بیداری اسلامی نویدبخش آینده درخشان برای مسلمانان است

بیداری اسلامی نویدبخش آینده درخشان برای مسلمانان است


اگر بیداری اسلامی به صورت صحیح استمرار یابد فصل تازه و جدید در زندگی مسلمانان گشوده خواهد شد، اما اگر خدایی ناکرده دشمن بتواند آن را با ایجاد تنازع داخلی بشکند فرصت مهمی از دست خواهد رفت‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار آیت الله محسن اراکی دبیرکل جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان اینکه مساله تقریب الان به یک مساله حیاتی برای تمام مسلمان تبدیل شده است، فرمودند: البته قبل از زمان آیت الله العظمی بروجردی حرکت های تقریبی وجود داشته است، از جمله کتبی که مرحوم شیخ طوسی نوشته است یا نوشته های مرحوم سید مرتضی و دیگر علما و بزرگان؛ مسیر این بزرگان مسیر فقه مقارن بوده و این خود حرکتی به سوی تقریب است.
ایشان با بیان این که ادبیات حاکم بر این کتاب ها ادبیات تقریبی است، افزودند: این بزرگان به این نکته توجه داشته اند و در زندگی شخصی خود نیز نزد علمای عامه می رفتند و از آنها مطالبی می گرفتند و به مذاهب مختلف فتوا می دادند، این کارها اقدامات تقریبی بوده است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به این که اهمیت تقریب امروز بیش از گذشته و از یک مساله مذهبی به مساله سیاسی نیز کشیده شده است، بیداری اسلامی را فرصتی طلایی برای رسیدن امت اسلام به اهداف مورد نظر دانست.
ایشان افزودند: اگر بیداری اسلامی به صورت صحیح استمرار یابد فصل تازه و جدید در زندگی مسلمانان گشوده خواهد شد، اما اگر خدایی ناکرده دشمن بتواند آن را با ایجاد تنازع داخلی بشکند فرصت مهمی از دست خواهد رفت.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر توجه به راهکارها در تقریب مذاهب، اطلاع رسانی صحیح و قوی را از جمله این راهکارها دانسته و افزودند: آنها تمام فعالیت خود را از طریق اطلاع رسانی غلط دنبال می کنند تا آتش خشم در دل مسلمانان شعله ور شود و ما را به جان هم بیندازند.
معظم له بیان داشتند: دستگاه اطلاع رسانی آنها از ما قوی تر است، ما باید هم در این جهت سرمایه گذاری کنیم و بدانیم که بدون این مهم کار مشکل خواهد شد.
ایشان افزودند: باید از فرصت ها و مناسبت هایی همچون حج، سمینارها و همایش ها استفاده شود و طرفین رودروی هم قرار گیرند تا بدانند آنچه دشمن می گوید دروغ است و آنها به دنبال سؤ استفاده هستند، نوشتن کتاب هایی در این زمینه نیز می تواند بسیار مؤثر باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید اهداف دشمن را برای مسلمانان تبیین کنیم، اظهار داشتند: اینها از بیداری اسلامی زیان هایی را می بینند و راه حل را جنگ داخلی دانسته اند و شواهدی نیز این موضوع مهم را تایید می کند که آنها به دنبال اختلاف قومی، قبیله ای و طایفه ای هستند.
ایشان تصریح کردند: از سویی دیگر باید داخل خودمان را نیز اصلاح کنیم، اگر برخی افراد کم اطلاع یا عوام حرف هایی را می زنند و بهانه به دست آنها می دهند؛ آنها می گویند شیعه این گونه است در حالی که حرف آنها سند نیست بلکه حرف علمای بزرگ و مراجع سند است.
معظم له خطاب به دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فرمودند: اگر مجموعه این مسائل در دستور کار قرار گیرد امید موفقیت زیاد است، ما هرچه در راستای تقریب مذاهب گام برداریم مؤثر است و می توانیم در این راستا فعالیت هایی را صورت دهیم.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه شایسته است یک سلسله کنگره ها و همایش هایی نیز در خارج از کشور برگزار شود، فرمودند: با توجه به حساسیتی که آنها روی ایران دارند می توان به صورت غیر مستقیم در برگزاری این گونه همایش ها مشارکت داشت.
ایشان با اشاره به تحولات کشور مصر، فرمودند: حرکت هایی اخیرا شده که نتیجه منفی دارد، عده ای در مصر به فکر افتاده اند که بروند فوراً حسینیه بسازند، اینها باید بدانند الان وقت این کارها نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: هیچ زمانی مشکلات ما به اندازه الان نبوده است، جنگ نرم الان شدیدتر از جنگ تحمیلی است، راه حل جنگ نظامی معلوم است، اما راه حل این جنگ مشکل و پیچیده است ولی به لطف الهی می توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم.
ایشان بودجه مجمع جهانی تقریب مذاهب را برای کارهای محوله ناکافی دانسته و فرمودند: ای کاش دولت و سایر نهادها هم از اهمیت این مساله اطلاع کافی پیدا کنند و بودجه های لازم را در اختیار شما قراردهند چون بودجه فعلی شما کافی نیست.

برچسب ها :
captcha