مهریه سنگین از مشکلات اساسی جوانان است

مهریه سنگین از مشکلات اساسی جوانان است


آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز گذشته در دیدار رئیس ثبت اسناد و املاک کشور فرمودند: امروز مهریه‌های سنگین یکی از اساسی‌ترین مشکلات جوانان شده است.‌

ایشان با بیان این که یکی از شروط مهریه عندالمطالبه بودن است،‌ افزودند: هم اینک بیشتر جوانان در زمان ازدواج با مشکل مالی روبرو هستند به گونه‌ای که زندگی مشترک خود را با وام قرض الحسنه آغاز می کنند؛ در حالی که حین عقد ازدواج به راحتی ثبت مهریه‌های سنگین را می‌پذیرند.

معظم له خاطر نشان کردند: برخی از جوانان در آغاز زندگی مشترک پس از گذشت اندک زمانی با برخی اختلاف‌های خانوادگی روبرو می‌شوند و این اختلاف‌ها در نهایت به طلاق منجر می‌شود و باید در این زمان شوهر مهریه سنگین را بپردازد؛ در حالی که هزینه پرداخت مهریه سنگین برای او ممکن نیست.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: براساس برخی قوانین موجود با درخواست زن برای پرداخت مهریه، این مبلغ به صورت قسطی در مدت طولانی پرداخت می‌شود و با توجه به احکام شرعی از زمان پرداخت نخستین قسط مهریه، زن باید به وظایف شرعی خود در مقابل همسرش عمل کند؛ ‌در حالی که چنین پیش بینی از سوی قانون دیده نشده است.

ایشان تأکید کردند: در این زمینه با رییس قوه قضاییه مذاکراتی داشته‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل تا حدودی حل شود.

معظم له افزودند: مهریه‌های سنگین و پذیرش آن سبب شده است، برخی از دختران به عنوان ابزار و تامین منابع مالی خود جوانان را مجبور به پذیرش نمایند و پس از مدتی درخواست طلاق و اجرایی شدن مهریه کنند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود درباره گسترش شرکت‌های هرمی هشدار داده و افزودند: مسؤولان در دادن مجوز به شرکت‌های هرمی و انگیزه فعالیت آنها باید نظارت بیشتری داشته باشند، زیرا برخی شرکت‌ها با فریب‌کاری در قالب انجام خدمات برای مردم تشکیل می‌شوند؛ ولی در عمل اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

ایشان فرمودند: شرکت‌های هرمی در سال‌های اخیر نه تنها بسیاری از جوانان و مردم را فریب داده‌اند؛ بلکه برای دادگاه‌های ما نیز درد سر ساز شده‌اند.

معظم له اظهار داشتند: باید این شرکت‌ها هر چه زودتر شناسایی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود، همچنین دستگاه قضایی باید در این خصوص حساسیت ویژه‌ای نشان دهند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: هر چه دستگاه قضایی کوچکتر شود سلامت جامعه نیز بیشتر می‌شود؛ ولی اگر دستگاه قضایی بزرگ بماند مشکلات جامعه و مردم نیز افزایش می‌یابد.

ایشان ادامه دادند: سامان دهی هر چه بیشتر مراکز زیر مجموعه دستگاه‌های قضایی موجب افزایش رضایت مردم خواهد شد و مسؤولان با دقت بیشتر می‌توانند رضایتمندی مردم را جلب کنند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامة سخنان خود به مساله وقف اشاره کرده و اظهار داشتند: سازمان ثبت اسناد واملاک کشور باید نسبت به ثبت وقف نیز نظارت بیشتری نشان دهد و موقوفات باید در راستای خواسته و انگیزه واقف مصرف شود و در این زمینه اعتماد سازی مردم ضروری است.

برچسب ها :
captcha