پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به همایش «تکفیر؛ چالش‎های پیش‎‌رو، مسئولیت علمای اسلام»

پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به همایش «تکفیر؛ چالش‎های پیش‎‌رو، مسئولیت علمای اسلام»


دو مسئولیت سنگینی علمای اسلام: اولاً باید به غیرمسلمین ثابت کنیم اینها تعلیمات اسلام نیست و انحراف از اسلام است و به طور قطع بیگانه از اسلام است. ثانیاً به جوانان مسلمان هم این را ثابت کنیم تا جذب به آنها نشوند‌

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیَّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ

قبل از هر چیز لازم می‎دانم، تشکیل این جلسه نورانی را که برای یکی از مهم‎ترین مسائل اسلامی به وجود آمده است به همه شما عزیزان تبریک عرض کنم و از همه شما علمای اسلام که برای حل این مشکل جهان اسلام گردهم آمده‎اید صمیمانه تشکر کنم.

همچنین ایام مصادف با میلاد امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است، آن را هم به همه شما عزیزان که علاقمند به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم هستید صمیمانه تبریک عرض می‎کنم.

حقیقت این است که دنیای اسلام، امروز با یک مشکل بسیار مهم که در تاریخ اسلام به این صورت بی‎سابقه بوده است گرفتار شده است و به یک معنا جهان بشریت گرفتار این مشکل شده است و آن این است، گروهی که از تعلیمات اسلام اطلاعی ندارند و قطعاً از طرف بیگانگان برای ایجاد اختلاف و جنگ داخلی در کشورهای اسلامی کمک و تأیید می‎شوند، تصور میکنند یا اظهار می‎دارند که تنها ما مسلمان هستیم و بقیه کافرند، اعم از سنّی و شیعه و حتی غیرمسلمین خون و مال و عرضشان مباح است و تنها ادعا نبوده و وارد عمل هم شده‎اند و شما علمای محترم اسلام می‎دانید که اینها چه جنایاتی مرتکب شده‎اند و چقدر بر اسلام آسیب رسانده‎اند! اسلامی که طرفدار صلح و صفا است. حتی نسبت به غیرمسلمینی که با اسلام سر جنگ ندارند، اسلام با آنها حاضر است زندگی مسالمت‎آمیز داشته باشد. بنا به صریح آیات قرآن: لايَنهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَم يُقاتِلوكُم فِي الدّينِ وَلَم يُخرِجوكُم مِن دِيارِكُم أَن تَبَرّوهُم وَتُقسِطوا إِلَيهِم إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُقسِطينَ)ممتحنه ، 8)  

بنابراین اینها آمده‎اند خودشان را مسلمان و بقیه را کافر خوانده‎اند و دست به جنایات عجیبی زده‎اند. در اینجا علمای اسلام مسئولیت سنگینی دارند. اولاً برای حفظ آبروی اسلام که بگویند اسلام دین رحمت است نه دین خشونت، خون‎ریزی، آدم‎کشی، قتل و جنایت. ثانیاً برای حفظ خون مسلمین. ما نمی‎توانیم دست روی دست بگذاریم و ساکت بنشینیم. ما وقتی این صحنه را می‎بینیم، همه بدون استثنا مسئولیت داریم. باید اولاً به غیرمسلمین ثابت کنیم اینها تعلیمات اسلام نیست و انحراف از اسلام است و به طور قطع بیگانه از اسلام است. ثانیاً به جوانان مسلمان هم این را ثابت کنیم تا جذب به آنها نشوند و اگر بدانند که این برنامهها بیگانه از اسلام است جذب به آنها نمی‎شوند و بیگانگان از اسلام هم اسلام‎ستیزی نمی‎کنند و نمی‎گویند اینها تعلیمات اسلام است.

خوشبختانه دیدیم که شیخ الأزهر عنوان کرد که همه علمای اسلام را دعوت کنند و اتفاق کنند و امضاء کنند که خون مسلمان نباید ریخته شود. هر کسی که شهادتین میگوید و به سوی قبله نماز می‎خواند مسلمان است. هر کسی ضروریات اسلام را قبول دارد مسلمان است و حالا در مسائل عملی ممکن است تفاوت‎هایی بین مذاهب باشد این دلیل خروج از اسلام نیست. این خلاف صریح کلام پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است.

اخیراً هم شنیدیم که پاپ بیانیه‎ای در این زمینه صادر کرده است که این برنامهها جزء اسلام نیست. اینها یک اقلیت ضعیف منحرفی هستند که از سوی اشخاصی تأیید میشوند و در میان مسیحیت هم یک اقلیتی مانند اینها هست و اینها معیار نیست و اسلام دین رحمت است. آنها هم این را قبول دارند.

بنابراین همانطوری که ما به عنوان حوزه علمیه قم و مرجعیت، دو بار در سالهای گذشته، کنگره در مورد مسائل مربوط تکفیر برگزار کردیم که این از جهان اسلام بیگانه است. از علما و مفتیان 80 کشور دنیا دعوت کردیم و آمدند و به این مسأله اعتراف کردند.

شما عزیزان هم مخصوصاً در غرب کشور که از جهاتی ممکن است فعالیتهای دشمن در آن صورت بگیرد، بیدار و هشیار باشید.

البته مسئولین امنیت، سیاستمداران و نظامیان کار خودشان را میکنند و ما علمای اسلام هم باید کار خودمان را بکنیم و مسائل را فاش کنیم و به همه اعلام کنیم؛ چه مسلمان و غیرمسلمان که این تعلیمات از اسلام نیست و مطمئن باشید که موثر خواهد بود و اگر در این کار کوتاهی کنیم (نسبت به خودم عرض میکنم) که روز قیامت مسئول هستیم و اگر بتوانیم جلوی خونریزی را بگیرم و نگیرم، شریک در آن خون خواهم بود.

الحمدلله شما شخصیتهایی هستید که در محیط خودتان مورد قبول هستید و باید این مسائل را به صورت فاش بگویید و دست به دست هم بدهید و اتفاق کنید. ما هم در حوزه علمیه و مسائل مرجعیت در خدمت شما هستیم.

ان شاء الله این معضل را در غرب کشور، بعد شرق کشور و بعد در کل جهان اسلام و در کل جهان بشریت حل شود. متاسفانه اجانبی که به پیشرفت این فرهنگ کمک کردند تا بین مسلمانان ایجاد اختلاف کنند خودشان هم گرفتار شدند و فهمیدند که راه خطا رفته‎اند و امیدواریم در آینده نه چندان دور این افکار ریشه‎کن شود و این آتشها خاموش گردد.

بار دیگر از همه شما عزیزان تشکر می کنم و ما در خدمت شما برای رسیدن به این هدف مقدس خواهیم بود.

وَاَلسَّلامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ

جهت دانلود فیلم بیانیه کلیک کنید.

جهت مشاهده فیلم بیانیه کلیک کنید.

captcha