پژوهشگران باید با گستره‌های تاریخی روایات آشنا شوند

پژوهشگران باید با گستره‌های تاریخی روایات آشنا شوند


پژوهشگران باید در فعالیت‌های پژوهشی خود با گستره‌های تاریخی روایات آشنا شوند.‌

به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن خندان الویری در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) درحال برگزاری است، با اشاره به اینکه تاکنون مجموعه تاریخی یکپارچه‌ای از عملکرد علمای شیعه در حوزه علوم اسلامی تهیه نشده است، عنوان کرد: هر چند در این کنگره اقدامات قابل توجهی انجام شده اما تهیه این مجموعه تاریخی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پژوهشگران باید در فعالیت‌های پژوهشی خود با گستره‌های تاریخی روایات آشنا شوند، اضافه کرد: نشان‌دادن گستره موضوع‌های تاریخی در روایات و ارائه تصویر درستی از آن‌ها می‌تواند در تحقیق‌ها و تحلیل‌های درست پژوهشگران تاثیرگذار باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: در نگاه سنتی و جدید به تاریخ‌نگاری علم، مقطع عصر ظهور از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید در این راستا بررسی‌های لازم دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه عناوین ابواب باید در جوامع روایی مبنا قرار گیرد، گفت: یکی از روش‌های استخراج تاریخ در روایات این است که مواردی که به تاریخ برمی‌گردد گزینش شود؛ گاهی می‌توانیم از دسته‌بندی که در مورد تاریخ در قرآن کریم وجود دارد بهره‌گیری داشته باشیم چراکه گام‌هایی که در قرآن برداشته شده از روایات جلوتر است.

الویری الهام‌گیری از روش‌های مورد استفاده برای تاریخ را مورد تاکید قرار داد و مطرح کرد: برای استخراج تاریخ در روایات، روش تحلیل محتوای کیفی ارائه شده نیز مطرح است اما نمی‌تواند الگو باشد و روش دیگر تحلیل مضمون با رویکرد غیرمحتوایی است.

وی از مبنا قرار دادن کتاب‌های تاریخی و عرضه آن‌ها به روایات به‌عنوان روش دیگری برای استخراج تاریخ در روایات یاد کرد و ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که برای اجرایی کردن یک روش الگو باید به تجربه مورد نیاز برسیم.

برچسب ها : نقش شيعه
captcha