در نظر گرفت.

امام جمعه قم با بیان اینکه دسیسه ها و توطئه های بیگانگان به عنوان عوامل خارجی در این زمینه دخیل بوده اند گفت: عللی تاریخی، فرهنگی و سیاسی در داخل جهان اسلام نیز می تواند برای این منظور مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به علل معرفتی و بنیادین فکری در پیدایش و رشد جریان های افراطی و تکفیری ابراز کرد: جهان اسلام بعد از هجمه های غرب و استعماری که در لایه های گوناگون شاهد آن بودیم، به سمت بیداری حرکت کرد و نخبگان و جوانان مسلمان دریافتند باید به مجد و عظمت گذشته بازگردند ولی سوال اساسی این است که چگونه این هدف محقق می شود؟

آیت الله اعرافی با بیان اینکه سه گفتمان در این زمینه مطرح است، نخستین گفتمان را گفتمان روشن فکر مآبانه انحرافی و سکولاریستی عنوان کرد و ادامه داد: طی چند قرن گذشته در نقاط مختلف از دنیای اسلام، کسانی ظهور کردند که بازگشت به اسلام را در معیارهای تفکر غربی جستجو می کردند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به گفتمان دوم یعنی تحجر و برخورد غیر هوشمندانه با تکیه بر ظواهر یکسویه در طول دو قرن گذشته گفت: اوج این تفکر و گفتمان در داعش و سایر تکفیری ها قابل مشاهده است که در حرکت های خشونت طلبانه تجلی یافته است.

وی گفتمان سوم را مورد توجه قرار داد و افزود: گفتمان اجتهادی و عقلانی، انقلابی بودن و تمسک به مبارزه و پرهیز از تفسیر به رأی تنها راه بازگشت به مجد و عظمت اسلامی است.

آیت الله اعرافی به طراحی های راهبردی غربی ها برای اختلاف افکنی در جهان اسلام خاطرنشان کرد: البته در داخل نیز اگر تفسیر صحیحی صورت نگیرد حتی برداشت های مختلف از توحید می تواند عاملی برای اختلاف انگیزی باشد.

دبیر علمی همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز ادامه داد: نبود معیارهای فکری و کلامی مناسب، زمینه را برای توطئه های خارجی فراهم می کند و اگر این تئوری ها را بر اساس مشترکات در داخل دنیای اسلام سامان دهی نکنیم، باز هم بستر زیادی برای نقشه های دشمنان فراهم می شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به نگاه خوشبینانه در مورد آینده جریان های تکفیری عنوان کرد: برخی می گویند این جریان ها به زودی از بین می روند ولی برخی هم نگاه بدبینانه ای داشته و بر این عقیده هستند که گسترش تکفیری ها به قدری زیاد است که از بین نخواهند رفت در عین حال نگاه سومی هم وجود دارد که می گوید این جریان ها زمانی به اتمام می رسند که با دیدگاه های دقیق علمی به آنها پرداخته شود و لازم است با ارزیابی دقیق، در راستای حذف آنها گام برداریم.

برچسب ها :
captcha