زمانه ما زمانه ای است که رژیم اشغالگر قدس با حمایت آمریکا، در فلسطين اشغالى هر روز جنايت تازهاى مىآفرينند،[1] مردم مظلوم فلسطین ؛ با ظلم و جور صهیونیست ها از شهر و دیار خود رانده شده و هزاران نفر از مردم مظلوم و ستمديده فلسطين با بدترين شيوه به قتل می رسند[2]؛ جناياتى كه قلم از بيان آن شرم مىكند، و گاه انسان طاقت ديدن و شنيدن آن را ندارد![3]
امّا نه تنها هيچ صدا و اعتراضى از مدّعيان حقوق بشر بلند نمی شود. بلكه با كمال تعجّب و تأسّف شاهدیم قدرت های غربی و رژیم های مرتجع عربی، از نظر سياسى و اقتصادى و نظامى به كمك ظالم مىشتابند تا بيشتر ظلم كند![4]
لذا مسأله فلسطين يك مسأله كاملًا جدّى، و البته ارادۀ مردم فلسطین برای استیفای حق بازگشت به سرزمین اصلی و مادری خود از هر زمان پرشورتر است، البته شرايط بين المللى و حتی برخی كشورهاى اسلامى در خوش رقصی با سیاست های آمریکا هم چون همراهی با طرح ننگین «معاملۀ قرن»،تأمل بر انگیز است به همين دليل آحاد مسلمانان و آزادی خواهان جهان بايد اقدامات جدّى تر و يك برنامهريزى حساب شده تر در حمايت هاى گوناگون از فلسطينىهايى كه همه روزه آماج حملات دشمنان بىرحم و وحشى قرار دارند، انجام دهند.[5]
اسرائيل چگونه به وجود آمد؟
حدود هفتاد سال قبل بهوسیله دولت انگلستان حکومت نامشروع و غاصبانه اسرائیل در قلب کشورهای اسلامی تشکیل شد، با اینکه یهودیان نسبت به مسلمانان در اقلیت بودند اما آنها را از کشورهای مختلف دعوت کردند و سرزمینهای مردم را بهزور و با پول از آنها گرفتند و در اختیار یهودیان و صهیونیستها قرار دادند و متأسفانه برخی از حکام عرب هم در این راه با آنها همراه شدند.[6]
و اینچنین تشكيل حزبى بنام«صهيونيسم» بعد از جنگ جهانى دوم[7] در اوايل قرن بيستم و اشغال فلسطين و تأسيس دولت اسرائيل درسال 1948 [8] در قلب ممالك اسلامى[9] بر مبنای اشغال سرزمین فلسطین شکل گرفت؛ رژیمی نامشروع و اشغالگر که بر مبناى نژادپرستی تاسيس شد و چه جنايت هاى هولناكى كه براى تشكيل آن مرتكب نشدند، و چه جنايات وحشتناكى كه براى نگهدارى آن مرتكب نمىشوند؛ به نحوی اگر بنا شود نژاد پرستان جهان را ردهبندى كنيم بدون شك صهیونیسم در رأس آن قرار می گیرد.[10]
رژیم صهیونیستی ؛بزرگ ترین تروریسم دولتی
بسيارى از قدرت های غربی فقط به پرستش دلار مىپردازند، و حقوق بشر، و مقابله با تروریسم و مانند آن براى آنها ابزارى است جهت رسيدن هر چه بيشتر به بت پول و ثروت. لذا كسانى كه در راستاى اهداف و اغراض و منافع آنان حركت كنند بهترين كشورها هستند، هر چند هيچ يك از اصول انسانى در كشورشان مراعات نشود و كشورهايى كه در تضاد با منافع نامشروع آنان است، تروريست و ناقض حقوق بشر معرّفى مىشود، هر چند پايبندترين كشورها به اصول انسانى باشند.[11]
لذا منافع آمریکا مشخّص مىكند كه چه گروه هايى در جهان تروريسم محسوب مىشوند، و چه گروه هايى از ليست تروريسم خارج هستند! منافع آنان مشخّص مىكند كه چه كشورهايى محور شرارت هستند، و چه كشورهايى نيستند!»[12]
لذا اسرائيل غاصب، که بزرگ ترين تروريست دولتى دنيا به حساب مىرود، در نظر زورمداران دنيا تروريست نيست، امّا مردم مظلوم و بىدفاع فلسطين كه براى دفاع از كشور و حيثيّت خود تلاش مىكنند، تروريست ناميده مىشوند![13]
حال آنکه این اسرائيل است که پيوسته مسلمانان فلسطين را به خاك و خون مىكشد[14] و با كمك و پشتيبانى آمريكا مسلمانان فلسطين را از وطنشان آواره كرده است.[15]
اسرائیل؛ منفورترین رژیم جهان
رژیم های غاصب و نامشروع در هر جامعهاى منفورند، لذا آحاد مردم جهان از آنها نفرت دارند و از آنها دورى مىكنند؛ زيرا اینگونه رژیم های جنایتکار، تخم عداوت و دشمنى را در دل ها مىپاشند[16]
آرى اين مرتدان ظالم و ستمگر كه آگاهانه اين راه را پيمودهاند چنان در فساد و گناه فرو مىروند كه مورد نفرت همه افراد عاقل و با هدف عالم اعم از انسان و فرشتگان بلكه از آن بالاتر مورد خشم و غضب پروردگار قرار مىگيرند.[17]
شما به تاريخ ننگین اسراییل توجّه كنيد مىبينيد جنایت هایی که علیه مردم مظلوم فلسطین روا داشتند نفرت جوامع بشری را برانگيخته است؛ بيزارى از این رژیم کودک کش به حدّى است كه سردمداران جنایتکار آن، جرأت ندارند به سبب آن اعمال ننگين چند دهۀ اخیر در کشتار مردم فلسطین در محافل عمومی و در بین مردم ظاهر شوند ،و در بسیاری از کشورها تحت عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیبند؛ این نفرت جهانی از آن جهت است که جنایت اسراییل در کشتار مردم مظلوم فلسطین؛ نفرت عمومی مردم جهان علیه این رژیم را به همراه داشته است.[18]
از شعار«نیل تا فرات» تا «معامله قرن»
از حدود 14 ميليون يهودى 3 ميليون صهيونيسم[19] هستند ولى اين[20] عده كم به سرزمين هائى كه ادعاء مى كنند، قانع نيستند، و نقشه توسعه طلبى از نيل تا فرات را در انديشه مى پرورانند.[21]
آنها بيت المقدس و مسجد الاقصى محل معراج پيامبرصلى الله علیه وآله، الخليل محل تولد حضرت ابراهيم عليه السلام، بيت اللحم محل تولد حضرت عيسى عليه السلام، غزّه محل دفن هاشم بن عبدمناف يكى از اجداد پيامبر صلى الله عليه وآله و بسيارى از اماكن مقدس را اشغال كردند، و قصد توسعه طلبى هم دارند.[22]
آری اسرائیل رژیمی غاصب است و با طرح های هم چون معاملۀ قرن، سعی در پنجهاندازی به دیگر نقاط ممالک اسلامی هم دارد اینها اگر دستشان برسد تمام کشورهای منطقه را زیر سیطره خود قرار میدهند که نمونه بارز آن بلندیهای جولان است.[23]
اگر عدهای خیال کنند آنها به سرزمینهای اشغالی قانع هستند سخت در اشتباه هستند، آنها با بهرهگیری از عمال خود یعنی داعش میخواستند بر سوریه و عراق مسلط شوند اما با مقاومت جانانه محورهای مقاومت راه به جایی نبردند و شکست خوردند.و اینک با طرح ننگین معاملۀ قرن برای اشغال دیگر ممالک اسلامی توطئه افکنی می کنند که البته محکوم به شکست خواهد بود.[24]
معامله قرن؛ ضامن یهودی سازی قدس
بی تردید اگر محور عبری، عربی و غربی بر منطقه مسلط شوند نقشه منطقه عوض می شود و کشورهای اسلامی دچار مشکل خواهند شد؛ در سال های اخیر شاهد بودیم که چقدر نادان بودند برخی دولتمردانی که در مساله سوریه به اسرائیل کمک کردند و عملاً به پادوی آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شدند البته این کشورها با این کار قبر خود را کنده اند.[25]
از زمانی که رژیم صهیونیستی، بیت المقدس را اشغال کرد، یعنی از سال ۱۹۶۷ میلادی به طور گسترده برای سیطره بر آن و تغییر آثار و ماهیت آن با هدف یهودی کردن آن و پایان دادن دائمی به حضور فلسطینی ها در آن تلاش می کند و به خاطر همین هدف، وسایل و شیوه های زیادی را مورد استفاده قرار داده است؛ به عنوان نمونه یکی از توطئه های شیطانى که از سوى رژیم غاصب اسرائیل براى یهودى سازى قدس شریف صورت گرفت و آن ساختن کنیسه بزرگى در فاصله بسیار نزدیکى از دیوار غربى مسجدالاقصى در اراضى متعلق به مسلمین است. [26]
افتتاح این کنیسه که با تبلیغات وسیعى همراه بود همراه با اقدام به شهرکسازى گسترده جدید علىرغم محکومیت آن از سوى مجامع جهانى، بیانگر عمق این فاجعه است؛ حتى تحلیلگران سیاسى معتقدند اینها مقدمهاى است براى ویران کردن قدس شریف و بناى معبد سلیمان به جاى آن و نابود کردن همه آثار اسلامى در بیتالمقدس است و ما همه اینها را شدیداً محکوم مىکنیم. [27]
از سوی دیگر اعلام ترامپ مبنی بر پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تلآویو به قدس و در قالب طرح ننگین معاملۀ قرن ؛ رویای آمریکایی، یهودی سازی قدس شریف است[28]
بی شک طرح معاملۀ قرن دسیسه اسرائیلی است و دولتمردانی که در منطقه به استکبار کمک می کنند و برای تصویب این طرح ننگین تلاش می کنند اهداف اسرائیل و آمریکا را در منطقه دنبال می نمایند.[29]
لیکن این توطئه جدید آتش خشم را در دل همه مسلمانان جهان برافروخته و مقدمهاى براى انتفاضه دیگر به شمار می آید که تبعات آن ؛ سرزمینهاى اشغالى را نیز در بر می گیرد.[30]
به راستی آیا سران بعضى از دول عربى که با رژیم غاصب نرد عشق مىبازند باز هم به راه خود ادامه مىدهند؟
آیا از آنها مىترسند در حالى که حزب اللَّه شجاع لبنان و مردم غزه ثابت کردند ارتش اسرائیل ضعیفتر و آسیبپذیرتر از آن است که سبب خوف شود. [31]
آیا باز هم در برابر این حادثه شوم سکوت خواهند کرد، یا به محکومیت لفظى قناعت نموده و یا حتی برای تصویب طرح ننگین معاملۀ قرن، لعن و نفرین ملتهاى اسلامى و آیندگان را براى خود مىخرند؟ یا در اقدامى شجاعانه طوفانى از خشم و فریاد را بر سر اسرائیل فرو مىریزند. [32]
اگر بعضى از دول عربى در برابر اینگونه کارها سکوت کنند و یا با آمریکا همکاری کنند به یقین ملتهاى مسلمان سکوت نخواهند کرد و با انسجام بیشتر در برابر یهودی سازی قدس شریف، خواهند ایستاد و غیرت اسلامى خود را نشان خواهند داد[33]
معاملۀ قرن و استراتژی اسب تروا
از جمله مفاد معاملۀ قرن اعطای برخی امتیازات ناچیز به طرف فلسطینی به شرط خلع سلاح حماس است؛ این توطئۀ ننگین یادآور كتابى از نيكسون[34] به نام «پيروزى بدون جنگ» است که می گوید ما بايد پيروزى بدون جنگ و خونريزى داشته باشيم، و كوتاه سخن اينكه ارباب همه باشيم، بدون اينكه قطرهاى خون از بينى يك آمريكايى بر زمين ريخته شود![35]
پيروزى بدون جنگ نيكسون در راستای ايجاد اختلاف «اختلاف بيندار و حكومت كن»، دامن زدن به ناسيوناليسم افراطى، روى كار آمدن دولتهاى دست نشانده، ايجاد وابستگىها،و ايجاد انحرافت فکری و اخلاقی در ميان نسل جوان از طریق جنگ نرم می باشد لذا بايد درك كنيم كه موفقيت استكبار در اين طرحها هم چون طرح معامله قرن، تثبیت امنیت اسراییل با هزینه رژیم های مرتجع عربی است.[36]
بر همين اساس، ما معتقديم كه تمام كشورهاى اسلامى، به هر شكل ممكن، بايد به فلسطين مظلوم كمك كنند و شرّ اسرائيل غاصب و ظالم، كه هر روز ظلم و جنايت تازهاى مىآفريند، و عرصه را بر مسلمانان مظلوم آن ديار تنگ كرده، رفع نمايند.[37]
در واقع بايد نهضت و قيام فلسطين در ابعاد مختلف به ویژه ابعاد مالی و نظامی تقويت شود، قيامى كه تداوم بخش مبارزات صلاح الدين ايوبىها و عزّالدين قسام ها است همين مبارزه و جهاد و كشته و زخمىهاى در فلسطين نشانه حيات و هویت مردم فلسطين است.[38]
بايد يك برنامه ريزى حساب شده با حضور نمايندگان کشورهای اسلامی در راستای حمایت روز افزون از گروه های مقاومت فلسطینی و نیز تسلیح کرانه باختری، در عمل برای رهایی قدس شریف اقدامات جدی تری صورت گیرد، و به دنبال آن حمايت هاى گوناگون از فلسطينى هايى كه همه روزه آماج حملات دشمنان بى رحم و وحشى قرار دارند،انجام پذیرد.تشكيل چنين جلسه اى را براى برنامه ريزى، واجب و لازم مى دانيم.[39]
روز جهانی قدس؛ شکست معامله قرن، تثبیت آرمان فلسطین
راه حل مسألۀ فلسطین بيش از هر زمان نيازمند وحدت امت اسلامی است[40]،در اين شرايط همه مسلمين جهان بايد متحد شوند، چون قدس حلقه اتصالى است در ميان همه آنها بايد در برابر اين تجاوز آشكار و زورگويى زشت بايستند و نگذارند شهر قدس و قبله اول مسلمين از دست برود.[41]
بی شک اگر كشورهاى پراكنده اسلامى تنها به همين اصل اساسى عمل مىكردند و دست در دست يكديگر مىدادند و متّحد و يكپارچه مىشدند، داستان اسفبار فلسطين هر از چند گاهى تكرار نمىشد و آن مسلمانان مظلوم در مقابل چشم جهانيان پرپر نمىگشتند. [42]
در تبیین این مدعا باید گفت عمر شکستهاى جنگى اسرائیل روز به روز کوتاهتر مىشود و بر همگان اثبات شده است افسانه ارتش شکستناپذیر و گنبد آهنین و سرزمین امن و امان به کلى بر باد رفته و همه دنیا با نهایت تعجب دیدند که در روز های اخیر به دفعات موشکهاى مقاومت اعماق اسرائیل را هدف قرار مىدهد و پهبادهای حماس مىتواند تا عمق آن پیشروى کند.[43]
در این میان نقش بی بدیل خروش امت اسلامی در تقویت آرمان های مردم مظلوم فلسطین و احیاء آن و ارتقای عزّتمندی اسلام در راهپیمایی روز قدس انکار ناپذیر است؛ چرا که هر سال تا آرمان فلسطین به سمت کمرنگ شدن پیش میرود، روز قدس میآید و جلوی فراموشکاری تاریخ رامیگیرد.[44]
در واقع روز قدس سبب میشود هر سال مسلمانان به یاد این بیافتند که قبله اول آنها در دست اسرائیل غاصب است و سرزمین آنها در دست اسرائیل غصب شده است؛ درست است که 70 سال قبل این اتفاق افتاده بود ولی در این روز هر سال این مساله یادآور میشود و هر نسل میفهمد که «القدس لنا»، قدست مال ماست و باید به زودی از چنگال اسرائیل درآید.[45]
از این رو باید بر لزوم حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس تأکید کرد و بر همه اعم از کوچک و بزرگ، مرد و زن، پیر و جوان لازم دانست تا در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند و با این اقدام آرمان فلسطین و قدس را زنده نگاه دارند.[46]
سخن آخر:( حقیقت قرن؛ «مقاومت» است نه معامله)
نيروى مقاومت و پايدارى در مسلمانان به بيداری انديشه ها، بالا بردن سطح معرفت و آگاهى منجر می شود.[47] از یک سو ترك هر گونه همكارى و هماهنگى با ایادی قدرت های استکباری و از سوی دیگر مقاومت و مبارزه و درگيرى با آنها؛ به خودسازى و خوديارى و جلب آمادگى هاى جسمى و روحى و مادى و معنوى می انجامد که به نوبۀ خود عامل تحرك و آگاهى و بيدارى اسلامی است.[48]
و اینگونه است که پس از رشادت های جبهۀ مقاومت به ویژه در یمن، سوریه و عراق، به اذعان و اعتراف همگان، امت اسلامی بيدار شده و مقاومت مى كند؛ حتّى دولت های غربی هم امروز به اين نكته معترفند كه كشورهاى اسلامی بيدار شده اند و مى كوشند زنجيرهاى وابستگی به کشورهای استکباری را ازدست و پاى خود بردارند.آثار اين بيدارى را در ميان کشورهای حامی مقاومت، به خوبى مى توان مشاهده نمود.[49]
حال وقتی شاهدیم اسرائيل با چراغ سبز آمریکا، مسلمانان مظلوم فلسطين را به خاکوخون میکشد؛ و تأسفآورتر اینکه برخی دولتهای غربی و عربی در صددند طرح شکست خوردۀ «معامله قرن» را در کنفرانس بحرین تصویب کنند راهى جز اين نمیماند تا آحاد مردم با همبستگى هر چه بيشتر با ملت مظلوم فلسطین، در مقابله با ظلم و خشونت و کشتار به پا خیزند.[50] چرا که در برابر ظلم ظالمان و ستم ستمگران و جبر جباران و زور زورگويان بايد مقابله كرد، و ايستاد، اگرچه از پايدارى ما ناراحت شوند، و البته بايد گفت اى ستمگران تاريخ از دست ما عصبانى باشيد و از اين عصبانيتتان بميريد كه راهى جز هلاكت و مرگ براى شما نمانده است.[51]
آمریکا و ایادی آن نیز بدانند هرگز نمیتوانند با مصوباتی شرمآور هم چون طرح ننگین«معامله قرن» دستاوردهای جریان مقاومت را تضعیف کنند بلکه این مبارزان فلسطینی هستند که همچنان قهرمان میمانند و رژیم های مرتجع عربی صرفاً نام ننگی برای خود به جای میگذارند.[52]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir
[1] آيين رحمت ؛ ص46.
[2] آيات ولايت در قرآن ؛ ص149.
[3] آيين رحمت ؛ ص46.
[4] آيات ولايت در قرآن ؛ ص149.
[5] استفتاءات جديد ؛ ج3 ؛ ص605.
[6] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان؛ مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع)؛8/3/1398.
[7] تفسير نمونه ؛ ج12 ؛ ص30.
[8] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج1 ؛ ص591.
[9] تفسير نمونه ؛ ج12 ؛ ص30.
[10] همان؛ ج1، ص: 358.
[11] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص267.
[12] والاترين بندگان ؛ ص81.
[13] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص342.
[14] احكام عزادارى ؛ ص144.
[15] از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) ؛ ص73.
[16] والاترين بندگان ؛ ص70.
[17] تفسير نمونه ؛ ج2 ؛ ص649.
[18] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص362.
[19] نام صهيونيسم از صهيون كه كوهى نزديك بيت المقدس است و در تورات هم نام برده شده، گرفته شده است.
[20] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج 1، ص: 515.
[21] همان.
[22] همان.
[23] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان؛ مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع)؛8/3/1398.
[24] همان.
[25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد مرکزی انتقاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛24/5/1391.
[26] متن بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛7/1/1389.
[27] همان.
[28] همان.
[29] همان.
[30] همان.
[31] همان.
[32] همان.
[33] همان.
[34] رئيس جمهور اسبق آمريكا.
[35] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج1 ؛ ص278.
[36] همان؛ص279.
[37] آيين رحمت ؛ ص74.
[38] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج1 ؛ ص515.
[39] استفتاءات جديد ؛ ج 3 ؛ ص605.
[40] احكام عزادارى ؛ ص144.
[41] متن بیانیۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در محکومیت طرح واگذاری قدس به اسرائیل؛18/ /9/1396.
[42] آيات ولايت در قرآن ؛ ص69.
[43] متن بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛6/9/1391.
[44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ حرم مطهر حضرت معصومه (س)؛1/5/1392.
[45] همان.
[46] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان؛ مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع)؛8/3/1398.
[47] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 4 ؛ ص193.
[48] لغات در تفسير نمونه ؛ ص77.
[49] اسرار عقب ماندگى شرق ؛ ص185.
[50] همان؛ ص190.
[51] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج1 ؛ ص277.
[52] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛19/12/1394.