چهارشنبه روز اول شوال و عید سعید فطر می باشد

چهارشنبه روز اول شوال و عید سعید فطر می باشد


حلول ماه شوال برای آیت الله العظمی مکارم شیرازی به اثبات رسیده و ایشان فردا چهارشنبه 15 خرداد ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند‌

با توجه به شهادت گروهی از افراد مورد اعتماد در نقاط مختلف کشور که با چشم عادی (غیر مسلح) رویت هلال کرده اند؛ حلول ماه شوال برای آیت الله العظمی مکارم شیرازی به اثبات رسیده و ایشان فردا چهارشنبه 15 خرداد ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند .

ان شاء الله نماز عید سعید فطر راس ساعت 7:30 صبح به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی دوست دامت توفیقاته در محل مدرسه امام امیر المومنین علیه السلام برگزار خواهد شد .

بر اساس اعلام آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ شصت هزار تومان (60000 تومان) اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ سه هزار تومان (3000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (180000 تومان) است.
لازم به ذکر است که براساس مساله 1725 رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی وقت اداى زکات فطره، روز عید فطر قبل از انجام نماز است; بنابراین، کسى که نماز عیدفطر را مى خواند باید فطره را پیش از نماز عید بدهد، ولى اگر نماز عید را نمى خواند مى تواند تا ظهر روز عید تاخیر بیندازد.

و همچنین بر اساس مسأله 1692 رساله توضیح المسائل ایشان، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

جهت مطالعه سایر احکام مربوط به زکات فطره کلیک کنید

جهت مطالعه احکام مربوط به نماز عید کلیک کنید

در صورت تمایل به پرداخت فطریه و سایر وجوهات شرعیه کلیک کنید

برچسب ها : اول شوال عید فطر
captcha