آستان قدس رضوی آماده هرگونه همکاری در زمینه گسترش علوم اسلامی است

آستان قدس رضوی آماده هرگونه همکاری در زمینه گسترش علوم اسلامی است


تردیدی در پیدایش تمدن اسلام به پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و فرزندان گرامیشان نبوده و نیست و ائمه اطهار(ع) در مسیر معرفی و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) تلاش بسیار کردند.‌

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی با تمامی امکانات خود در جهت گسترش علوم اسلامی و تمدن نوین اسلامی همکاری و همراهی لازم را دارد و زمینه‌های ارزشمند و مورد نیاز عالمان، نخبگان، دانشمندان و پژوهشگران این حوزه را آماده می‌کند.
 
به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در آئین اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اظهار کرد: تردیدی در پیدایش تمدن اسلام به پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و فرزندان گرامیشان نبوده و نیست و ائمه اطهار(ع) در مسیر معرفی و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) تلاش بسیار کردند.
 
وی افزود: در تبیین علوم اسلامی بیشترین را امام محمدباقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) داشتند و علت آن شرایط سخت آن دوران بود و از علما و شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار در این مسیر می‌توان از شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی و غیره نام برد.
 
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در باب علوم قرآنی، علم حدیث، موضوع فقه و پرداختن به علوم اسلامی تلاش‌های بسیاری صورت پذیرفته است و امروز فقه به خوبی حکومت می‌کند و به سوالات و شبهه‌های بسیار به خوبی پاسخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: با وجود آن که گام‌های بسیار ارزشمندی در حوزه فقه و علوم اسلامی برداشته شده اما این اقدامات کافی نیست و جای تلاش و کوشش بسیار دارد و امروزه مباحث جدید فقهی باید در برنامه کاری علما و روحانیون باشد.
 
رئیسی تصریح کرد: آغاز تمدن رضوی امام رضا(ع) در ترسیم حصن توحید بود و شرط حفظ آن ولایت‌مداری الهی بوده است و دوره تمدنی‌ که در منطقه خراسان به‌ نام امام رضا(ع) ایجاد شد برای هیچ کدام از امامان معصوم(ع) ایجاد نشد و 318 شاگرد امام رضا(ع) مولف عناوین کتاب‌های ارزشمندی بودند که امروز به عنوان گنجینه‌های علوم اسلامی بوده است، کتبی که به بیش از 500 هزار سوال و شک و شبهه پاسخ داده‌اند.
 
وی تاکید کرد: اگر نقش هر یک از شاگردان امام رضا(ع) به خوبی تبیین شود به تاثیرپذیری آن‌ها در پیوست هجرت الهی امام رضا(ع) از مدینه تا مرو پی خواهیم برد و ما در تمامی علوم برگرفته‌هایمان را مدیون علم امام رضا(ع) هستیم.
 
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه نقش امام رضا(ع) در سه ساحت علمی، فرهنگی و تمدنی کاملاً مشهود است، بیان کرد: صبوری و شکیبایی امام رضا(ع) در شنیدن در استماع، قابل توجه است و علمای ما هم باید از این صبوری و شکیبایی برخوردار باشند و درباره شخصیت فرهنگی امام رضا(ع) و جاذبه‌ای هم که ایشان در عالم اسلام ایجاد کردند باید بیش از پیش پرداخته شود.
 
رئیسی گفت: فرزندان امام رضا(ع) (امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) و امام زمان(عج) به عنوان ابن الرضا(ع) ادامه دهنده راه عالم آل محمد(ص) در معرفی و ترویج سفره پربرکت فرهنگ رضوی داشتند و وظیفه علما هم همین است.
 
وی با بیان اینکه مستکبران نمی‌خواهند که اسلام ناب محمدی(ص) پیشرفت کند، افزود: مزدوران عالم بنایشان آن است که مسلمانان عقب نگه‌ داشته شوند و پیشتازی نداشته باشند و حاکمان مزدور غربی با حمایت رژیم صهیونیستی در این امر هزینه‌های بسیار کردند، اما در سوی مقابل مقام معظم رهبری بر گسترش علوم اسلامی در ایران و دیگر کشورها تاکید فرمودند و باید به فرموده ایشان تمدن نوین اسلامی توسط علما ترویج یابد.
 
تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی با تمامی امکانات خود در جهت گسترش علوم اسلامی و تمدن نوین اسلامی همکاری و همراهی لازم را خواهند داشت و زمینه‌های ارزشمند و مورد نیاز عالمان، نخبگان، دانشمندان و پژوهشگران این حوزه را آماده خواهد کرد

captcha