زائران خانه خدا را به وظایف سنگینشان آشنا سازید

زائران خانه خدا را به وظایف سنگینشان آشنا سازید


این‌که به مسؤولان حج کشور عربستان تفهیم شود مسائل سیاسی از مسائل حج و مسائل عبادی جدا است کار خوبی است، اما باید متذکر شوید که حُسن انجام مسائل عبادی ما، روی مسائل سیاسی ما هم تأثیر مثبت خواهد داشت.‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی، رییس سازمان حج و زیارت، خواستار برطرف شدن مشکلات پیش آمده برای زائران بیت‌الله الحرام شده و فرمودند: فریضه حج مسائل حاشیه‌ای بسیاری دارد که اگر نسبت به آن‌ها غفلت شود، تبدیل به ضد آن خواهد شد.
ایشان بر تبدیل سوءظن‌ها به حسن ظن تأکید کرده و افزودند: این‌که به مسؤولان حج کشور عربستان تفهیم شود مسائل سیاسی از مسائل حج و مسائل عبادی جدا است کار خوبی است، اما باید متذکر شوید که حُسن انجام مسائل عبادی ما، روی مسائل سیاسی ما هم تأثیر مثبت خواهد داشت.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به سخنان مخالف برخی از مداحان در مکه و مدینه اظهار داشتند: ‌برخی از مداحان و خطبا فکر می‌کنند مکه و مدینه مانند حرم امام رضا‌(علیه السلام) و حرم حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) است و فکر می‌کنند اگر آنجا نغمه‌ای مخالف بزنند، خدمت به اهل بیت‌(علیهم السلام) است که باید این فکر از ذهنشان بیرون کنند.
ایشان با بیان این‌که سخنان اهانت آمیز با اعتقادات اهل تسنن مخصوصا در شرایط فعلی خلاف دستورات ائمه اطهار‌(علیهم السلام) است و این بزرگواران فرموده‌اند که این کار را نکنید، تصریح کردند: چه بسا نغمه‌های مخالف سبب ریختن خون شیعیان و سبب فتاوایی از جانب آنان شود که مشکل‌آفرین است.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی متذکر شدند: به مداحان و خطبا تفهیم کنید که اگر وارد خط قرمز آنان شوید، فتاوای شدید و سختی دارند و بدانند که نه اعدام آنجا شهادت محسوب می‌شود و نه زندان جزو ذخیره آخرت آنها محسوب می‌شود، مکررا این را اعلام کنید تا از این ناحیه مشکلی ایجاد نشود.
ایشان حمل مواد مخدر از سوی برخی زائران به کشور عربستان را از دیگر مشکلات مهم پیش‌روی سازمان حج و زیارت عنوان و اظهار کردند: برای ما عیب بزرگی است که حاجی با خود چیزی را به آنجا ببرد، آنها کشف و فرد خطاکار را زندانی کنند و سبب آبروریزی ما شود. سفارش کنید دقیقاً افراد را از این نظر بررسی کنند.
 رعایت حجاب در حج تبلیغ عملی تشیع است
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر رعایت حجاب و مسائل اخلاقی از سوی خانم‌ها در حج تأکید کرده و افزودند: در سفرهای اولیه حج که رعایت حجاب به خوبی انجام می‌شد، برخی خطبای آنها به مردمشان می‌گفتند حجاب را از ایرانی‌ها یاد بگیرید، اما اکنون برعکس شده و می‌گویند مبادا حجاب ایرانی‌ها در شما تأثیر بگذارد. روحانیون و مدیر کاروان ها باید با زبان خوب همه را وادار به رعایت حجاب  و عفاف کنند.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی انتشار برخی کتاب‌های ضد شیعه از سوی سعودی‌ها را از دیگر مشکلات عنوان کرده و فرمودند: طی مذاکراتی به مسؤولان حج عربستان تذکر دهید که ما ضیوف الرحمن هستیم، شما به ما ویزا دادید یعنی ما را به عنوان مهمان در مملکت خود پذیرفته‌اید، در کجای عالم معمول است مهمانی را دعوت کرده و به عقاید او توهین کنند به طرف مقابل هم اجازه دفاع هم ندهند.
 فرصت حج را برای خرید سوغات از دست ندهید
ایشان با اشاره به حضور پررنگ زائران برای خرید سوغات در بازارهای مکه و مدینه، این امر را به صلاح و در شأن یک زائر ایرانی ندانسته و ابراز داشتند: زائران باید در آنجا دنبال چیزی باشند که هیچ‌کجا پیدا نمی‌شود، نه به دنبال چیزی که همه جا پیدا می‌شود؛ این را شعار زائران قرار دهید چه بسا تنها سفر عمرشان باشد.
معظم له با بیان این‌که حضور زائر بیت‌الله الحرام در نماز جماعت‌ آنها (برای حفظ وحدت) ثواب دارد و نمازشان هم صحیح است،‌ و به دستور امام صادق(علیه السلام) در این زمینه اشاره کرده و افزودند: روایات متعدد در این زمینه صادر شده است.

برچسب ها :
captcha