ازدواج سبب انسجام جامعه انسانی

ازدواج سبب انسجام جامعه انسانی


افرادی که ازدواج کردند احساس مسؤولیت می کنند اما کسانی که ازدواج نکردند احساس مسؤولیت در آنان کمتر است که می تواند مشکل آفرین باشد‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شنبه شب در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان آخرین شب از لیالی قدر فرمودند: امیدواریم که همه به ویژه جوانان قدر امشب را بدانند، آخرین مناجات خود را با خداوند متعال انجام دهند و حوائج خود را از خدا بخواهند و تصمیم برای حرکت در مسیر حق در سال آینده بگیرند.

ایشان سپس در ادامه بحث خود درباره موضوعات مربوط به ازدواج و خانواده افزودند: از جمله مسائلی که در اسلام بسیار به آن اهمیت داده شده مسأله ازدواج است، متأسفانه در زمانی زندگی می کنیم که شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق هستیم که این موضوع یک زندگی غیر طبیعی و غیر قرآنی است.

معظم له با بیان این که اسلام به ازدواج اهمیت زیاده داده چون سبب انسجام جامعه انسانی می شود، اظهار داشتند: افرادی که ازدواج کردند احساس مسؤولیت می کنند اما کسانی که ازدواج نکردند احساس مسؤولیت در آنان کمتر است که می تواند مشکل آفرین باشد.

ایشان با اشاره به روایتی از امام باقر(علیه السلام) درباره اهمیت ازدواج ادامه دادند: حضرت فرمودند دو رکعت نماز کسی که ازدواج کرده از عبادت کسی که شبانه روز عبادت کرده بالاتر است، در برخی روایات هم آمده یک رکعت نماز کسانی که همسر دارند معادل 70 رکعت نماز کسانی است که ازدواج نکردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که برخی از ترس هزینه های ازدواج از آن فرار می کنند، ابراز داشتند: قرآن مجید می فرماید اگر انسان در حالی ازدواج کند که چیزی در بساط ندارد همین ازدواج سبب می شود که روزی های الهی به سمت آن ها رود.

ایشان عنوان کردند: در روایتی هم آمده که روزی به همراه همسر می آید، وقتی انسان تنها است خجالتی از کسی نمی کشد و دنبال کسب و کار رفتن یا نرفتن را آزاد می داند اما هنگامی که همسری داشته باشد احساس مسؤولیت می کند و به فعالیت، کسب و کار می پردازد؛ ازدواج مسؤولیت آفرین است.

معظم له خاطرنشان کردند: ازدواج در مسائل اجتماعی هم مسؤولیت آفرین است، کسانی که ازدواج نکردند بیشتر می توانند منشأ خطر باشند، وقتی انسان زن و فرزند داشته باشد نمی تواند آن ها را رها کرده و بعد از انجام کار خلافی فرار کند، از این رو قبول مسؤولیت، فعالیت بیشتر در زندگی، تلاش برای پیشرفت معاش و جامعه از فواید ازدواج است.

ایشان با اشاره به روایتی از امام کاظم(علیه السلام) اضافه کردند: حضرت فرمود نه تنها ازدواج کردن محبوب و مطلوب به شمار می رود بلکه کمک به ازدواج دیگران هم مورد تأکید اسلام است، امام فرمود سه نفر در روز قیامت در سایه عرش خدا هستند یکی کسی است که ازدواج برادر مسلمان را فراهم کند، کسی که به برادر مسلمان کند کرده و کسی که اسرار مسلمان را پنهان و آبروی او را حفظ کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به حدیثی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) اشاره کرده و فرمودند: حضرت می فرماید کسی که برای فراهم کردن ازدواج برادر و خواهر مسلمان گام بردارد هر قدمی که بردارد و هرکلمه ای که بگوید ثواب یک سال عبادت که شب ها بیدار و روزها روزه باشد دارد.

ایشان افزودند: برخی می گویند وارد شدن به این مسائل دردسر دارد که این فکر اشتباه است، انسان باید با توکل به خداوند ورود پیدا کرده  و زمینه ازدواج افراد را فراهم کند، باید از این احادیث الهام بگیریم و احساس مسؤولیت در جامعه داشته باشیم.

برچسب ها :
captcha