هراسی از مجهز شدن  دشمنان اسلام نداریم دین اسلام قوی و منطقی است

هراسی از مجهز شدن دشمنان اسلام نداریم دین اسلام قوی و منطقی است


اخلاق نیکو و محبت و برخورد خوب در جذب مخاطب و همچنین ارائه مطلب به وی تاثیر بسزایی دارد و می‌توان با محبت، تواضع، مدارا و اخلاق صید دل‌ها کرد و در حقیقت مبلغ باید با اخلاق خود دل‌ها را صید کند.‌

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) در مراسم تجلیل از مبلغان برتر طرح هجرت حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امیرالمومنین(علیه السلام) برگزار شد، با اشاره به سالروز آزادی سازی خرمشهر فرمودند: فتح خرمشهر را هرگز کسی به آسانی باور نمی‌کرد، فتحی بسیار مهم و گسترده بود.

ایشان با بیان این که در فتح خرمشهر رزمندگان بسیاری به شهادت رسیدند، افزودند: با وجود این که شهیدان فراوانی را برای پیروزی خرمشهر تقدیم کردیم، ولی رزمندگان ما توانستند به موفقیت بزرگی همچون فتح خرمشهر دست یابند که این تنها در سایه لطف الهی ممکن بود.

معظم له خطاب به مبلغان فرمودند: امیدواریم به وسیله شما این الگوها به جوانان امروز به خوبی انتقال داده شود تا آن‌ها به خوبی با تاریخ انقلاب اسلامی آشنا شوند و بدانند انقلاب اسلامی را آسان بدست نیاورده‌ایم که بخواهیم آسان از آن بگذریم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به عرصه تبلیغ دین پرداخته و اظهار داشتند: براساس گواهی تاریخ، تبلیغ از صدر اسلام وجود داشته و هم‌اینک نیز ادامه دارد و از همان ابتدا اعزام مبلغ و سفرهای تبلیغی بوده و بهترین دلیل آن نیز آیه «نفر» است.

حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی، تبلیغ دین را مهم‌تر از جهاد با دشمن خوانده و افزودند: تبلیغ که یکی از مهم‌ترین عرصه‌های دین است به عهده عالمان و فقیهانی واگذار شده که متفقه در دین هستند و با فراگیری علوم دینی به تبلیغ آن می‌پردازند.

ایشان یادآور شدند: از صدر اسلام که جاهلیت حاکم بود و کسی چیزی نمی‌دانست اسلام به این نتیجه رسیده بود که بهترین راه گسترش اسلام، تبلیغ منطقی آن است و امروز نیز باید همین روش  الگو قرار گیرد و همچنان ادامه داشته باشد تا شاهد گسترش معارف اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر جهان باشیم.

معظم له فرمودند: براساس آیات قرآن زنده کردن یک انسان برابر با زنده کردن همه انسان‌هاست و در حدیث آمده است که از آن مهم تر هدایت یک انسان و نجات او از گمراهی است؛ بنابراین هدایت یک نفر به سوی راه درست و دین مبین اسلام، همچون زنده کردن همه انسان‌هاست و امروز مبلغان دین این مهم را دنبال می کنند.

ایشان تاکید کردند: تبلیغ نعمت بزرگی است که شما مبلغان از این نعمت بزرگ الهی برخوردارید و باید قدردان این موقعیت و جایگاه خود باشید .

حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: روایات و آیات فراوانی در خصوص عابد و عالم است و میان این دو تفاوت فراوانی قائل شده اند و گاهی عمل عالم از هزار سال عبادت عابد بر تر برشمرده شده است، به دلیل این که عابد به دنبال این است خود را از غرق شدن نجات دهد؛ ولی عالم همچون نجات غریق به دنبال نجات دیگران است در حقیقت مبلغان نجات دهنده جهان اسلام هستند.

ایشان با قدردانی از اعزام گسترده مبلغان در مناسبت های مختلف از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فرمودند: نظارت و گزینش دقیق و ارزیابی مبلغان از سوی این مرکز بسیار کار ارزشمندی است و نشان می‌دهد که آن‌ها با انجام چنین کاری ضرورت وجود خودشان را به تثبیت رسانده‌اند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: دین با سیاست آمیخته است و مخالفت دشمنان با جمهوری اسلامی ایران به دلیل همین آمیخته بودن دین و سیاست است، در حقیقت مخالفت دشمنان با ایران، سیاسی است؛ زیرا هر روز شاهد این هستند که ایران اسلامی خاکریزهای مختلف را پشت سر می‌گذارد و به موفقیت تازه ای دست می‌یابد و سبب شده تا با آن مخالفت ‌کنند.

ایشان ادامه دادند: دشمن از پیروزی ‌های پیاپی در لبنان، غزه و عراق به وحشت افتاده است و می‌داند ایران در حال حاضر در منطقه و در آینده در جهان مزاحم آ‌نها خواهد بود به همین دلیل بر ضد این کشور مجهز شده اند.

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: از مجهز شدن وهابی‌ها، دراویش، شیطان پرست‌ها و دشمنان اسلام هراسی نداریم؛ زیرا می‌دانیم مکتب ما به قدری قوی است که با همه آنها می‌تواند مقابله کند.

ایشان خطاب به مبلغان فرمودند: شما از این هجمه دشمنان جا نخورید و به خود نومیدی راه ندهید و با قدرت به تبلیغ معارف اهل بیت(علیهم السلام) بپردازید و جوانان و نوجوانان را با این معارف غنی آشنا کنید و محکم پای اعتقادات خود بایستید و بدانید فرشتگان الهی نیز شما را در این راه همراهی خواهند کرد.

معظم له یادآور شدند: گرچه نباید در برابر هجمه‌ های دشمنان هراسی داشت؛ ولی باید در برابر آنها مجهز و آماده بود و همیشه شبهات و پاسخ به آنها را دانست تا خدای نکرده دشمنان با القای شبهات خود جوانان را گمراه نکنند.

ایشان در ادامه توصیه‌هایی را به مبلغان ارائه کرده و اظهار داشتند: ادبیات تبلیغی شما بایدمتناسب با مخاطبتان باشد و بدانید دانشجو، جوان، نوجوان، مسلمان، غیر مسلمان و هر قشری ادبیات خاص خود را دارد و نمی‌توان با همه آ‌نها به یک شکل سخن گفت، اگر این شیوه را مدنظر قرار دهید آن زمان تبلیغ شما موثر خواهد بود.

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: همیشه ابزار تبلیغی را به همراه خود ببرید  و به حافظه اعتماد نکنید اگر نیاز به کتاب‌ یا نرم‌افزار تبلیغی دارید آن را تهیه نمایید و گاهی از طریق اصل متن آن را به مخاطب ارائه کنید که این روش، اثر دوچندانی در مخاطب خواهد داشت.

ایشان اخلاق را در تبلیغ بسیار مهم برشمرده و اظهار داشتند: اخلاق نیکو و محبت و برخورد خوب در جذب مخاطب و همچنین ارائه مطلب به وی تاثیر بسزایی دارد و می‌توان با محبت، تواضع، مدارا و اخلاق صید دلها کرد و در حقیقت مبلغ باید با اخلاق خود دلها را صید کند.

معظم له در پایان خطاب به مبلغان فرمودند: بدانید شما راه انبیا الهی را در پیش گرفته‌اید؛ زیرا پیامبر مبلغ سیار بود، ما نیز به آن افتخار می‌کنیم و همه ما باید همچون ایشان به تبلیغ معارف اهل بیت (علیهم السلام) بپردازیم و هرگز جایگاه و مقام نباید مانع تبلیغ دین شود؛ تبلیغ ذخیره روز آخرت است و نباید ابهت مرجعیت مانع تبلیغ دین شود، ما نیز تبلیغ را وظیفه خود می‌دانیم و همیشه به تبلیغ دین می‌پردازیم.

 

برچسب ها :
captcha