هشدار معظّم له نسبت به جریمه‌های سنگین تأخیر در بانک‌ها

هشدار معظّم له نسبت به جریمه‌های سنگین تأخیر در بانک‌ها


مشکل دیگر، همان مشکل جریمه‌های دیرکرد است که گفته شده است برخی از اوقات این جریمه‌های دیرکرد باعث می‌شود که مردم دچار تنگناهای زیادی شوند. این مسئله را بارها تذکر داده‌ایم و مشخص نیست چرا این مسئله به طور ریشه ای حل نمی‌شود‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با مدیرعامل و معاونین موسسه مالی و اعتباری کوثر فرمودند: بانکداری در نظام اقتصادی امروز یک ضرورت است و نمی‌توان بدون بانکداری، به حفظ اموال مردم و پرداخت تسهیلات اقدام کرد.

ایشان تصریح کردند: بانکداری از غرب به شرق آمده است و دارای فرهنگ غربی است اما رعایت مسائل شرعی در بانکداری ضروری است. اگر بانکداری در مسیر خدمت به مردم باشد و ضوابط اسلامی را در نظر بگیرد، دیگر بانکداری غربی نیست.

معظّم له تصریح کردند: غالب بانک‌ها آلوده به مسئله فاکتورهای قلابی هستند. مسئول بانک برای میزان وامی که می‌خواهد بدهد، فاکتور می‌گیرد و کاری ندارد که کجا مصرف می‌شود. گاه مردم این کار را بدون اطلاع بانک می‌کنند که بانک مسئولیتی ندارد ولی گاه بانک می‌داند و این کار را هم تشویق می‌کند.

ایشان افزودند: این مسئله باعث از بین رفتن برکت از کار بانک می‌شود و نظام اسلامی آلوده می‌شود. مردم مرتب در نامه‌ها و استفتائاتشان از این مسئله سوال می‌کنند و ما به آن‌ها می‌گوییم این کار حرام است و آن پول نیز حرام است و ربا است و از آن باید دوری کنند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه ممکن است برخی از مسئولین بانک‌ها خیال کنند این کار باعث درآمد بیشتر می‌شود، خاطرنشان کردند: فاکتور قلابی و مصرف پول در غیر مورد مشخص شده، باعث برکت کمتر برای بانک و قرض گیرنده و غیر حلال شدن پول می‌شود و باید به شدت از آن پرهیز کرد.

ایشان افزودند: مشکل دیگر، همان مشکل جریمه‌های دیرکرد است که گفته شده است. برخی از اوقات این جریمه‌های دیرکرد باعث می‌شود که مردم دچار تنگناهای زیادی شوند. این مسئله را بارها تذکر داده‌ایم و مشخص نیست چرا این مسئله به طور ریشه ای حل نمی‌شود.

معظّم له تصریح کردند: مشکل دیگر مال رهنی است که بانک‌ها از مردم بر می‌دارند ولی قیمت واقعی آن را نمی‌دهند. اگر کسی نتوانست در مواعد گوناگون دین خود را بپردازد و بانک مجبور به ضبط مال وی شد، باید به اندازه میزان دین خود از فروش مال بردارد و باقی را به صاحب مال رد کند اما مردم بارها شکایت می‌کنند که چنین نیست و گاهی بانک صاحب مال رهنی می‌شود و سهم افراد را نمی‌دهد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: وام قرض الحسنه نیز نباید در حاشیه باشد. یک بخشی از سرمایه بانک‌ها پول مردم است و بهتر است پول مردم به مردم داده شود و درصد قابل توجهی به قرض الحسنه اختصاص یابد که باعث خیر برای بانک و مردم می‌شود.

ایشان تصریح کردند: با مردم به نیکی و با در نظر گرفتن مشکلات ایشان رفتار کنید و کاری کنید که مردم از شما راضی باشند.

برچسب ها :
captcha