ادیان الهی عامل مهم وحدت اقوام و ملل مختلف هستند

ادیان الهی عامل مهم وحدت اقوام و ملل مختلف هستند


دنیای امروز از نظر مرزهای سیاسی، اقوام و زبان ها جدایی های بسیاری دارد و آنچه می تواند در میان اقوام اتحاد ایجاد کند ادیان و مذاهب است که تابع مرز، زمان و قومیت خاصی نیست ‌

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با شورای پاپی گفت و گوی ادیان واتیکان، با خیر مقدم به این هیات بلندپایة واتیکانی ابراز داشتند: من معتقدم به هر میزان این گفت و گو ها و دیدارها بیشتر شود سبب پیشرفت ادیان و مذاهب در عالم خواهد شد.

ایشان با بیان اینکه من به سهم خودم از تشکیل شورای ادیان واتیکان و مخالفت با سوزاندن قرآن از سوی یک کشیش افراطی تشکر می­کنم ابراز داشتند: همیشه دور از هم نشستن و حرف زدن ممکن است سبب بدبینی شود، اما دور هم نشستن و تعامل و گفت و گو خوشبینی می آورد.

معظم له در ادامه از دین به عنوان عامل مهم وحدت اقوام و ملل مختلف یاد کرده و ابراز داشتند: دنیای امروز از نظر مرزهای سیاسی، اقوام و زبان ها جدایی های بسیاری دارد و آنچه می تواند در میان اقوام اتحاد ایجاد کند ادیان و مذاهب است که تابع مرز، زمان و قومیت خاصی نیز نیست.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: خوشبختانه جهات مشترک بسیاری بین ادیان آسمانی وجود دارد و ما می توانیم بر اساس آن مردم جهان را به صلح و اتحاد دعوت کنیم.

ایشان تاکید کردند: زمانی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می شد، بنده در گروه ادیان و مذاهب این قانون بودم در این گروه نمایندگان مسیحی، یهودی، زردشتی نیز بودند و قانون اساسی ما بر اساس احترام به ادیان آسمانی تنظیم گردید و ما در آن گروه با یکدیگر احساس تفاهم می کردیم.

معظم­له با اشاره به رواج مساله اسلام ستیزی در غرب و آمریکا، منشا این مساله را اقدامات گروه اندکی از افراطی وهابیون دانسته و تاکید کردند: ما خودمان داریم با آنها شدیدا مبارزه می کنیم و معتقدیم آنها با این اعمال افراطی دارند آبروی اسلام را در دنیا می برند و به صلح جهانی لطمه می زنند، و نباید اعمال آنها را به حساب اسلام و مسلمین گذاشت.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه نباید تفکر یک عده اقلیت افراطی نتیجه اسلام ستیزی در غرب شود فرمودند: بنده چندین کتاب درباره مبارزه با خشونت نوشته ام و شاید هفته ای نباشد که در سخنرانی های خود به این موضوع اشاره نکنم و از علمای اسلام نخواهم که اقدامات خشونت آمیز را محکوم کنند.

ایشان تصریح کردند: تصور ما این است که دنیای امروز از سکولاریسم و مادی گرایی خسته شده و به ادیان و مذاهب تمایل پیدا کرده است و ما باید با استفاده از این شرایط مسائل مشترک بین ادیان را گسترش دهیم و تبلیغ کنیم.

معظم له تصریح کردند: مسائل مربوط به صلح جهانی، همزیستی مسالمت آمیز، دوری از خشونت، حفظ حقوق بشر، توجه به مسائل خانواده، جلوگیری از افتادن جوانان به دام فساد و اعتیاد و همچنین رعایت عدالت از جمله مسائلی است که همه می توانیم روی آن بحث و کار کنیم و نتیجه بگیریم.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: شرط این مهم نیز این است که این گونه دیدارها بیشتر شود و برنامه های مشترکی برای این گونه مسائل داشته باشیم.

ایشان ادامه دادند: تفکر تکیه بر مشترکات می تواند بسیار کارساز و مهم و در تفاهم و گفت و گوی ادیان باشد و ما انتظار داریم شما هیات واتیکانی این مطالب را برای شاگردان و دانشجویان خود بیان کنید و پیام ما را به آنها برسانید.

معظم له بیان داشتند: اسلام به صراحت از صلح، صفا و صمیمیت سخن می گوید، اما متاسفانه برخی از سیاستمداران غربی اصرار دارند بین مذاهب و ادیان اختلاف بیندازند تا در سایه آن به اهداف و مقاصد خود دست یابند.

ایشان افزودند: کار به جایی رسیده است که ساخت یک مناره مسجد در سوئیس به یک مساله اصلی تبدیل شده و کار به پارلمان و تصویب منع ساخت مناره کشیده شده است و همچنین در برخی کشورهای غربی کار به جایی رسیده است که اگر یک زن حجاب داشته باشد جور دیگری به او نگاه می کنند و او را از تحصیل محروم کنند اینگونه کارها صحیح به نظر نمی­رسد و سبب جدایی و دوری است.

 

برچسب ها :
captcha