توصیه های مهم معظم له به مدیران اجرایی استان قم

توصیه های مهم معظم له به مدیران اجرایی استان قم


قم مرکز مهم­ترین حوزه علمیه جهان اسلام است و صدها مرکز علمی و پژوهشی در این شهر مشغول فعالیت و کارهای علمی هستند. اگر به تاریخ قم نیز رجوع شود در می یابیم که این شهر تاریخچه ای استثنایی از زمان معصومین (علیهم السلام) داشته است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در نخستین جلسه شورای اداری استان قم که با حضور استاندار و تمامی مدیران استان و نمایندگان مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی در مدرسه امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) فرمودند: امیدواریم در سایه عنایات این بانوی بزرگوار و اهل بیت(علیهم السلام) بتوانیم برنامه های سنگینی که عهده دار هستیم را به خوبی انجام دهیم.

ایشان افزودند: من بیش از شصت سال است که در استان قم حضور دارم ولی این نخستین بار است که چنین جلسه ای با حضور کلیه مدیران استان و مسؤولان به طور یکجا تشکیل میشود. متاسفانه این اقدام خوب، دیر انجام شد. ولی ما امیدواریم این مساله سنت شود و تمام مدیران هر سال در یک چنین مجلسی راجع به مسائل استان گفت و گو و تدبیر کنند.

معظم له در ادامه با اشاره به گزارش مبسوط ارائه شده از سوی استاندار قم، خاطرنشان کردند: این گزارش امیدوارکننده است و نشان می دهد انقلاب اسلامی تنها یک انقلاب سیاسی نبود، بلکه انقلابی در تمام زمینه ها و ابعاد مختلف بوده است و در عرصه های گوناگون جهش ایجاد کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه کارهای انجام شده مهم ترین و بهترین سند حقانیت نظام مقدس اسلامی است، ابرازداشتند: در مقابل افراد منفی باف که می گویند انقلاب چه کاری انجام داده است، این اقدامات سند خوبی است و ضرورت دارد با استفاده از ظرفیت رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی اطلاع رسانی مناسبی در این راستا صورت گیرد تا باعث امیدواری بیش از پیش مردم شود.

ایشان در ادامه سخنان خود خطاب به مدیران استان فرمودند: برای اینکه راجع به قم تصمیم بگیرید و برنامه­ریزی کنید باید در ابتدا توجه داشته باشید که قم چه جایگاهی دارد؟ قم مرکز مهم­ترین حوزه علمیه جهان اسلام است و صدها مرکز علمی و پژوهشی در این شهر مشغول فعالیت و کارهای علمی هستند. اگر به تاریخ قم نیز رجوع شود در می یابیم که این شهر تاریخچه ای استثنایی از زمان معصومین (علیهم السلام) داشته است .

معظم له با اشاره به جایگاه بین المللی قم ابرازداشتند: پیام هایی که از قم و از سوی مرجعیت به کشورهای مختلف فرستاده می شود بسیار اثرگذار و مهم است. ایشان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قم شهری بین المللی است، ابرازداشتند: باید با این دید به شهر قم نگاه کرد.

ایشان با یادآوری روایت امام صادق (علیه السلام) مبنی بر اینکه در آخر الزمان صدای اسلام از قم به گوش جهانیان می رسد، ابرازداشتند: امروز از کشورهای مختلف جهان طلاب خارجی در شهر قم مشغول تحصیل و فراگیری علوم دینی هستند و اینها همه سبب گسترش علم به سایر کشورهای جهان می شود.

معظم له با بیان اینکه قم باید الگو و نمونه باشد، تاکید کردند: این شهر خاستگاه انقلاب اسلامی نیز به شمار می آید، چنین شهری هم از نظر ظاهری و هم از نظر باطنی باید به صورت کامل الگو و نمونه باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: خوشبختانه کارهای بسیار خوبی در استان قم انجام شده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله داریم و دلیل آن این است که در زمان طاغوت به قم جفای زیادی شد و ما باید این مسائل را جبران کنیم.

ایشان با اشاره به برخی از آسیب ها و کاستی های موجود در استان، فرمودند: یک سلسه آسیب هایی نیز وجود دارد که  باید مسؤولان استان آنهارا شناسایی و آسیب شناسی کنند و برای رفع آن برنامه ریزی نمایند (مانند اعتیاد، میزان طلاق، مفاسد اخلاقی و...)

معظم له مهم ترین علت عقب ماندگی هر کشور را مساله «مدیریت» دانستند و تصریح کردند: دنیای امروز کمبودی از نظر امکانات مادی  ندارد، بلکه مشکل اصلی در نحوه مدیریت امکانات است. از این جهت باید بر ارتقای سطح مدیریت ها تاکید کرد که این امر از طریق آموزش های مستمر مهم محقق می شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه همه دستگاه های اجرایی استان باید با حوزه علمیه همکاری داشته باشند، ابراز داشتند: من یک زمان برای یکی از رؤسای جمهورکشور نامه ای نوشتم و گفتم: شما باید به برنامه های حوزوی کمک کنید چراکه حوزه بسیاری از نیازهای کشور را در زمینه تربیت اساتید دانشگاهی ، قضات، مسوولان فرهنگی کشور و.... تامین می کند. یعنی حوزه به نوعی از نظام طلبکار است.

ایشان با اشاره به مشکلات فرهنگی قم اظهار داشتند: باید مراقب ظاهر قم نیز بود، گاهی بدخواهان و دشمنان به طور رایگان مواد تبلیغاتی چون سی دی های فاسد را آماده می کنند و می فرستند، باید نظارت کامل بر عرضه کنندگان سی دی، لباس و کتاب باشد تا ظاهر قم از نظر مسائل فرهنگی و حجاب حفظ شود.

ایشان با اشاره به حذف یارانه کتاب، اظهار داشتند: این مساله سبب ایجاد مشکلاتی شده است و بسیاری دچار مشکل شده اند . هزینه های پست کتاب مخصوصا به خارج کشور بسیار زیاد است .

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اجرای پروژه حرم تا حرم، تاکید کردند: این پروژه بایستی هر چه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود چراکه تاخیر در اجرای آن آسیب زا و مشکل آفرین است.

ایشان همچنین با بیان اینکه متاسفانه از سوی دستگاه های اجرایی به مسجد مقدس جمکران چندان توجهی نمی شود، اظهار داشتند: این مسجد در سال میزبان میلیون ها زائر است و امیدواریم به گونه ای عمل شود که این مسجد کاملاً آبرومند باشد و بایستی با این مسجد همکاری و امکانات لازم در اختیار دست اندرکاران آن قرار گیرد.

معظم له با اشاره به معضل ترافیک در برخی نقاط شهر، خواستار چاره اندیشی مسؤولان برای حل این معضل شده و ابراز داشتند: امیدواریم مدیران کاری کنند که شهر قم از نظر نظافت ظاهری نیز نمونه و الگو باشد و در پایان افزودند: تمام تلاش های شما مسئولان محترم در خدمت به قم در واقع عبادت محسوب می شود.

برچسب ها :
captcha