اساتید دانشگاه اطلاعات خود را در زمینه علوم اسلامی و اخلاقی افزایش دهند

اساتید دانشگاه اطلاعات خود را در زمینه علوم اسلامی و اخلاقی افزایش دهند


امروز، غرب هرگز دانشگاه مستقل، اقتصاد و سیاست مستقل را نمی پسندد و ما باید تلاش کنیم استقلال خودمان را در همه زمینه ها بدست آوریم.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) در دیدار رییس و اعضای هیأت علمی پردیس قم دانشگاه تهران با ابراز خرسندی از این دیدار اظهار داشتند: هر زمانی در این جلسات شرکت می کنم و اقعا لذت می برم برای این که مخاطبان ما فرهیختگان و دانشمندان هستند و سنخیت خوبی میان حوزویان و دانشگاهیان می بینم.
ایشان با اشاره به تاریخچه تولید علم فرمودند: زمانی علم از شرق به غرب می رفت و بعد به دلایلی قضیه وارونه شد. کتاب های زیادی درباره تاریخ تمدن اسلامی نوشته شده و بسیاری را غربی ها نوشته اند.
معظم له تصریح کردند: در دورانی که غرب در تاریکی قرون وسطی به سر می برد شرق در دوران نهضت علمی بود، گرچه برخی متعصبان غربی منکر آن هستند؛ ولی این حقیقتی است که نمی توان آنرا انکار کرد؛ هم اینک نشانه های بسیاری در این خصوص موجود است که بسیاری از اصطلاحات غربی ریشه در علوم اسلامی دارد.
ایشان تاکید کردند: امروز دانشجویان ما بدانند تاریخ علوم اسلامی بسیار غنی و قوی است و ما باید به همان نهضت علمی و جهش های علمی برگردیم.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: در قرن اخیر که علم از اروپا به سوی شرق آمد نتیجه آن شد که زیربنای دانشگاه ها غربی شود و بسیاری از برنامه ها متاثر از فرهنگ غرب است و گاهی به عمد فرهنگ خود را در علوم جاسازی می کنند و اصرار دارند فرهنگ خود را از طریق علوم جا بیاندازند.
ایشان ادامه دادند: خوشبختانه اخیراً در نظام جمهوری اسلامی ایران جهش خوبی در خصوص تولید علم آغاز شده و امیدواریم این حرکت علمی روند رو به رشد مطلوبی داشته باشد تا در آینده همان جهش و نهضت علمی را شاهد باشیم.
معظم له اظهار داشتند: دانشگاه و حوزه در سرنوشت جامعه بسیار تاثیر گذار هستند؛ زیرا این دو نهاد علمی مدیران را تربیت و به جامعه تحویل می دهند، اگر خدای نکرده فرهنگ مادی و دین ستیز غربی در میان دانشجویان ما رسوخ کند و با این فرهنگ تربیت شوند، مشخص نیست که آینده جامعه ما چه خواهد شد؟
ایشان ادامه دادند: بنابراین وظیفه استادان و اعضای هیأت های علمی در تربیت دانشجویان متعهد بسیار سنگین است و باید در این خصوص تلاش های فراوانی انجام دهند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآور شدند: اگر بخواهیم دانشگاه ما مستقل و اسلامی باشد باید به برنامه های آموزشی، متون درسی و استادان آن نظارت بیشتر شود؛ زیرا استقلال دانشگاه در سایه این سه شرط بدست می آید.
ایشان تاکید کردند: امروز، غرب هرگز دانشگاه مستقل، اقتصاد و سیاست مستقل را نمی پسندد و ما باید تلاش کنیم استقلال خودمان را در همه زمینه ها بدست آوریم.
معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به تربیت استادان متعهد و با ایمان تاکید کرده و افزودند: امروز استادان دانشگاه ها در نظام جمهوری اسلامی ایران باید اطلاعات خود را در زمینه علوم اسلامی و اخلاقی افزایش دهند.

برچسب ها :
captcha