سخنرانی کمال الهلباوی عالم مصری

سخنرانی کمال الهلباوی عالم مصری


نیازمند حکمت و عقلانیت برای مقابله با تکفیری ها هستیم‌

یکی از علمای کشور مصر گفت: لازم است حکمت و عقلانیت بیشتری در مقابله با تکفیری ها بکار گرفته شود و علما و عقلای مسلمان برای تقابل فکری با افراطیون گردهم آیند.

به گزارش ستاد خبری همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز، کمال الهلباوی اظهار کرد: فرمایشات آیت الله العظمی مکارم شیرازی مرجع بزرگ جهان اسلام در آغاز به کار همایش خطرجریان های تکفیری، بسیاری از محورها را در بر داشت و نقاط بسیار مهمی را مد نظر قرار داد به همین دلیل از ایشان تشکر می کنیم.

این عالم مصری با بیان اینکه امروز تکفیری ها خطری واضح برای جهان اسلام و بشریت هستند، تاکید کرد: نیاز به حمایت های بیشتری داریم و باید حکمت و عقلانیت را برای مقابله با جریان های تکفیری به کار ببریم؛ همچنین باید کمیته هایی فعال در این زمینه تشکیل دهیم و مجموعه هایی کاری در همه کشورهای اسلامی و همچنین غربی که مساجد و مسلمانانی دارند فعال سازیم.

الهلباوی خاطرنشان کرد: این مجموعه های کاری متشکل از علمای اسلام می توانند وظایف مهمی از جمله مطالعاتی که آیت الله مکارم شیرازی پیشنهاد کردند را مورد توجه قرار دهند زیرا امروز خطرات فراوانی جهان اسلام را تهدید می کنند.

این عالم مصری عنوان کرد: امروز کتاب های مهمی توسط عالمان اسلامی به رشته تحریر درآمده که می تواند راهگشای ما در مقابله علمی با خطر جریان های تکفیری باشد.

وی با بیان اینکه لازم است مردان و زنان مسلمان را نسبت به اندیشه های تکفیری آگاه سازیم گفت: تکفیری ها جاهلانی هستند که زمینه علمی ندارند و برای همین، دست به جنایات گسترده می زنند بنابراین باید تیم های فکری برای بررسی خطرات آنها و چگونگی مقابله با اندیشه های خطرناکشان تشکیل شود.

الهلباوی بر لزوم راه اندازی شبکه ای تلویزیونی که علما و عقلای جهان اسلام در آن به آگاهی بخشی بپردازند را ضروری دانست و گفت: شبکه های تکفیری به دامن زدن به فتنه و اختلاف میان مذاهب مختلف اسلامی مشغولند.
این عالم برجسته مصری عنوان کرد: در گذشته این همکاری ها وجود داشته و امروز هم باید تعاملی سازنده میان علمای اسلام شکل بگیرد؛ در گذشته افرادی مانند شیخ شلتوت و طنطاوی خواستار وحدت میان مذاهب اسلامی شدند و گام هایی عملی در این زمینه برداشتند و توانستند مشارکت خود را با پیروان تشیع بیشتر کنند.

وی تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم کسانی با عنوان تکفیری، مذهبی را علیه مذهب دیگر بشورانند؛ مسلمانان زیادی هستند که با آگاهی لازم می توانند به مقابله علمی و فکری با جریان های افراطی بپردازند.

الهلباوی افزود: لازم است کمیته های مشترک میان علمای اسلام برای مقابله با جریان های تکفیری هر چه زودتر تشکیل شود تا به جنبه های سیاسی مذاهب اسلامی بپردازند و این ظرفیت ها را در برابر توطئه های آمریکا و دیگر کشورهای غربی فعال کنند.

این عالم مصری با بیان اینکه در کشورهای مختلف اسلامی، گروه های تکفیری فعال شده اند عنوان کرد: فقط ارتش و نیروهای مردمی در هر کشور هستند که می توانند با تروریست های تکفیری مقابله کنند و اثرات مخربشان را خنثی سازند.

برچسب ها :
captcha