ماه مبارک رمضان مکتب عالی تربیت است

ماه مبارک رمضان مکتب عالی تربیت است


ماه مبارک انسان را در دنیایی که عوامل دور شدن از اخلاق انسانی فراوان است تربیت می کند‌

حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در نخستین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان فرمودند: این ماه نعمت بزرگی به شمار می رود که خداوند متعال نصیب انسان ها کرده است.

ایشان افزودند: ماه رمضان مکتب عالی تربیت است و انسان را در دنیایی که عوامل دور شدن از اخلاق انسانی فراوان است تربیت می کند، اگر آخر ماه رمضان تحولی در روح، فکر، جان و اخلاق ما پیدا شده باشد می فهمیم که روزه این ماه قبول است.

معظم له نشانه قبولی روزه ماه مبارک رمضان را تحول در انسان دانست و اظهار داشتند: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید که انسان ها در ماه رمضان به مهمانی خدا دعوت می شوند، انسان همواره مهمان خدا است و تمامی نعمت ها از سوی خداوند به او عطا می شود چرا حضرت می فرمایند که در این ماه انسان دعوت به مهمانی خدا می شود.

ایشان ادامه دادند: این تعبیر نشان می دهد که برکات ویژه و نعمت های مهمی در این ماه وجود دارد، امیدوارم که افراد لایق شرکت در این مهمانی مهم باشد، پیامبر صلی الله علیه و آله برای این ماه مبارک 10 توصیه به مسلمانان می فرمایند، یکی از کارها این است که انسان به نیازمندان توجه داشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که باید به افراد نیازمند با آبرو توجه کرد، ابراز داشتند: راه های بسیاری برای کمک کردن وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد، توصیه دوم پیامبر به مسلمانان احترام بیشتر به بزرگترها در ماه مبارک رمضان است.

ایشان عنوان کردند: جوانان باید به پدران و مادران خود در این ماه بیش از ماه های دیگر احترام بگذارند، حضرت می فرماید به افراد زیر دست و صغیر باید ترحم شود و محبت بیشتری باید صورت گیرد تا بدانند این ماه با ماه های دیگر تفاوت دارد.

معظم له توصیه چهارم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در ماه مبارک رمضان را انجام صله رحم عنوان و خاطرنشان کردند: انسان باید با خویشاوندان خود رفت وآمد داشته باشد و حال آن ها را جویا شود تا آنان بدانند که تنها نیستند.

ایشان افزودند: توصیه دیگر رسول اکرم صلی الله علیه و آله حفظ زبان است، انسان هیچگاه نباید دروغ بگوید و غیبت کند به ویژه این که در ماه مبارک رمضان باشد، انسان در ماه مبارک رمضان باید روزه زبان هم داشته باشد، دروغ، تهمت، اهانت به افراد، شایعه سازی در فضای مجازی و برنامه های توهین کننده باید کنار گذاشته شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که انسان باید چشمان خود را بر حرام ببندد، فرمودند: این توصیه ششم حضرت است، البته این مسأله همیشه باید باشد اما در ماه مبارک رمضان به عنوان روزه چشم باید بیشتر صورت گیرد.

ایشان افزودند: توصیه هفتم پیامبر صلی الله علیه و آله این است که در ماه رمضان انسان نباید چیزهای حرام را گوش دهد، نباید در مجلیسی که غیبت می کنند و تهمت می زنند نباید حضور داشت، در این مطالب خلاف گوینده و شنونده مسؤول هستند.

معظم له رسیدگی بیشتر به یتیمان در ماه مبارک رمضان را توصیه هشتم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برشمرد و اظهار داشتند: باید در مراکزی که یتیمان را اداره می کنند مشارکت کرده و به آن ها کمک کرد، نباید یتیمان احساس کنند که اگر پدر خود را از دست دادند همه چیز آن ها از دست رفته است.

ایشان ادامه دادند: یتیمان باید بدانند که دیگران جانشین پدران آن ها هستند و محبت می کنند به ویژه در عصر ما که ایتام بسیاری از دوران جنگ تحمیلی هستند که به آن ها باید بیشتر اهمیت داده شود، توصیه نهم حضرت این است که انسان باید فرصت را غنیمت بشمارد و از گناهان توبه کند.

ایشان ابراز داشتند: دعا کردن در اوقات نماز دیگر توصیه رسول اکرم صلی الله علیه و آله است، بهترین وقت دعا و استجابت آن در همین زمان است، انسان باید از این توصیه های حضرت بهره ببرد تا رمضانی با نشاط و پر از موفقیت داشته باشد.

برچسب ها :
captcha